Hade tänkt mig att köpa ett nytt spinnspö och Sz black series verkar vara ett schysst alternativ. Jag har en fråga till er som äger 7.2" spöt. Hur känns det att kasta gummi som väger ca 90-110g ( mcrubber, pigshad, mcpike etc.) ? Har idag ett piglet II 6.6 fots spö och känner att gummi runt 100g känns lite svampigt och det blir inga trevliga kast. Idag jerkar jag inte så mycket men jag skulle gärna vilja ha möjligheten att slänga på en buster om det blir tillfälle. Det andra alternativet är att köpa 8.3" spöt och lägga mina jerkbaits på hyllan. Jag är lite kluven, men om det känns bra att kasta gummi runt 100g på 7.2" spöt så verkar det som ett bra alternativ. Har sett att spöt blivit hyllat här tidigare i tråden men skulle vilja ha lite mer info.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!
Collapse
X
-
Om det är Mc tail & glide du menar så, för om jag inte missminner mig så heter SZs jerkspö i BS serien just så. Jag har det i alla fall och måste säga att om jag bara får ta med mig ett spö så blir det just det spöt. Bäst att lägga till att det finns säkert både skönare och bättre spön men knappast för de slantar som BS kostar.
Jag gillar det skarpt. Fungerar faktiskt fint även till tyngre gummin och tailar. Tycker dock att det är lite i längsta laget för att jerka med från båt men det fungerar. Med vevjerk så är det klockrent.
Var på Åland nyligen och hade med mig mina tre BS spön. Jag lyckades på eget bevåg förstöra den keramiska ringen i toppen på Mc Rubber & Tails. Fick möblera om lite och använda 7.2 fotararen till tyngre gummi. Downsize fick fortsätta vara just ett spö för lite mindre beten och jag plockade fram mitt gamla 6 " jerkspö som låg kvar i spöfodralet för att användas med bl.a. BusterJerk. Inga som helst problem med det. 7.2 " gjorde jobbet kalasbra som gummispö. Använde som störst Big Mc Rubber med sänke. Borde väl väga in på en sisådär 150 gr. Har faktiskt även använt Downsize till Mc Rubber ibland när det har knipit. Lite i klenaste laget med det går. Med 7.2 " är det inga som helst problem. Det är ju klassat till 150 gr.Senast ändrad av Mankan G; 2017-06-18, 23:20."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggOm det är Mc tail & glide du menar så, för om jag inte missminner mig så heter SZs jerkspö i BS serien just så. Jag har det i alla fall och måste säga att om jag bara får ta med mig ett spö så blir det just det spöt. Bäst att lägga till att det finns säkert både skönare och bättre spön men knappast för de slantar som BS kostar.
Jag gillar det skarpt. Fungerar faktiskt fint även till tyngre gummin och tailar. Tycker dock att det är lite i längsta laget för att jerka med från båt men det fungerar. Med vevjerk så är det klockrent.
Var på Åland nyligen och hade med mig mina tre BS spön. Jag lyckades på eget bevåg förstöra den keramiska ringen i toppen på Mc Rubber & Tails. Fick möblera om lite och använda 7.2 fotararen till tyngre gummi. Downsize fick fortsätta vara just ett spö för lite mindre beten och jag plockade fram mitt gamla 6 " jerkspö som låg kvar i spöfodralet för att användas med bl.a. BusterJerk. Inga som helst problem med det. 7.2 " gjorde jobbet kalasbra som gummispö. Använde som störst Big Mc Rubber med sänke. Borde väl väga in på en sisådär 150 gr. Har faktiskt även använt Downsize till Mc Rubber ibland när det har knipit. Lite i klenaste laget med det går. Med 7.2 " är det inga som helst problem. Det är ju klassat till 150 gr.
Ursäkta om jag är jobbig med alla dessa frågor men jag uppskattar de svaren jag fått hittills... jag lider av stor beslutsångest just nu
Kommentera
-
Köp 8 fotaren så kommer du kasta bättre och bekvämare (kortare spön är lite lättare plus smidigare hateringmen kastar, drillar och krokar sämre). Som det sagt tidigare det behövs definitivt inte ett 6 fots jerkspö för att fiska buster! och hanteringen i båt är en vanesak om man vill kolla på hur jänkarna fiskar dem sina stora jerkbeten med 8,6-9ft+ spön så det går utan större ansträngning att lära sig.
Kan även sägat att jag äger 2st blackseries spön och om jag vore på jakt för ett spö under 1000kr hade jag kollat på Daiwa Prorex PX (happyangler har 8fot/120gram för 865kr) serie innan Svartzonkers spön av den enkla anledningen att jag inte tycker blackseries räcker ända fram och är lite väl otympliga att använda. Daiwa har innan tillverkat fina spön för under 1000 lappen och många verkar gilla den nya PX serien mer än de äldre serierna.
/ApanSenast ändrad av Monkey; 2017-06-19, 06:15.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar