Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Provade precis med en 22 gr mc my. Har väl kanske fel rulle för det lätta draget, en 5600 c5. Dock trimmad till bristningsgränsen med lager överallt. Undantaget är spolen som är en grund original från Record. Men det var inga som helst problem med den 22 gr lätta tailen i relativt hård motvind. Inte optimalt men det fungerade så pass bra att jag kan lägga bort ett spö framöver vid gäddfiske. Brukar oftast använda tyngre beten men då och då hänger jag på lättare beten och har därför oftast haft med mig ett lätt spö i båten.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Nu har jag fiskat lite mer med "the Downsize" och lättare beten. Westin Swim är väl knappast ett lätt bete men klart lättare än Buster Jerk och jisses vad det flyger långt. Trots inte en perfekt kombo som sagt av rulle o lina. En 5600 C11 och 0.35 Spyderwire. Jag avser att använda spöt mest för just Westin Swim och uppåt men om det går även för tex ABU mcMy 22 gr.

Satte även på nämda 22 gr McMy nu när det blåste mindre. Inga som helst problem. Kom kanske några meter kortare än med ett mer lämpligt spö men tillräckligt bra för att kunna lägga bort ett spö när det är gädda jag är ute efter.

Reflex 18 gr fungerade men helt utan känsla. Rullen klarar lätt 8-10 gr på rätt spö men "the Downsize" är inte rätt spö för så pass lätta drag. 4" jiggar med 10-20 gr skalle fungerar likväl tillräckligt bra. Inte optimalt med det duger. Skulle knappast ta med detta spö om det är aborre jag är ute efter och tänkt använda just 10 gr skallar med 4 " jiggar, men för att använda då och då för gädda så fungerar det.

Spöt ligger kalasfint i handen. Lite mer framtungt än vad 150 gr McRubber & tails är med samma storlek på rullen. 150gr är för mig helt utbalanserat. Håller jag pekfingret på triggern så ligger spöt vågrätt i luften med mina 5600 rullar. Downsize faller lite framåt med samma rulle. Inte så att det stör dock. Jag gillar faktiskt även foamen på SZ BS. Någon har konstaterat att den är lite grov. Det tycker inte jag. Mjuk och fin. Ung samma variant som på ABU Veritas. Räcker gott för mig. Spöt går att jerka med. Lite långt kanske men det är inga som helst problem att få gång i betet.

Jag tycker också att SZ BS serien är skitsnygga. Mattsvarta utan en massa dravel i form av texter som vissa tillverkare envisas med att sätta dit. Corporate Bullshit. Avser givetvis de löjliga slogans som ABU och Shimano med fler trycker dit på rullar och spön. "Next generation" är ett exempel....
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-21, 15:10.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        Jag har kastat 35g utan några problem med detta spö tror fan att det fixar 40g oxå skall testa nästa gång men under 10g skulle jag inte kasta med detta spö
        Jag blir lite konfunderad när jag läser om 6-22g. De flesta verkar eniga om att det är kraftigt underklassat. Och inte så lite heller. Inom de flesta andra branscher så hade man nog varit tvungen att återkalla hela serien och märka om dem. Om de felar så fruktansvärt mycket som de flesta påstår. Ett 22g spö ska inte kunna kasta 40-50g. Då är man riktigt snett ute.
        Jag säger som de sa i lumpen. Gör om, gör rätt!

Kommentera

Så länge det går att kasta ner till runt 6g spelar väl det ingen roll vart den övre gränsen är

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Så länge det går att kasta ner till runt 6g spelar väl det ingen roll vart den övre gränsen är
            Jag har aldrig testat ett spö som fungerar bra mellan 6-50g

Kommentera

Inte jag heller. Så om mr sz har lyckas med det är han ett geni

Kommentera

Inte jag heller. Så om mr sz har lyckas med det är han ett geni
                Ja då har kineserna varit riktigt duktiga

Kommentera

Jag har aldrig testat ett spö som fungerar bra mellan 6-50g
                  Tvivlar på att det finns men beror mycket på vad folk anser va bra, går ju att kasta ett korkflöte med kvastskaft och kanske det finns några som är nöjda med det resultatet...

Kommentera

Jag har nu provkastat ett SZ B&P 6-22g.
                    Jag anser att det inte är underklassat utan felklassat.

Det finns iofs ingen "definition" på hur ett spö ska bete sig för att få ingå i "klassningen". Dvs, hur pass bra eller dåligt det får anses kännas eller upplevas eller fungera för anses rymmas "inom" klassningen. Man kan faktiskt "kasta iväg" ett drag som väger 7g (har ej testat 6g) med B&S 6-22g, men att påstå att det är gjort för det är att luras.

Spöt kan kasta betydligt tyngre än 22g.

- Spöt är felklassat. (Inte underklassat.)

Jag har provkastat ett "lånespö". Om jag hade köpt spöt i tron att det kunde hantera angivna vikter hade jag lämnat tillbaka spöt och hävdat att produkten inte lever upp till påstådd specifikation. Konsument ska inte behöva acceptera sådan felaktig angivelse.

Spöt må vara billigt och ballt. Men felklassat.

Kommentera

Hur är aktionen då? Har nämligen ett 6-22grams som var tänkt att användas till borre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04