Tips på haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspelrulle

Jag måste köpa en ny haspelrulle inför denna säsong och söker tips för hållbara och sköna haspelrullar. Har haft lite olika men senast en ABU cardinal 104R tror jag den hette. Den höll i 2 år sen sket sig lagerna och att veva med den är som att röra om i cement. Någon som har erfarenhet av en skön rulle som samtidigt är tålig för mycket fiske, Öring, gädda ,Aborre osv. (Gärna frambromsad). Har ungefär 80 - 100 fiskedagar per år. Kikade på Okuma's VS serie som jag tror ska ha keramiska kulor i sina lager, men har ingen aning om dom är nått att ha.

Tacksam för lite tips!
    Skitfiske på er!

du ska helt klart köpa en shimano! helt klart grymma.. Super gt fa finns ju för ca 1200:- och den har en del shimano finesser. Jag e helt klart nöjd med min sån ialf

Kommentera

Tackar för tipset... ska kolla up den. Verkar som dom flesta här på FS föredrar shimano, så jag får väl ge dom en chans igen kanske... Blir drygt att byta rulle vart annat år som jag i stort sett gjort hittils, trots korrekt skötsel med fettning osv.
      Skitfiske på er!

Kommentera

Shimano har 5 års garanti på sina rullar så du bör ju inte behöva byta på ett tag iaf..

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
          Shimano har 5 års garanti på sina rullar så du bör ju inte behöva byta på ett tag iaf..
          Har för mig att det är samma på Okumas rullar .. rätta mig om jag har fel .

Kommentera

Fem års garanti har du ju på Cardinalerna också så det är inget speciellt med det.

Kommentera

Kanske en www.vanstaal.com har inte provat den själv.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

verkar som rejäla rullar
                Skitfiske på er!

Kommentera

Jag hade satsat på shimano. Jag har provat en del abu och en michell. Dom har funkat en så länge men abu är lite glappig och så. Men sen provade jag polarns super gt och det var en jäkla skillnad och då har han hafft sin längre en mig. Tycker den var väldigt rubust på nått sätt det kändes som en helt annan kvalitet. så nu när jag köppte nu rylle blev det en bakbromsad twinpower men har tyvär inte fått den än så jag kan säga hur den är

Kommentera

Själv föredrar jag Daiwa haspelrullar, har 2 st Capricorn i olika storlek. Motsvarande modell nu heter Caldia tror jag, kostar runt 3000:- i Sverige men är mycket billigare i USA.

De har även kommit med en ny modell för runt 1500:- som heter Excelcer eller något sådant. Kände på en sån för en kompis räkning och den kändes helt kanon i gången iaf.

Men rent generellt, börjar du titta på haspelrullar över 1000:- så är det nog nästan enbart bra rullar. Många av de billigare märkena som bara gör reklam för 123 st kullager i sina rullar har inget som kostar över tusenlappen.
                    Personligen tycker jag också att haspelrullarna har utvecklats väldigt mycket de sista 5-6 åren, betydligt mer än multirullarna.

Lycka till i rullsökartagen, alltid kul att shoppa fiskesaker.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar