Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att Spöna är ganska tunga och har grov foam håller jag med om. Men när det gäller 16oz spöt har jag aldrig hållt i ett "nätt"spö för den sortens fiske.

Kan säga att 8'3 känns mkt bättre ute på vattnet än när man torr viftar spöt hemma. 9'1 kommer med ut nästa gång för att testas.

/Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-03-18, 13:21.

Kommentera

Jag kan tänka mig att ett spö för vikter uppåt 400g inte så ofta är smidiga. Men 40-140 (eller vad klassningen var?) Finns det många som är smidigare än black series. Men om man gillar odelade bakhandtag och foam är det nog kalas.
      Har hört att kork skall ha blivit väldigt dyrt och därav foam på alla spön, mer eller mindre

Kommentera

Kan så vara men och inget mig emot eftersom jag jnte är ett fan av kork. I klassen 40-1140/150 finns det grymt mkt spön och dem flesta helt ointressanta för mig tycker det är bättre att dela upp 20-200gram med tre separata spön. "The one" som gör allt bra har jag ännu inte hittat.

/Apan

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
          Jag gillade inte 6-22-grammaren. Egentligen inget fel på spöt men grymt underklassat och därmed på tok för styvt för beten under 10g i min åsikt.

Jag har spöt som ett backup/all around för wobblers och skedar mellan 20-50 gram. I det syftet är det helt ok, med ett bra pris. Hur är McRubber & Tails i jämförelse med Abu Svartzonker signature 40-140 vad avser aktion och vikt?
          Ja haspelspöt är underklassat så det heter duga, nu funkar det för mig att ha som allroundspö men man kan dubbla kastvikten i princip, har testkastat med 50g på tafsen och det var inga problem.

Kommentera

Spöt "Bass 'n Perch" är alltså inget att rekommendera ifall man är ute efter lätta grejer med mycket känsla?

Ska införskaffa mig ett nytt abborrkit, men vill inte ha något som är underklassat som passar bättre till 20-40g drag än 5-15g.

Kommentera

Ursprungligen postat av воввy Visa inlägg
              Spöt "Bass 'n Perch" är alltså inget att rekommendera ifall man är ute efter lätta grejer med mycket känsla?

Ska införskaffa mig ett nytt abborrkit, men vill inte ha något som är underklassat som passar bättre till 20-40g drag än 5-15g.
              De spöt har jag nu är grejen att jag inte äger några drag under 10g men spöt är jävligt nice
              Kastar långt med mina minsta drag på 10g tyngsta jag kört är väl runt 25g och det funkade utmärkt det oxå
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Nu har jag använt spöna lite mer och jag gillar dem bägge skarpt Men speciellt jerkspöt sticker ut positivt. Med en 5600 Record på jerkspöt och min 6500cs pro rocket på det lite längre spöt balanserar de perfekt för mig. Dvs om jag håller spöna med pekfingret på triggern så ligger bägge spöna vågrätt i luften. Helt i våg. De är lite tunga, speciellt jämfört med Veritas men å andra sidan är allt tungt jämfört med det spöt. Dom är riktigt robusta. Inget har gått sönder ännu jämfört med Veritas som jag fått byta de flesta spöringarna på.

Men jag måste än en gång säga att det är jerkspöt som sticker ut. Det fungerar riktigt bra även med gummi och tailar. Inte optimalt men tillräckligt bra för att det är det enda spö som alltid ligger i bilen tillsammans med ett par väl utvalda beten för fiske när tillfället dyker upp. I mitt yrke så reser jag en del och då och då händer det att jag får ett par timmar över. Jämfört med 6-fots jerkpinne så är SZ klart längre och mer följsam. Fortfarande styr du galant ett jerkbait men känslan med ett gummi är förvånansvärt bra.

Klara rekommendationer för bägge. Speciellt med tanke på prislappen. Ni inväntar jag bara Downsizern.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Har nu även införskaffat "downsize". Även det ett kalasspö. Kan jämföra rakt av med mitt Veritas 40-100 gr. Väldigt lika klassning då "downsize" är klassat 30-90 gr. "Downsize" känns lite tyngre men å andra sidan är Veritas bland det lättaste jag någonsin fiskat med. SZ spöt känns mer gediget i allt. Mer förtroendeingivande. Kanske bra med tanke på att jag har haft av en topp till mitt Veritas och säkert bytt 5 ringar. Veritas är ett skönt men skört spö. Aktionen är också rätt lika. Amerikanskt toppiga med en rejäl ryggrad. Skulle nog påstå att SZ kastar längre. Har inte använt exakt samma rulle ännu. En halvtrimmad 5600 på SZ medan på Veritasen sitter en toktrimmad 6500 pro rocket. Hur som helst så kastar jag en Ticsaren till månen och tillbaka med "Downsize". Ett otroligt långkastande spö. Det enda negativa är att bakhandtaget är lite kort samt att det bakre rullfästet är även det lite kort. Jag råkar hålla högerhanden just där när jag kastar och halva handen hamnar på klingan istället för på foamen. Men sett till vad det kostar så anser jag det vara ett helt fantastiskt spö,
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Var och köpte bass n Perch 6-22g haspel, gillar det smala handtaget och att det var lite längd på det så man kan kasta bekvämt med två händer, har ett fenwick spö som är klassat 7--28g 6fot och black series spöt var mycket grövre och styvare så klassningen på black series är snarare 10-30 skulle jag gissa på.
                    Men som sagt blir nog perfekt med ett lite styvare spö då det främst kommer användas i hökensås.

Tyngden var inget jag märkte av, kanske var marginellt tyngre än mitt fenwick spö.

Men om man blir trött i armarna av några extra gram kanske man ska gå till gymmet eller söka läkare .
                    Senast ändrad av anton_95; 2017-04-13, 18:50.

Kommentera

Skulle vara intressant om nån kunde berätta hur klassning är *egentligen* på Bass & Perch 6-22g.
                      Dvs, testkastat olika vikter och berätta vilket kastområde ni skulle angett.

Jag har bara torrviftat spöt och la det åt sidan då det kändes på tok för underklassat.
                      Jag hade spontant gissat 20-40g eller mer. Men jag har ju inte fiskat med spöt.
                      Men styvt var det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S