Hur klassar företagen spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur klassar företagen spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur klassar företagen spön?

Hej!

Har googlat lite utan större resultat, hittar bara frågor om rekommenderad kastvikt på spön. Så därför ställer jag då frågan här bland er mer sakkunniga.

Jag funderar över hur klassar EU spön mot övriga världen? Vill minnas att i staterna klassar man spöna efter vart i spannet dom kastar bäst medan här i Sverige/EU är det hur långt ner/upp man kan kasta beten. Visst, spannet blir smalare på det sättet men klassningen blir helt klart mer spot-on!

Varför frågan dyker upp är för att det känns som att det finns alldeles för många spön på marknaden som har alldeles för hög klassning kontra vad dom klarar av.

Någon som mer kunskap i frågan och vill dela med sig?
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Generellt svar på rubriken: Dåligt, riktigt dåligt.

I Sverige pratar vi gärna om kastvikt. Medans de flesta spön från USA/Japan klasser efter vikter på beten/riggar som spöt är menar att presentera/fiska med.
    Det gör att ett amerikanskt spö som har snabb aktion och klassat 1oz kan kasta betydligt mer men är lämpat för att fiska betydligt mindre. Kurvorna för betesvikt kontra kastvikt kommer j närmre varandra desto långsammare aktion.

EDIT: utan att nämna några fabrikat så finns drt ju dom som helt enkelt inte ka. Klassa spön överhuvudtaget oavsett vad dom försöker klassa efter

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      Hej!

Har googlat lite utan större resultat, hittar bara frågor om rekommenderad kastvikt på spön. Så därför ställer jag då frågan här bland er mer sakkunniga.

Jag funderar över hur klassar EU spön mot övriga världen? Vill minnas att i staterna klassar man spöna efter vart i spannet dom kastar bäst medan här i Sverige/EU är det hur långt ner/upp man kan kasta beten. Visst, spannet blir smalare på det sättet men klassningen blir helt klart mer spot-on!

Varför frågan dyker upp är för att det känns som att det finns alldeles för många spön på marknaden som har alldeles för hög klassning kontra vad dom klarar av.

Någon som mer kunskap i frågan och vill dela med sig?
      Dåligt skulle jag säga utifrån rubriken!

Nja kunskap...men i grova drag är du inne på vad som gängse sägs om amerikanskt kontra Europaspön. Men inte ens det stämmer, i vart fall inte om man ska tro de som testat USA-basspön utan det gäller främst gädd/muskiespön. Basspön är tydligen mera "spot-on" av det jag läst på FS...

Sedan är min upplevelse om europeiska spön att de nästan lika gärna kan vara överklassade som underklassade. Att klassa spön är nog både svårt och görs i bland slarvigt tror jag. Vi kastar olika, har olika uppfattningar om när ett spö bottnar, blir "svampigt" som en del säger och vi har olika upplevelser om vad det innebär att "ladda fullt" med en given betesvikt.

Jag har ett känt exempel, Westins Powershad 8'6" klassat 60-180g. Just den modellen har en för gäddspön ovanligt mjuk "jiggtopp" och det gör att jag inte vågar ladda fullt med mer än ca 140g, "känns" som att toppen inte klarar mer men det kan ju vara en tokig, subjektiv upplevelse, den kanske klarar nära 180g om man "vågar" på ett annat sätt...

Mitt Daiwa TD752 är klassat 14-56g men klara som jag kastar hellre 30-75g utan att jag fegar med 75g....

Bäst är nog att fråga på FS!

Kommentera

FS, är det Fredrik Stahre?
        Tycker det generellt är dåligt. Men det är i synnerhet gäddspön, upplever inte att klassningar på mina aborrspön är lika fel.

Kommentera

Jag upplever att mina amerikanska bass spön har en liknande klassning som musky spöna dvs dem fiskar bra med det dem är gjorda för men pallar mer om behovet infinner sig.

Kommentera

Ja du ser, där fick man veta något nytt av en som prövat, det blir inte lättare...

Kommentera

Bara jag som anser att det är upp till företaget att klassa spöna efter utveckling, test osv?

Sen att många "förstå-sig-påare" säger det spöt är för klent eller för ditten och datten. Är rena dumheter eftersom ett spö är framtaget för något specifikt efter någon ide osv.

Men det är bara jag

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Bara jag som anser att det är upp till företaget att klassa spöna efter utveckling, test osv?

Sen att många "förstå-sig-påare" säger det spöt är för klent eller för ditten och datten. Är rena dumheter eftersom ett spö är framtaget för något specifikt efter någon ide osv.

Men det är bara jag
                Ja jag håller inte riktigt med, den "specifika idé" du nämner verkar sällan stämma med hur jag upplever spöt, så antingen skiljer sig vår idé åt eller så är klassningen inte så genomtänkt som jag (och många andra) skulle önska.

Om man ska tro FS:are så finns väl t ex knappt någon i Sverige som tycker att Westin Powercast T 40-130g klarar 110-130g och när "förståsigpåare" säger så blir jag tacksam annars hade jag nog köpt ett och blivit missnöjd...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

Men det är bara jag
                  Som redan nämnts är westin rätt bra på att vara dåliga i det här ämnet. Kolla deras monster sticks....suck.

Sen ska vi inte ens börja med alla som klassar sina spön som ''fast action''. Det verkar vara inne, bland de mer skandinaviska märkena(westin, bft, savage gear, ja allt). Att det ska va snabbt, allt är snabbt och rappt.

Men sen är ju 99% av spöna sladdriga och man hittar ryggraden hemma hos mormor. Vilket ger det en sån lågbudget känsla.

Kommentera

Instämmer, gapet mellan betesvikten och kastvikten blir ju givetvis större vid kraftigare pinnar.

Tycker ju f ö att klassa som i amerikatt är sjukt mkt bättre då vad du kan kasta med ett spö är helt oväsentligt. Du vill ju veta vilka beten spöt kan presentera på rätt sätt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04