Phazer Pro II - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Phazer Pro II

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Känslan sitter i spöet och linan inte rullen den är bara ett linmagasin med broms, dock måste rullen ha bra lin-uppläggning annars får du strul med linbollar och andra otrevligheter.
    Då har du inte provat min billiga rulle för under 200kr (viss blå butik som slutar på tema ). Men du kan ha helt rätt i känslan sitter i spöt, men vevar man inte in linan smidigt (utan går lite trögt/ryckigt) så blir ju hela upplevelsen inte bra.

Var helt annan grej dom jag provade i butik än den jag själv har (min går inte så lätt som dessa i butik t.ex, där kunde veven snurra par varv utan man rörde den det kan inte min).

Men det är känslan jag vill få, därför jag just är ute efter nytt spö som inte är så styvt som det jag har nu.

Kommentera

Calcutta Conquest är som att veva i smör och en rundgavlad Ambassadeur kommer aldrig upp i samma känsla.
      Det jag kallade lin-magasin med broms är sådana där konstiga saker som hänger och dinglar under spöet,

Men det är känslan jag vill få, därför jag just är ute efter nytt spö som inte är så styvt som det jag har nu.
      Oftast upplever jag sämre känsla i mjuka spö men om du med styvt menar grovt har du helt rätt.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-15, 21:07.

Kommentera

Det jag kallade lin-magasin med broms är sådana där konstiga saker som hänger och dinglar under spöet,

Oftast upplever jag sämre känsla i mjuka spö men om du med styvt menar grovt har du helt rätt.
        Ja, det jag har nu känns knappt att jag fått napp eller jagar för små fiskar kanske Men hade inte skadat med ett mjukare än det jag har nu i alla fall.

Kommentera

Ja, det jag har nu känns knappt att jag fått napp eller jagar för små fiskar kanske
          Vad är det för spö och vilken klassning ?

Kommentera

Vad är det för spö och vilken klassning ?
            Som det står i första inlägget, Fiskeset haspel Allround klarar 10-30g (kanske inte skrev i vikten) finns på vist företag som slutar på Tema. Dock betydligt bättre lina än original (en nylonlina som vad jag läst ska vara näst bästa efter fireline, triline). Gjort i glasfiber tydligen (missat det tidigare, inte så konstigt när man ser till priset).

Var inne i butiken som sålde daiwa och frågade försäljaren vilket spö som skulle passa bete runt 10/12g (samt sa abbore,gös och regnbåge), då tog han fram BFT RAPTOR PIKE TRIGGER 8 FOT (om jag inte har fel) som hade två stycken olika toppar som följde med. Sen visade han mig tror jag SAVAGE GEAR MPP SOFTLURE 8'3" 3-16g (efter jag pratade om daiwa prorex). Båda dessa två rätt mjuka även tillbakagången.

Vad jag kan säga är att daiwa prorex 5-25g är rätt böjligt, men går betydligt fortare tillbaks (snärtigare). Phazer Pro II är mjukare i gången och böjligare.

Får jag säga mitt efter bara klämt i butik och försäljaren böjt på spöt. Känns daiwa prorex som något jag kanske är ute efter (vill jag kasta 20G eller tyngre har ja ju mitt gamla 10/30G spö i så fall, var min plan). daiwa prorex är riktigt lätta spön, kändes knappt att man hade något i handen. Såg deras dyrare daiwa prorex spön med, var ju lite flashigare (men inget jag tror jag får något nöje med).

Sen försäljaren verkade fiska själv (påstod han i alla fall) och påstod att det skulle vara bra spön vilket jag än skulle ta av det han rekommenderade.

Men gick inte in på rullar den gången, ska dit i morgon igen med en polare med lite mer fiskerfarenhet än mig

Kommentera

Vet du vad?
              Gå in i en fysisk fiskebutik eller e-handel.
              Köp ett valfritt haspel-spö som är 20g, 25g eller 30g för den budget du tycker det är värt. (Fyra, fem hundra kronor och uppåt.)
              Köp en rulle för 300kr elller ända upp till 2000kr om du vill spendera det.
              Köp till en flätlina och låt butiken spola på den. De grundar då också med nylon i precis lagom mängd.

Jag lovar dig. Du kommer tycka denna kombo är så mycket bättre än den Blåtema Allround du har så du kommer aldrig återvända till Allround-kitet. Som är ett tungt glasfiberspö, troligen utan känsla.

När jag säger "köp vilket spö som helst", är det inte helt sant. Du bör *troligen* undvika spö som heter nåt med "jigg", "soft", "softlure" och "dropshot". De är oftast specialspön för känsligt jiggfiske och liknande. Visserligen sköna spön, men inte allround.

Tror inte du sagt nåt om budget och vi vet inte om du är en skolpojke på 14 år med endast fickpengar eller en normalt arbetande vuxen person. Dvs, vi vet inte om 500kr, 1000kr, 1500kr, 2000kr eller 5000kr är rimligt för ett paket.

Ett förslag är att köpa ett Daiwa Prorex (måttligt dyrt) eller Daiwa Prorex XR (lite dyrare) i viktklass omkring 20-30g. ABU har även de en del spön som duger. Savage Gear har spön men undvik "softlure". Shimano har en del allroundspön. Finns faktiskt Okumaspön som duger/funkar. Finns fler märken, alla duger. Gemensamt för alla är att de är i kolfiber. Det är helt normalt och 99% av alla spön är det. Ett sånt här spö kommer väga 100-140g, vilket är lättare än ditt glasfiberspö.

När det gäller rulle brukar jag rekommendera relativt prisbilliga rullar. De funkar bra. Givetvis inte med samma superkänsla som dyrare men, de funkar. Jag har t.ex. ett par Okuma Safina Noir köpta på rea för 300kr stycket. Kan lätt fiska en hel dag med dessa utan att gråta. (Har andra rullar som givetvis är skönare att fiska, läs; veva, med men duger gott och lite till. De som säger motsatsen har inte provat den rullen. Den är ett fynd.)

Om du har jobb och tjänar pengar - slå till på nåt och ut å' fiska!

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                Vet du vad?
                Gå in i en fysisk fiskebutik eller e-handel.
                Köp ett valfritt haspel-spö som är 20g, 25g eller 30g för den budget du tycker det är värt. (Fyra, fem hundra kronor och uppåt.)
                Köp en rulle för 300kr elller ända upp till 2000kr om du vill spendera det.
                Köp till en flätlina och låt butiken spola på den. De grundar då också med nylon i precis lagom mängd.

Jag lovar dig. Du kommer tycka denna kombo är så mycket bättre än den Blåtema Allround du har så du kommer aldrig återvända till Allround-kitet. Som är ett tungt glasfiberspö, troligen utan känsla.

När jag säger "köp vilket spö som helst", är det inte helt sant. Du bör *troligen* undvika spö som heter nåt med "jigg", "soft", "softlure" och "dropshot". De är oftast specialspön för känsligt jiggfiske och liknande. Visserligen sköna spön, men inte allround.

Tror inte du sagt nåt om budget och vi vet inte om du är en skolpojke på 14 år med endast fickpengar eller en normalt arbetande vuxen person. Dvs, vi vet inte om 500kr, 1000kr, 1500kr, 2000kr eller 5000kr är rimligt för ett paket.

Ett förslag är att köpa ett Daiwa Prorex (måttligt dyrt) eller Daiwa Prorex XR (lite dyrare) i viktklass omkring 20-30g. ABU har även de en del spön som duger. Savage Gear har spön men undvik "softlure". Shimano har en del allroundspön. Finns faktiskt Okumaspön som duger/funkar. Finns fler märken, alla duger. Gemensamt för alla är att de är i kolfiber. Det är helt normalt och 99% av alla spön är det. Ett sånt här spö kommer väga 100-140g, vilket är lättare än ditt glasfiberspö.

När det gäller rulle brukar jag rekommendera relativt prisbilliga rullar. De funkar bra. Givetvis inte med samma superkänsla som dyrare men, de funkar. Jag har t.ex. ett par Okuma Safina Noir köpta på rea för 300kr stycket. Kan lätt fiska en hel dag med dessa utan att gråta. (Har andra rullar som givetvis är skönare att fiska, läs; veva, med men duger gott och lite till. De som säger motsatsen har inte provat den rullen. Den är ett fynd.)

Om du har jobb och tjänar pengar - slå till på nåt och ut å' fiska!
                Nu känner jag mig dum, Men ja pengar är inget problem (nä då, snarare hamnar jag i normal vuxen) . Det som begränsar mest är att jag inte fiskar allt för ofta, så att köpa ett spö/rulle för 3000 och uppåt känns bara slöseri för min användning (men kan stå ut med en kostnad mellan 1000/2000kr i alla fall)

Men kör efter dit exempel helt enkelt. Kör efter vad jag tycker är "rätt" och troligen blir jag nöjd med vad som helst

Kommentera

Nej dum behöver du inte känna dig.
                  Min poäng är att det är i princip omöjligt att välja spö åt andra.
                  (Folk berättar mer om sina egna favoriter än vad som skulle vara bra för dig. Smack. Aj.)

Skulle nog säga så här: bestäm om du vill ha ett toppigare eller mjukare spö, kastvikt och budget. Sedan väljer du bland de spön som ryms inom detta. (Kastvikt och pris är ju enkelt att finna ut. Toppigt eller mjukt kan vara svårt. Men fråga i affär.)

3000kr tycker jag också är onödigt mycket. Det kan man kosta på om och när man verkligen vet vad man suktar efter. Men inte annars.
                  Som jag tolkar dig så skulle jag rekommendera spö för 300-500-800kr och rulle för 300-500-600kr. Lina brukar kosta ca 200kr.
                  Köper man ett färdigt set kan man få lite rabatt.
                  För den pengen får du en kombo som funkar bra.

Om ytterligare några år köper du troligen nåt som är dubbelt så dyrt ... men det är då det.

Kommentera

Ska göra det lätt för dig, och hjälpa dig sätta ihop ett set som kommer vara väldigt mycket spö/rulle för pengarna. Ett set som är relativt allround (läs abborre, gös, regnbåge lättare gäddfiske, havsöring) alltså vanligt "Svensson fiske" om man får kalla det så.
                    Jag tolkar det som att du har en budget upp till max 2000kr vilket är rätt bra, du får mycket skoj för pengarna.
                    Som flera redan sagt finns det allt för många lite halvt oseriösa säljare,(långt ifrån alla) men många enligt egen erfarenhet i små fiske butiker, gärna kombinerade med typ annat som säljs, typ fiske-fritid o järnhandel som inte har vidare koll... Bättre att lita på dom som använt prylarna o bildat en egen uppfattning som är samlad på ett forum för likasinnade.

Vilken e-butik du väljer spelar ingen roll. Men kan gå i god för att denna åtminstone är mycket bra.
                    Köp ett http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...po/p/3116605/t
                    Daiwa Prorex instegsmodell som är otroligt mycket för pengarna. Tänker det upp till 25G o 8" långt.

Sen köper du http://www.happyangler.se/sv/fiskeru...lle/p/1142620/
                    I storlek 2500

Släng med en firleline lina också, http://www.happyangler.se/sv/linor/f...ina/p/1114633/ i dimension 0,15

Så har du mycket för pengarna och saker du inte kommer behöva eller vilja uppgradera efter sommaren

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg

Nej dum behöver du inte känna dig.
                      Min poäng är att det är i princip omöjligt att välja spö åt andra.
                      (Folk berättar mer om sina egna favoriter än vad som skulle vara bra för dig. Smack. Aj.)

Skulle nog säga så här: bestäm om du vill ha ett toppigare eller mjukare spö, kastvikt och budget. Sedan väljer du bland de spön som ryms inom detta. (Kastvikt och pris är ju enkelt att finna ut. Toppigt eller mjukt kan vara svårt. Men fråga i affär.)

3000kr tycker jag också är onödigt mycket. Det kan man kosta på om och när man verkligen vet vad man suktar efter. Men inte annars.
                      Som jag tolkar dig så skulle jag rekommendera spö för 300-500-800kr och rulle för 300-500-600kr. Lina brukar kosta ca 200kr.
                      Köper man ett färdigt set kan man få lite rabatt.
                      För den pengen får du en kombo som funkar bra.

Om ytterligare några år köper du troligen nåt som är dubbelt så dyrt ... men det är då det.
                      Jo just spö är väldigt svårt, jämfört med andra områden där man kan utgå från fakta. Personligen är jag bara ute efter spö, som uppfyller mina krav/önskemål. Alltså kasta långt med mindre beten, samt inte gå sönder (även känner att fisken nafsar på betet är en bonus)

Köpte Bxtema spöt just för jag visste inte om jag skulle ha kvar intresset över tid. Nu har inte ränderna gått ur, även om det inte är ofta jag fiskar så har inte intresset avtagit (ett vettigare spö kanske gör fisket lite roligare, speciellt om det är bättre kontakt mellan mig och fisken).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 719 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04