Centrifugalbroms ambassadeur 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms ambassadeur 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Centrifugalbroms ambassadeur 2500c

Hej,

Har lite funderingar kring centrifugalbromsen på min ambassadeur 2500 (2-pinnars), som verkar göra mer skada än nytta.

Använder inte själva kastbromsen öht och upplever rullen som mycket lättkastad. Så länge den är torr. Kommer det in för mycket fukt i centrifugalbromsen produceras till slut en svart smet som närmast liknar tjära. Rullen kastar då knappt hälften så långt och linan skär ner i de undre lagren.

Är inte särskilt imponerad av konstruktionen, men den är väl inte så mycket att göra åt. Undrar dock om det finns något alternativ till bromsvikter som fungerar bättre än original? Som det är nu fungerar rullen bättre utan bromsar.

Det kan tilläggas att bromsvikterna verkar ätas upp relativt snabbt. Fiskar i saltvatten och har testat både med och utan oljad bromsbana.

Tack på förhand!

Hej!
    Fiskar väldigt mycket med mina 2500 rullar och har aldrig råkat ut för att det blir en kletig sörja. Fiskar bara på ostkusten och insjöar. Jag kör en vikt och den brukar hålla nästan en säsong. Har plastbitar som jag skall göra om till kastvikter men inte haft riktigt med tid.
    Har provat lite olika färger och hårdhet på mina broms vikter. Ändå aldrig fått det resultatet.
    Blir det klet även om du oljat slitbanan?

Kommentera

Fiskar själv på västkusten. Men du får in vatten i bromsen - antar att det nästan är oundvikligt? Känner du till någon bra källa för bromsvikter?

Jag vet inte i vilket material originalvikterna (de brunsvarta) är tillverkade. Har för mig att jag läst backelit, men tycker iofs inte att det ser ut som det.

Har funderat lite kring delrinplast. Den är väldigt tålig. Dock är den självsmörjande och används väl ofta för att uppnå låg friktion. Möjligen en dålig idé således

Inte säkert att vikterna i sig är problemet, men har ingen annat teori för tillfället.

Kommentera

Det blir förresten kletigt även med oljad bana (yellow label). Möjligen tar det lite längre tid.

Kommentera

Originalvikterna är gjorda av vävbakelit.
          Plastvikter som finns i modernare rullar är (åtmistone i ABUs rullar) av just delrin/POM/acetalplast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
            Hej,

Har lite funderingar kring centrifugalbromsen på min ambassadeur 2500 (2-pinnars), som verkar göra mer skada än nytta.

Använder inte själva kastbromsen öht och upplever rullen som mycket lättkastad. Så länge den är torr. Kommer det in för mycket fukt i centrifugalbromsen produceras till slut en svart smet som närmast liknar tjära. Rullen kastar då knappt hälften så långt och linan skär ner i de undre lagren.

Är inte särskilt imponerad av konstruktionen, men den är väl inte så mycket att göra åt. Undrar dock om det finns något alternativ till bromsvikter som fungerar bättre än original? Som det är nu fungerar rullen bättre utan bromsar.

Det kan tilläggas att bromsvikterna verkar ätas upp relativt snabbt. Fiskar i saltvatten och har testat både med och utan oljad bromsbana.

Tack på förhand!

Din ABU Ambassadeur 2500C är enligt tillverkaren och de flesta som har fiskat med 2500C en otroligt förnämlig och välfungerande multiplikatorrulle....

Din Ambassadeur 2500 behöver både regelbunden rengöring, service och vård.. Används rullen i saltvatten bör du vara extra noga med att skölja av den i sötvatten efter varje fisketur...

Centrifugalbromsbanan ska alltid vara torr. Evighetsskruv, knivbult och rullens andra delar bör rengöras och smörjas med rullolja och fett enligt ABU´s instruktioner och smörjschema.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-14, 16:13.

Kommentera

Tack för svaret FRB. Någon som vet om och isf var det går att få tag på vikter i acetalplast till 2-stiftsvarianten?

Kommentera

Lite input ang bromsvikter till 2500C
                Jag gör mina egna bromsvikter till mina 25'or.
                Den på bilden är 1,8 i ytterdiameter och 1,1 i innerdiameter. Gjord i en plast som heter PEEK (poly ether ether keton). Dammar liiite men inte mer än att det ger en liten avfärgning på oljehinnan på bromsbanan.
                Plasten är mycket tålig, används i bl.a kugghjul, implantat mm.
                Jag fiskar inte i saltvatten men dessa är testade på Kuba eller om det var i sydamerika någonstans, minns inte nu var UT sa att hans polare var någonstans, oavsett så sa han att de fungerade bra.
                För mig är fördelen att jag kan göra dom i olika storlekar, just nu så kan jag få till dom i 1,8 , 2,0 och 2,2 i diameter.
                Click image for larger version

Name:	18564715700697cda31a1c04f053bd3b.jpg
Views:	1
Size:	63,3 KB
ID:	1785010

Kommentera

Annars finns det magnetbroms att köpa till 2500. Bl.a. Hos japantackle eller avail
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Man kan även göra bromsvikter i kolfiber av en gammal spötopp. Spön är dock väldigt olika vad gäller hållbarhet och hur mycket de dammar.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04