Nu blir det filosofiskt om rullar och spön. Test av olika runda rullar på olika spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu blir det filosofiskt om rullar och spön. Test av olika runda rullar på olika spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nu blir det filosofiskt om rullar och spön. Test av olika runda rullar på olika spön

Hej
    I diverse forum läser i alla fall jag rätt ofta att märke X är bättre än Y. Jag har sedan många år använt och uppskattat Abus runda klassiska rullar. Men efter att alltför ofta ha läst på redan nämnda forum om hur överlägsna rullarna är från den uppgående solens rike så blev jag nyfiken. Inhandlade raskt två Shimano och en Daiwa. En beg Calcutta Conquest 200DC. En ny Calutta Conquest 300 samt en beg Daiwa Millionaire CV-Z205. Spolade på samma lina som jag normalt använder och testade även med två andra. Spyderwire Smooth, Fireline Braid samt Suffix 832. Alla i 0,35 mm. Tog med några av mina gamla trotjänare till rullar. En toktrimmad 5600 C5 MagX, en 5600 Record i originalutförande, en 5600C4 MagX med bussningar från UT, en Mörrum SX3600 Mag, en CS Rocket Chrome med fullt UT samt bussningar samt en 6500 CS Pro rocket. Även den toktrimmad med helkeramiska lager överallt.
    Spöna jag använde var: Svartzonker Black Series Downsize och McRubber & Tail, ABU Veritas, ABU Volatile Vertic 60gr samt Savage Gear MPP 160 gr.

Resultatet? Det är fakiskt lite förvånande hur olika rullar och spökombinationer beter sig. För mig så stod en rulle ut och det var Shimano Calcutta Conquest 200DC. Och det var negativt. Alla andra rullar fungerade ok eller riktigt bra på samtliga spön (utom på SG MPP). DCn var orolig på alla spön utom Volatilespöt. På Downsizern fick jag linresning med DCn vid varje kast. Inget skatbo men hela tiden rasslade linan runt. Däremot satt DCnsom en smäck på Volatilespöt. Hur skön kombination som helst. Den rullen verkar vara knepig och kräver sitt spö för att fungera ordentligt. Eller så är det min kastteknik som den inte trivs med.

SG MPP spöt har jag aldrig riktigt kommit överens med. Känslan har saknats. Tills jag bytte bort de keramiska lagren i 5600 C4 MagX till UTs bussningar. Allt föll på plats.

En annan sak som slog mig när jag testade runt bland mina rullar är hur olika två nästintill identiska rullar kan bete sig. På någon rulle räcker det med att ha två bromsar aktiverade medan en annan kräver 4. Samma sak med de olika linorna. Med en lina räcker 2 bromsar bra medan men en annan krävs 3 eller 4.

Ingen rulle stack på något sätt ut i kastegenskaperna, (förrutom linresning då). Ingen rulle kastade konsekvent längre än någon annan. Dom trimmade rullarna klarade av lättare beten. En sak som faktiskt slog mig var vikten på spolarna. Trimspolarna till mina ABU rullar väger i stora drag hälften av vad originalspolarna väger till Daiwan och mina Shimanos.

Jag märkte ingen skillnad i kastlängder mellan synkroniserade linspridare eller fasta sådana. Alla rullar med osynkad linspridare jag provade med är hyffsat smala. Det är förmodligen orsaken.

Hållbarhetsmässigt så har jag använt mina japanska rullar för lite för att kunna uttala mig om dem. De svenska är det inga som helst problem med. En droppe olja lite då och så så går de hur länge som helst. Inget har någonsin gått sönder på mina ABU.

Mjukast går rullarna från Shimano men skillnaden mot ABU är inte stor. En gammal ABU rasslar men med nya drev så är de nästan lika mjuka i gången. Daiwan är ungefär som mina ABU. Kanske något mjukare. Däremot har Daiwan inget som helst spel i IAR. Försöker man veva baklänges så går det inte alls. Både ABU och Shimano har ett litet spel bakåt.

Snyggast utförande går nog till Mörrum SX3600 Mag. Finns ingen plast i bärande delar på den rullen. Bara fräst aluminium. Daiwan är i samma klass. Läste någonstans att ABu förlorade pengar på varje såld Mörrum SX. Tittar man på en ny ZX Mörrum så är stora delar av de fint arbetade aluminiumdetaljerna på SX ersatta med formgjuten plast på ZX.

Andra reflektioner är att ABU rullarna sitter lite högre på spöt. Skönaste frikopplingsknappen hittar jag på Daiwan. Den går dessutom att låsa igen genom att helt enkelt trycka upp knappen. Behövs ingen vevning som på alla andra rullar.

Snyggaste rullen då? En ren smaksak. Två st och väldigt olika rullar är det jag väljer i denna kategori. En röd CS Pro Rocket är så genuint klassisk det bara går. Skitsnygg. Den andra är dess rena motpol: Shimano Calcutta Conquest 200DC. Modern och snygg. Fulaste är Calcutta Conquest 300 och det med råge.

Bäst på Downsize var min supertrimmade 5600 C5 MagX eller ABU Mörrum SX3600 Mag i originalutförande (dock med keramiska spollager). Bäst på Mcrubber & Tail är Conquest 300 eller Rocket Chrome med UT spole och UTs bussningar. Veritasen fungerade bäst med Prorocket med fullt UT trim och supersnabba helkeramiska spollager. Volatile spöt gick som en dröm med DC rullen. Så här fortsatte det. Ett visst spö fungerade bäst med en eller två rullar. Ingen rulle var bäst på alla spön. Skillnadena är i ärlighetens namn så pass små att jag skulle kunna leva med dem men nu har jag möjligheten att välja så.....

Så summan för mig är att det är som det oftast brukar vara. Tänk Canon - Níkon eller Volvo - SAAB. En storm i ett vattenglas. Skulle lätt kunna leva med vilken som helst av rullarna. Undantaget är min 200DC, men en nyare DC-rulle med en mer modern DC broms är kanske bättre.
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-06-07, 13:36.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Hoppas du är medveten om att ditt inlägg kan bli Fiskesnacks motsvarighet till "Skotten i Sarajevo" =)

Kommentera

Haha. Jajjemen. Helt medveten om alla skygglappar och inskränkta individer

Jag har länge varit nyfiken på en "oberoende" jämförelse och då jag inte hittat någon seriös sådan gjord utan skygglappar så fick jag göra min egen. Att jag dessutom tycker det är riktigt kul och är prylnörd så.......

På diverse forum så är sakfrågorna oftast bortsorterade för märkesfanatism. På de relativt få siter med proffstyckare som finns så anser jag att även där är biasen ofta rätt kraftig. Åt olika håll dessutom. Den site som jag oftast tittar på numera och som jag finner oftast stämmer rätt väl överens med mina egna erfarenheter är http://www.tackletour.com/index.html.

Hur konstigt det än låter så hade jag inga som helst ambitioner att starta en ABU vs Shimanotråd. Inser givetvis så här i efterhand att det kan bli så. Jag hade givetvis kunnat behålla resultatet för mig själv men då jag ofta fått frågan om vilken rulle som kastar längst eller är bäst så ville jag i detta inlägg påvisa att det handlar om att hitta en balans i hela utrustningen. spö - rulle - lina - bete- förhållanden. Inte Shimano eller ABU eller Daiwa.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-06-07, 16:00.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Glömde en sak i mitt långa inlägg tidigare. Ljudet!! Kan vara väl så vikigt

DCn har ett magiskt ljud. Ett lågt vinande som är riktigt häftigt. Daiwan och Mörrum är även de riktigt tysta med sina magnetbromsar.

ABUs klassiska...... låter lite mer eller som en hel fabrik De kan verkligen låta mycket om du har fått fel komponenter. Är de i balans så är rullarna hyffsat tysta. Min Rocket Chrome lät först som ett värre tröskverk. Försökte med att byta hela högfartsdelen mot min nästan tysta Pro Rocket men det hjälpte inte. Till sist åkte jag till Sportfiskeboden där jag köpt UTs bussningar och de bytte ut dem mot ett par andra. Vips så var rullen nästan tyst. Samma sak med mina två 5600 C4 och C5 Mag X. C5:an är hyffsat tyst medan C4:an väsnas. Bägge har linförarskruvar och mellandrev i samma sort från samma företag. Recorden är helt i original och är även den hyffsat tyst.

Två andra exempel är ABU Black Max och Revo Premiere som jag använder då och då för lättare fiske. Premier har ABUs "fina" ICVB broms medan BM har magnetbroms. BM är knäppptyst medan Premiere väsnas.

Kommentera

Samma sak med alla IVCB. Min Mörrum ZX låter som en 240 med en hink grus i motorn.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Precis som vanligt kommer vi till vad man gillar personligen och alla här kan helt enkelt tycka inte lika eller uppfattar inte saker likdant sådant är det med det mest gällande fisket utrustning. Speciellt när man beskriver i text den känsla eller upplevelse man får av prylarna och inte bara enkelt fakta såsom vikt eller utväxling.

Det finns ofta inget riktigt rätt även om sakerna testas i laboratoriemiljö...

Det enda vi är överrens om är att en röd Ambassadeur rocket är klassikt snygg.

/Apan
            Senast ändrad av Monkey; 2017-06-07, 18:03.

Kommentera

Intressanta reflektioner.
              Själv har jag fiskat med Abu i många år.
              Allt från 5000 storlek ner till 1500.
              Till det tyngre gäddfisket använder jag fortfarande toktrimmade 5501 Pro Rockets, men till det lättare fisket har jag helt gått över till Daiwas lågprofilare.
              Kommer alltid att gilla Ambassadeur 1500 och 2500. Klassiska rullar helt i metall.
              Men för det lättare fisket har jag kommit att uppskatta låg vikt, lätt justerbara magnetbromsar och Daiwas T-wing.
              Min lättaste kombo (spö och rulle) väger mindre än vad en av mina Ambassadeurer väger utan spö.
              Kastar mycket beten mellan 5-15 gram. För det ändamålet tycker jag japanerna är något vassare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Hej
                I diverse forum läser i alla fall jag rätt ofta att märke X är bättre än Y. Jag har sedan många år använt och uppskattat Abus runda klassiska rullar. Men efter att alltför ofta ha läst på redan nämnda forum om hur överlägsna rullarna är från den uppgående solens rike så blev jag nyfiken. Inhandlade raskt två Shimano och en Daiwa. En beg Calcutta Conquest 200DC. En ny Calutta Conquest 300 samt en beg Daiwa Millionaire CV-Z205. Spolade på samma lina som jag normalt använder och testade även med två andra. Spyderwire Smooth, Fireline Braid samt Suffix 832. Alla i 0,35 mm. Tog med några av mina gamla trotjänare till rullar. En toktrimmad 5600 C5 MagX, en 5600 Record i originalutförande, en 5600C4 MagX med bussningar från UT, en Mörrum SX3600 Mag, en CS Rocket Chrome med fullt UT samt bussningar samt en 6500 CS Pro rocket. Även den toktrimmad med helkeramiska lager överallt.
                Spöna jag använde var: Svartzonker Black Series Downsize och McRubber & Tail, ABU Veritas, ABU Volatile Vertic 60gr samt Savage Gear MPP 160 gr.

Resultatet? Det är fakiskt lite förvånande hur olika rullar och spökombinationer beter sig. För mig så stod en rulle ut och det var Shimano Calcutta Conquest 200DC. Och det var negativt. Alla andra rullar fungerade ok eller riktigt bra på samtliga spön (utom på SG MPP). DCn var orolig på alla spön utom Volatilespöt. På Downsizern fick jag linresning med DCn vid varje kast. Inget skatbo men hela tiden rasslade linan runt. Däremot satt DCnsom en smäck på Volatilespöt. Hur skön kombination som helst. Den rullen verkar vara knepig och kräver sitt spö för att fungera ordentligt. Eller så är det min kastteknik som den inte trivs med.

SG MPP spöt har jag aldrig riktigt kommit överens med. Känslan har saknats. Tills jag bytte bort de keramiska lagren i 5600 C4 MagX till UTs bussningar. Allt föll på plats.

En annan sak som slog mig när jag testade runt bland mina rullar är hur olika två nästintill identiska rullar kan bete sig. På någon rulle räcker det med att ha två bromsar aktiverade medan en annan kräver 4. Samma sak med de olika linorna. Med en lina räcker 2 bromsar bra medan men en annan krävs 3 eller 4.

Ingen rulle stack på något sätt ut i kastegenskaperna, (förrutom linresning då). Ingen rulle kastade konsekvent längre än någon annan. Dom trimmade rullarna klarade av lättare beten. En sak som faktiskt slog mig var vikten på spolarna. Trimspolarna till mina ABU rullar väger i stora drag hälften av vad originalspolarna väger till Daiwan och mina Shimanos.

Jag märkte ingen skillnad i kastlängder mellan synkroniserade linspridare eller fasta sådana. Alla rullar med osynkad linspridare jag provade med är hyffsat smala. Det är förmodligen orsaken.

Hållbarhetsmässigt så har jag använt mina japanska rullar för lite för att kunna uttala mig om dem. De svenska är det inga som helst problem med. En droppe olja lite då och så så går de hur länge som helst. Inget har någonsin gått sönder på mina ABU.

Mjukast går rullarna från Shimano men skillnaden mot ABU är inte stor. En gammal ABU rasslar men med nya drev så är de nästan lika mjuka i gången. Daiwan är ungefär som mina ABU. Kanske något mjukare. Däremot har Daiwan inget som helst spel i IAR. Försöker man veva baklänges så går det inte alls. Både ABU och Shimano har ett litet spel bakåt.

Snyggast utförande går nog till Mörrum SX3600 Mag. Finns ingen plast i bärande delar på den rullen. Bara fräst aluminium. Daiwan är i samma klass. Läste någonstans att ABu förlorade pengar på varje såld Mörrum SX. Tittar man på en ny ZX Mörrum så är stora delar av de fint arbetade aluminiumdetaljerna på SX ersatta med formgjuten plast på ZX.

Andra reflektioner är att ABU rullarna sitter lite högre på spöt. Skönaste frikopplingsknappen hittar jag på Daiwan. Den går dessutom att låsa igen genom att helt enkelt trycka upp knappen. Behövs ingen vevning som på alla andra rullar.

Snyggaste rullen då? En ren smaksak. Två st och väldigt olika rullar är det jag väljer i denna kategori. En röd CS Pro Rocket är så genuint klassisk det bara går. Skitsnygg. Den andra är dess rena motpol: Shimano Calcutta Conquest 200DC. Modern och snygg. Fulaste är Calcutta Conquest 300 och det med råge.

Bäst på Downsize var min supertrimmade 5600 C5 MagX eller ABU Mörrum SX3600 Mag i originalutförande (dock med keramiska spollager). Bäst på Mcrubber & Tail är Conquest 300 eller Rocket Chrome med UT spole och UTs bussningar. Veritasen fungerade bäst med Prorocket med fullt UT trim och supersnabba helkeramiska spollager. Volatile spöt gick som en dröm med DC rullen. Så här fortsatte det. Ett visst spö fungerade bäst med en eller två rullar. Ingen rulle var bäst på alla spön. Skillnadena är i ärlighetens namn så pass små att jag skulle kunna leva med dem men nu har jag möjligheten att välja så.....

Så summan för mig är att det är som det oftast brukar vara. Tänk Canon - Níkon eller Volvo - SAAB. En storm i ett vattenglas. Skulle lätt kunna leva med vilken som helst av rullarna. Undantaget är min 200DC, men en nyare DC-rulle med en mer modern DC broms är kanske bättre.
                Tack Mankan;
                Ditt genomtänkta och informativa inlägg ovan är värt: Sex stjärnor ****** av sex möjliga!!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

vilken rulle som kastar längst
                  Jag har fått för mig att det är fiskaren som kastar

Kommentera

Tack!

Har själv funderat på just detta så nu tittar jag på saker som har egenskaperna jag är ute efter.
                    När jag hittat några att välja på så matchar jag efter utseende och känsla från butik.

Att vara nöjd med designen kan jag tycka än viktigt, ser det tråkigt ut så byter man snabbt ut det, nästan allt är ju lika bra nuförtiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04