Tips på haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Da Moose, jag tycker tvärtom, haspel har inte utvecklats sig något alls utan mera gått tillbaka i kvalité. Jag har inte fiskat med alla rullar så det kanske är felaktigt, men det är min åsikt.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

har du hittat någon svensk sida med info om Okuma's VS serie?

Kommentera

Allesandro, har rätt. Haspelrullarna har gått tillbaks i kvalite. Men inte förlorat på utseendet, lättvevat, inga bygelfällningar, bra slirbroms, linuppläggning, livslängd på bygelfjäder och vikt. Men däremot rasat på livslängd, robust byggda, lättmeckat, och mindre antal modeller (lättare tillgång på service och delar).
        Nu prynglas det ut haspelrullar på löpande bandet.
        Precis som bilmodeller. Där det efter ett par år blir sämre att laga. Om nu rullen levt så länge. Är mer slit och släng även för haspelrullar idag. En Cardinal 54-55-57 var ju en lyxrulle på sin tid.
        Den hade det mesta. Men hade ju några brister som man kunde stå ut med.
        Lite tjuvfällning, slirbroms lite ojämn, och det var nog det mesta att klaga på. Idag betingar en begagnad 2 gånger mer än vad den kostade som ny. Frågan är ju kanske varför. Är kanske nåt för er andra att tänka på.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Min Cardinal 55:a hade ett hårt liv, lite rullarnas Volvo 240, det var innan jag fastnade i Mitchellernas klor. Såg denna annons, alltså 2 tusen för en i nyskick, http://page12.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/p8201070
          Jag har köpt en begagnad Mitchell på ebay med
          fingertangent ifrån 1980-talet, hoppas den tål lika mycket som min förra som
          levde och dog ett våldsamt liv.
          Senast ändrad av Alessandro; 2006-05-30, 12:27.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag har tre haspel som jag är mycket nöjd med. Daiwa capricorn, Shimano twinpower samt en Tica taurus. Tican är absolut den skönaste rullen av de alla tre. Den kan absolut jämföras med Shimano stella tycker jag.

Men här rang ordnar jag dem:

1. Tica Taurus. Det medföljer två spolar som till alla rullar men det är olika linkapacitet på de. Så då kan du kombinera olika fiske om du vill ha den till både gäddfiske och till abborre/öring.

2. Shimano twin power

3. Daiwa capricorn.

Men vad du än gör, Köp inte någon av abus dyrare cardinal rullar typ 700-serien eller så. Jag har haft både 600 + 700 serien dem suger. Stamina drag blir glappt och spolen sitter löst och ja... Allmänt dåliga heltenkelt.
            Senast ändrad av Gäddracer; 2006-05-30, 13:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
              Allesandro, har rätt. Haspelrullarna har gått tillbaks i kvalite. Men inte förlorat på utseendet, lättvevat, inga bygelfällningar, bra slirbroms, linuppläggning, livslängd på bygelfjäder och vikt. Men däremot rasat på livslängd, robust byggda, lättmeckat, och mindre antal modeller (lättare tillgång på service och delar).
              Nu prynglas det ut haspelrullar på löpande bandet.
              Livslängd, massor av modeller och robustheten är väl något som kan diskuteras. Beror väl lite på vad man köper, t.ex. Okuma kommer ju ut med hur många modeller som helst hela tiden.
              Men dyrare rullar som Daiwa eller Shimano är ju en helt annan sak.
              T.ex. så är Daiwa och Shimanos dyrare rullar helt i metall vilket ger en robust rulle. Men vill man inte punga ut med pengarna det kostar eller har möjlighet att köpa från USA så får man ju vad man betalar för. Så är det bara.
              För 5 år sedan fanns det inte många haspelrullar som t.ex. Daiwa Capricorn som är helt i metall, iaf. inte på den svenska marknaden. Nu har det ju börjat dyka upp fler och fler modeller.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Om du inte vill lägga ut så mycket pengar så kan jag rekomendera Catana rullen från Shimano. En mycket prisvärd rulle som du nog kan köpa ut för ca 500kr!
                // Jonas

Kommentera

Någon som har koll på om det är stora skillnader mellan Shimano Super GT FA och GT RA ?
                  Skitfiske på er!

Kommentera

Jag kan inget om Shimanorullar med gissar på FA = Frambromsad och RA = Bakbromsad. Front och Rear.

Och rent generellt så är det väl alltid bättre med frambromsad, bromsbrickorna blr ju ungefär dubbelt så stora vilket brukar ge en kraftigare och jämnare broms.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Jag skulle nog satsa på en shimano catana eller en shimano Super GT Ra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04