Phazer Pro II - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Phazer Pro II

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Phazer Pro II

Är svårt det där med spön och sen rullar.

Men har i alla fall fastnat för Phazer Pro II 8" 4-20G (kastar mest vikter runt 10/12G) och enligt http://www.fiskespö.se/ ska man ligga i mitten av kastvikten (om de nu stämmer). Är dock lite osäker om det kommer bli lite för mjukt (för att få iväg betet längre än mitt nuvarande rätt styva 10/30G spö som gillar 20G bättre än 10G), kollade i affär och han tog först fram Phazer Pro II 8" 12-30G och ett Abu 8-27/30/G (vet inte exakt spö och betesvikt, kan vara Abu Venturi 8').

Fisk siktar jag på abborre,gös samt andra ätbara fiskar i sjöar eller en å (vet inte vad Phazer jag tittat på klarar i storlek dock)

Kunde köpa ett sett med lina,rulle (rullen är Abu Silver Max), Abu verkar vad jag läst runt inte vara något jätte bra märke längre (men borde inte vara sämre än den jag har nu "Fiskeset haspel Allround " som är köpt i lågprisvaruhus).

Är ingen expert och när man inte kan kasta någon form av vikt i affären är det betydligt svårare att köpa spön.

Är svårt det där med spön och sen rullar.
    Se till så du köper ett trigger-spö inte haspel för den Silvermax du tänker på är väl en multirulle ?

Kommentera

Brorsan köpte ett set med Berkley phazer och nån silvrig aburulle till sin dotter och det va ingen rolig historia, spöt gick av vid kast och han reklamera det å fick ett nytt som oxå gick av så kvalitén på dom där billiga berkleyspöna är väl rent av skit, sen så känns dom där spöna jävligt svajiga å rullen kändes inte heller bra, skrovlig gång och typ gjutskarvar så känslan va extremt kinesisk på den kombon. Bättre du köper ett begagnat kit här av någon på forumet lr lägger till nån tusing å köper nåt som håller och är trevligt att fiska med/ sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Se till så du köper ett trigger-spö inte haspel för den Silvermax du tänker på är väl en multirulle ?
        Tack för svar

Denna bör det vara https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4278093

Vad menas med "trigger"spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Brorsan köpte ett set med Berkley phazer och nån silvrig aburulle till sin dotter och det va ingen rolig historia, spöt gick av vid kast och han reklamera det å fick ett nytt som oxå gick av så kvalitén på dom där billiga berkleyspöna är väl rent av skit, sen så känns dom där spöna jävligt svajiga å rullen kändes inte heller bra, skrovlig gång och typ gjutskarvar så känslan va extremt kinesisk på den kombon. Bättre du köper ett begagnat kit här av någon på forumet lr lägger till nån tusing å köper nåt som håller och är trevligt att fiska med/ sketfiske
          Om jag inte har fel så är det kolfiber och den har ju sina begränsningar (hårdare än stål, men nackdelen är att den är skörare i stället). Vad för spö gick av (äldre version, samt längd)?

Det spöt med 4-20G var rätt flexibelt (kanske för mjukt för vad jag tänkt mig), gick ju böja det 90 grader. Sen vid kast är det ju annan femma, så det vet jag inte. Men spöna verkade stabila som jag fick känna på.

Jo, vet en som har lite spön att bli av med (får hoppas han har något som passar mig bara). annars får man titta i fiskebutiken om man hittar något passande.

Kommentera

Vad menas med "trigger"spö?
            Spö för multirullar har trigger men jag hade fel visste inte det fanns en haspel som hette silver max.

Lägg till några hundralappar och köp en rulle från Daiwa eller Shimano istället för den du tittat på så får du grejer du vet funkar.

Kommentera

Spö för multirullar har trigger men jag hade fel visste inte det fanns en haspel som hette silver max.

Lägg till några hundralappar och köp en rulle från Daiwa eller Shimano istället för den du tittat på så får du grejer du vet funkar.
              Okej, sånt händer Då blir det troligen lite dyrare dock (tycker abu rullen bör fungerar betydligt bättre än det jag haft tidigare, som har hållit i alla fall). Men sen spöt tror du att det blir för dålig snärt och behöver jag ett lite styvare?

Kommentera

Har även tittat på Daiwa Prorex spön där det finns en på 5-25G , men verkar som den endast går att köpa på nätet. http://www.happyangler.se/sv/fiskesp...spo/p/3116605/ Men verkar vara prisvärda spön med.

Så vet inte hur mjukt spöt är eller karaktären.

Kommentera

Har även tittat på Daiwa Prorex spön där det finns en på 5-25G ,
                  Skulle utan tvekan köpt Prorex spöet istället för Phazer Pro II utan att ha testat något av dom Daiwa´s spö brukar va väldigt bra i förhållande till priset.

Finns en tråd här på FS om just Daiwa Prorex, kanske dom inte tar upp just den modellen du tittar på men du får i alla fall en uppfattning om spöet.https://www.fiskesnack.com/forum/sho...rorexsp%C3%B6n

Kommentera

Skulle utan tvekan köpt Prorex spöet istället för Phazer Pro II utan att ha testat något av dom Daiwa´s spö brukar va väldigt bra i förhållande till priset.

Finns en tråd här på FS om just Daiwa Prorex, kanske dom inte tar upp just den modellen du tittar på men du får i alla fall en uppfattning om spöet.https://www.fiskesnack.com/forum/sho...rorexsp%C3%B6n
                    Hitta faktiskt en butik par mil bort, som verkar ha spöt inne Så kan in och klämma på spöt Men läste även i tråden och detta ska vara deras "sämsta" spö serie Men med egna fabriker (som påstås i tråden), kan dom hålla priset nere på helt annat sätt än när man köper färdiga spön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 719 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04