Ursprungligen postat av Broken arrow
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Phazer Pro II
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggSpöt som gick av köptes i våras, och reklamation va inga problem, dom kollade bara på sötoppen och gav han ett nytt direkt utan att det skulle behövas skickas iväg som det brukar vid reklamation. Och att det gick så smidigt med reklamationen ger mig känslan av att dessa spön ofta knäcks, typ att Berkley/ABU sagt till butiken/butikerna att kommer kunder in med knäckta Phazer toppar så ge dom ett nytt, vi vet att det är kass kvalité men sälj så många ni kan endå, vi har massor på lager som vi vill bli av med innan nästa års Phazer 3 kommer ut som kommer att säljas ihop med nån povert Abuhaspel som kombo, givetvis sitter det oxå en prislapp på där det står att det kostat 2499kr men nu kostar det bara 1499kr och då får du en Fireline på köpet, typ så funkar det. Sen tycker jag att till gös behöver du kraftigare grejer än ett spö upp till 20gram pga att det är en jävla skillnad på gös å abborre, abborren ju är en liten fisk med lös å känslig mun som krokar sig själv, gösen däremot kan bli ganska biffig å jämför käftarna så hajjar du att det kan behövas lite kraft till att kroka dom. Sen om du inte vill äta upp all gös du fångar kan det va bra att ha lite kraft i grejerna så du kan bända upp den snabbt så den orkar simma hem igen. Och om du vill ha riktigt roligt i sommar tycker jag att du ska skita i haspeln å köpa en multirulle istället.
När du tröttnat och behöver nytändning om 3 år köper du dyrare grejer och vid nästa nytändningsbehov efter ytterligare 3 år ... ja, då går du över till multirulle (och spö) ....
Det gäller att fördela glädjen optimalt.
/// Att köpa för bra grejer från början gör att man inte kan njuta fullt ut enligt min devis.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggSpöt som gick av köptes i våras, och reklamation va inga problem, dom kollade bara på sötoppen och gav han ett nytt direkt utan att det skulle behövas skickas iväg som det brukar vid reklamation. Och att det gick så smidigt med reklamationen ger mig känslan av att dessa spön ofta knäcks, typ att Berkley/ABU sagt till butiken/butikerna att kommer kunder in med knäckta Phazer toppar så ge dom ett nytt, vi vet att det är kass kvalité men sälj så många ni kan endå, vi har massor på lager som vi vill bli av med innan nästa års Phazer 3 kommer ut som kommer att säljas ihop med nån povert Abuhaspel som kombo, givetvis sitter det oxå en prislapp på där det står att det kostat 2499kr men nu kostar det bara 1499kr och då får du en Fireline på köpet, typ så funkar det. Sen tycker jag att till gös behöver du kraftigare grejer än ett spö upp till 20gram pga att det är en jävla skillnad på gös å abborre, abborren ju är en liten fisk med lös å känslig mun som krokar sig själv, gösen däremot kan bli ganska biffig å jämför käftarna så hajjar du att det kan behövas lite kraft till att kroka dom. Sen om du inte vill äta upp all gös du fångar kan det va bra att ha lite kraft i grejerna så du kan bända upp den snabbt så den orkar simma hem igen. Och om du vill ha riktigt roligt i sommar tycker jag att du ska skita i haspeln å köpa en multirulle istället.
Tror jag fick en gös eller annan större fisk vid en å vid vänern, något klantig och drog in den så fort den bitit tag (så blev inte bra krokad). Men var en del liv i fisken, men var inte svårt att veva in den (skulle ha tröttat ut fisken innan). Hur som den blev avkrokad i vattnet, så han bara se huvudet en kort stund. Så stabilare spö hjälper inte om man gör fel Hur som hade varit försiktigare om spöt hade svarat bättre (mitt spö är som en kvastskaft ungefär och rullen får man ingen känsla med heller).
Vist förstår logiken att ett 25G spö är mjukare än ett 30grams, men den som tillverkade spöt borde ju tänkt på att även på ett 10 grams bete kan det smälla på en 3KG fisk Hur som i den lokala butiken påstod att Phazer Pro II 4-20g skulle fungera från abborre till gös fiske, men kan vara att han ville bara sälja för att bli av med spöna.
Multirulle, då går man väl över till tyngre beten? Vad jag läst runt här så kastar man inte långt om man inte har rejält med vikt (20/30grams minst).
Har fiskat med haspel och tycker det är lagom nivå för mig. Fiskar ju inte från båt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jonasby Visa inläggSkulle rekommendera haspel.
När du tröttnat och behöver nytändning om 3 år köper du dyrare grejer och vid nästa nytändningsbehov efter ytterligare 3 år ... ja, då går du över till multirulle (och spö) ....
Det gäller att fördela glädjen optimalt.
/// Att köpa för bra grejer från början gör att man inte kan njuta fullt ut enligt min devis.
Jag kommer inte fiska mycket från båt eller vid/på havet alls. Går i så fall att få tag i billiga spön eller hyra om suget infaller
Hur som om man bara tar rullen jag har och dessa som går att köpa i fiskebutik är mils skillnad. Riktiga rullar flyter lättare när man rullar in och jag tror man får helt annan känsla för betet (så man känner att det nafsar, nu vet man inte om det är rullen som bråkar).
Men tycker det borde inte vara så avancerat att väja ett spö och rulle, som det verkar vara. Från kvalité, till hur spöt uppför sig vid kast. Jag ska i alla fall kolla i annan fiskebutik och höra vad dessa säger. Så man får ytterligare råd och kan förhoppningsvis värdera beslutet bättre, fått även lite tips i tråden här.
Står ju inte i klartext vad spönan pallar för fisk heller, bara på rullarna hur mycket dessa kan bromsa.
Kommentera
-
Jag ska i alla fall kolla i annan fiskebutik och höra vad dessa säger
Hade jag fått en krona för varje gång jag hört en säljare ordagrant säga samma sak som det står i katalogen hade jag nog varit mångmiljonär nuSenast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-15, 08:45.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggFolket som jobbar i fiskebutikerna har ofta väldigt dålig koll på prylarna dom säljer så bättre du frågar folk som fiskar en säljarna.
Hade jag fått en krona för varje gång jag hört en säljare ordagrant säga samma sak som det står i katalogen hade jag nog varit mångmiljonär nu
Kommentera
-
En undran.
Är det så att du tappat en gös och därför tycker du behöver ett bättre spö?
- Välkommen i klubben!
Visserligen beror tappet till största delen på fiskaren (minsann) och kroken och rätt lite på själva spöt i sig. Men vi är många som kompenserar tappad fisk med lite nyköp ...
Hur som, på't igen. Vassa krokar är bra. Bryn (vässa) krokarna eller byt ut till nya. Använd rullens slirbroms vettigt, Dvs ganska hårt ställd tills du krokat fisken, sedan kan du släppa på bromsen lite så att fisk kan dra ut lina om den gör ett kast eller stark flykt. Efter fisken är krokad, håll gärna spöt i vinkel uppåt så att linan går 90 grader ut från spöt, då dämpar klingan fiskens strid bäst.
Vi tappar alla fisk ibland.
Ett 20g-spö tål att landa en Gös. Dock, som skrivits ovan så är ett 30g-spö (normalt) styvare än ett 20g-spö vilket underlättar då du ska kroka gösen. För riktat fiske mot gös skulle nog många köra med 30 eller 40g-spön, en del t.o.m. högre. Men för abborre vill de flesta ha typiskt 20g-spö. (Varierar givetvis, en del föredrar 15g, andra 30g). Det beror mest på vilka betesvikter de vill använda och mindre på hur kraftigt spöt behöver vara för att landa fisken.
Sedan finns det mjukare och mer hårda (ryggrad) spön inom varje viktklass. Modernt fiske tenderar att föredra hårda/toppiga spön med ryggrad. (Men, med dessa spön ökar också risken att tappa fisken under drill. Samtidigt som de kanske är bättre vid krokning....)
Prorex-spöt är troligen ganska modernt/toppigt/ryggrad. Phaser PRO är troligen lite mindre så.
Båda dessa spön i både 20g-varianter och 30g-varianter tål gösar i normala storlekar. Jag skulle påstå att du bör välja efter de betesvikter du föredrar.
Jag har själv som grov skattning att bäst funkar ett spö inom spannet 50-75% av dess maxvikt. Dvs ett 20g-Spö funkar bäst inom 10-15g betesvikter. Ett 30g-spö funkar bäst inom 15-22.5g. Detta är givetvis grova antaganden men brukar stämma rätt bra.
- Lycka till!Senast ändrad av jonasby; 2017-06-15, 09:39.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jonasby Visa inläggEn undran.
Är det så att du tappat en gös och därför tycker du behöver ett bättre spö?
- Välkommen i klubben!
Visserligen beror tappet till största delen på fiskaren (minsann) och kroken och rätt lite på själva spöt i sig. Men vi är många som kompenserar tappad fisk med lite nyköp ...
Hur som, på't igen. Vassa krokar är bra. Bryn (vässa) krokarna eller byt ut till nya. Använd rullens slirbroms vettigt, Dvs ganska hårt ställd tills du krokat fisken, sedan kan du släppa på bromsen lite så att fisk kan dra ut lina om den gör ett kast eller stark flykt. Efter fisken är krokad, håll gärna spöt i vinkel uppåt så att linan går 90 grader ut från spöt, då dämpar klingan fiskens strid bäst.
Vi tappar alla fisk ibland.
Ett 20g-spö tål att landa en Gös. Dock, som skrivits ovan så är ett 30g-spö (normalt) styvare än ett 20g-spö vilket underlättar då du ska kroka gösen. För riktat fiske mot gös skulle nog många köra med 30 eller 40g-spön, en del t.o.m. högre. Men för abborre vill de flesta ha typiskt 20g-spö. (Varierar givetvis, en del föredrar 15g, andra 30g). Det beror mest på vilka betesvikter de vill använda och mindre på hur kraftigt spöt behöver vara för att landa fisken.
Sedan finns det mjukare och mer hårda (ryggrad) spön inom varje viktklass. Modernt fiske tenderar att föredra hårda/toppiga spön med ryggrad. (Men, med dessa spön ökar också risken att tappa fisken under drill. Samtidigt som de kanske är bättre vid krokning....)
Prorex-spöt är troligen ganska modernt/toppigt/ryggrad. Phaser PRO är troligen lite mindre så.
Båda dessa spön i både 20g-varianter och 30g-varianter tål gösar i normala storlekar. Jag skulle påstå att du bör välja efter de betesvikter du föredrar.
Jag har själv som grov skattning att bäst funkar ett spö inom spannet 50-75% av dess maxvikt. Dvs ett 20g-Spö funkar bäst inom 10-15g betesvikter. Ett 30g-spö funkar bäst inom 15-22.5g. Detta är givetvis grova antaganden men brukar stämma rätt bra.
- Lycka till!
Sen med just rengbågen, så gjorde den inget motstånd alls (kändes knappt jag hade något på kroken), men när den kom till stranden/bryggan, då sprattla den lite (kändes inte mycket i spöt alls). var som att använda kvastskaft och fånga en mört (vist överdrev lite ) :P
Har som störst 20G i lådan och resten ligger runt 7/12gram. Skrev och länka till en annan hemsida och runt mitten av betesvikten är mest optimalt att fiska (sen beror det på spö troligen också).
Ja Phaser PRO i butik verkade rätt mjuk (böjde sig rätt bra), speciellt 4-20g, 12-30G var lite mer toppig och styvare (första var mer åt UL hållet).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggKänslan sitter i spöet och linan inte rullen den är bara ett linmagasin med broms, dock måste rullen ha bra lin-uppläggning annars får du strul med linbollar och andra otrevligheter.
Ju mera påkostad rullen är, desto bättre är mekaniken som sitter däri. Och jag vill nog påstå att ju bättre mekaniken är, desto trevligare blir vevupplevelsen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 719 visningar
0 gillar