Färg el gången på betet?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg el gången på betet??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket sitter nog i huvudet på oss själva gissar jag. Har ett exempel: Fiskar några gånger om året i en sjö som vi inte känner så bra.

Första året och året därefter var det bara "gösambulansen" som funkade. Åren därefter så gick vi sakta mot svarta vobblers via blå/silver. För att sedan bara köra svarta. Ena året fick jag inget och polar fick några stycken så lite sur skickade jag ner ett Cotton Cordell i rödvit variant - och fick naturligtvis ett hugg på det.

Åren därefter, då vi fortfarande körde mörkt i huvudsak, så använde jag min röd/vita då kompisen hade mer lycka än mig.

Idag har vi båda några stycken CottonCordell i rödvitt som vi båda tar till då inget annat funkar.

Jag gissar att fisken inte ändrat sig överhuvudtaget. Så det måste ju ligga hos oss som fiskar kan jag tycka.

Men skulle någon fråga mig om det absolut bästa gösbetet så är det i dag ett CottonCordell i rödvit variant. Aldrig börja med det. Men om inget annat funkar, då är det det som gäller!!

Edit: I detta fallet är det en markant skillnad på gången dessutom. Nilsmastern är lite lungnare och CottonCordellen är mer ettrig. Det kan ju vara det som är avgörande.
    Senast ändrad av Dominator91; 2017-08-15, 18:11.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Fiskar man Gädda. och ej får nåt, så sätter man på nåt grönt. Har aldrig blankat med grönt. Bara att exprimentera lite med storlekar på betet.

Kommentera

Jag kan bara hålla med har en speciell vobbler till gös som har varit väldigt fångstgivande så köpte jag flera exackt lika dana ,dessa ger noll min son blir vansinning
        När vi är ute o fiskar när jag sätter på den gammla hederliga snart ingen färg och allmänt kass så bara smäller det på i ett och han får inget på exact samma vobbler så det måste vara något somgör det.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
          Fiskar man Gädda. och ej får nåt, så sätter man på nåt grönt. Har aldrig blankat med grönt. Bara att exprimentera lite med storlekar på betet.
          Så sant, man får alltid nån gädda på grönt om det inte hugger på nått annat.
          Skulle aldrig åka ut på gäddfiske utan att ha nått grönt bete med mig!

Kommentera

Hej.
            Trollar mkt på mälaren. (Ekoln) varit mitt hemvatten i 5 år bor 300 m från sjön.
            Hemlighen är hur du presenterar ditt bete.
            Vi kör sickzak stora små cirklar m.m.

Hugget kommer när vi gör det oväntade.
            Givetvis måste det vara rätt tid på dygnet kväll tidiga mornar.
            Samtlig Rapala scatter rap har piskat resten av arenalen av bete.
            Den irriterande sida till sidagången väcker instinkt hos rovfiskarna.
            Minns 2015 tidigt Septembermorgon då vi tog 4 Aspar med topp 5 kg på 20 min givetvis
            CaR. Flertal 5 + gäddor 11 cm minnow. Huskyn har vi inte testat än men lär bli en dräppare.
            Gången är ALLT inte testat nattfiske dock
            Senast ändrad av Topgun; 2017-08-15, 20:34.

Kommentera

Finns ju många faktorer som spelar roll, men om man presenterar ett bete likartat, typ trolling med många spön, då kan man faktiskt se mönster.

Empiriska studier för gäddfiske:
              Det är min fullständiga övertygelse att det viktigaste är VAR betet presenteras, alltså inte bara plats utan även djup. Sedan är HUR. Efter det är troligen storlek på bete, förutsatt att betet har någorlunda vettig gång, viktigaste faktorn, följt av rörelsemönster och sist in i ekvationen är färg, vilket jag tror spelar minst betydelse, generellt sett. Men inget utan undantag. Vissa dagar är kanske färgen mer avgörande än storlek och rörelsemönster, men detta hör nog till ovanligheterna, vad gäller gäddtrolling åtminstone.

Tycker mig se samma typ av tendens i allt predatorfiske, faktiskt.

När man kommer till spinnfiske eller liknande så går ju gången att påverka på betet så mycket av fiskaren, så då kan hända att färgen kan vara viktigare, eftersom det går att anpassa gången så mycket, förutsatt att fiskaren är så pass skicklig.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                Finns ju många faktorer som spelar roll, men om man presenterar ett bete likartat, typ trolling med många spön, då kan man faktiskt se mönster.

Empiriska studier för gäddfiske:
                Det är min fullständiga övertygelse att det viktigaste är VAR betet presenteras, alltså inte bara plats utan även djup. Sedan är HUR. Efter det är troligen storlek på bete, förutsatt att betet har någorlunda vettig gång, viktigaste faktorn, följt av rörelsemönster och sist in i ekvationen är färg, vilket jag tror spelar minst betydelse, generellt sett. Men inget utan undantag. Vissa dagar är kanske färgen mer avgörande än storlek och rörelsemönster, men detta hör nog till ovanligheterna, vad gäller gäddtrolling åtminstone.

Tycker mig se samma typ av tendens i allt predatorfiske, faktiskt.

När man kommer till spinnfiske eller liknande så går ju gången att påverka på betet så mycket av fiskaren, så då kan hända att färgen kan vara viktigare, eftersom det går att anpassa gången så mycket, förutsatt att fiskaren är så pass skicklig.
                Jag tror att du har en poäng med det du säger om var man presenterar betena. jag brukar försöka fiska "uppifrån och ner" (och ven gå från ljudliga beten till tyska och lugna), iaf på abborre, börja med grundgående beten för att avsluta med riktigt bottenknackande med jiggar. När man väl hittat var fisken uppehåller sig så tror jag att det handlar om dagsformen på fisken. Ibland hugger de på vad som helst både vad gäller färg och gång, Men de kan också vara extremt kinkiga och verkligen bara hugga på en viss färg. Men det är ju svårt att vara helt övertygad vid spinnfiske eftersom man, som du säger, kan påverka gången så mkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linespeed Visa inlägg
                  Vilket tror ni har mest betydelse hur bra ett bete fiskar?...typ en spinnare eller wobbler.

Har själv under några år funderat o experimentera me de hela o kommit fram till att till största delen är de gången på betet som avgör hur bra den fångar fisk..

Har ex köpt 15st vibrax spinnare och de har vart 3-4st som fiskar mkt bättre än resten av beterna....har satt en liten prick med tusch under spinnaren el wobblern varje gång jag har fått en hyfsad fisk..

Vissa beten börjar få väldigt många prickar o vissa knappt några alls av samma modell... Börjar alltid fiska med den som har många prickar tills jag fått några fisk så jag vet att de hygger o sedan fortsätter jag med ett bete med få prickar..

Man märker tydlig skillnad mellan beten fast dom ser precis likadant ut..
                  Färgen eller gången....

"Det här är från "Gustav Wasas tid", men flera gånger har motsvarande hänt mig och mina fiskebröder:

Kjell Lagergren, Ivan Hernestål och jag fiskade en vecka på Domänverkets kfo runt Askö i Norra Fladen och Södra Fladen samt Bockholmsfladen söder om Trosa försommaren 1970....

Kjell . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_23.htm . och jag kastade med stora wobbler som Arjons Old Pike i Green Gold och Blue Silver. Vi fick gott om Gäddor mellan 2,5 och 7,5 kilo, men vi låg helt i lä jämfört med Ivan Hernestål som hade hittat en oanvänd 26 grams ABU Hi-Lo färg BGL (Bluegill) i min fiskebox. Ivan fångade Gädda i så gott som varje kast på sin Hi-Lo BGL. På en veckas fiske fångade Ivan över 200 Gäddor på sin Hi-Lo BGL medans Kjell och jag bara fick totalt 186 Gäddor tillsammans under samma vecka på våra Arjons Old Pike....

Motsvarande händelser har inträffat för oss andra vårar och försomrar både på 1960- och 1970-talet. Ibland har Utö-draget i färgen YP (Yellow Perch) dominerat fångsterna nästan utan konkurrens av andra betesfärger... "

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 498 visningar