Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonker Black Series. Vilka spön!! och vilket pris!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hade tänkt mig att köpa ett nytt spinnspö och Sz black series verkar vara ett schysst alternativ. Jag har en fråga till er som äger 7.2" spöt. Hur känns det att kasta gummi som väger ca 90-110g ( mcrubber, pigshad, mcpike etc.) ? Har idag ett piglet II 6.6 fots spö och känner att gummi runt 100g känns lite svampigt och det blir inga trevliga kast. Idag jerkar jag inte så mycket men jag skulle gärna vilja ha möjligheten att slänga på en buster om det blir tillfälle. Det andra alternativet är att köpa 8.3" spöt och lägga mina jerkbaits på hyllan. Jag är lite kluven, men om det känns bra att kasta gummi runt 100g på 7.2" spöt så verkar det som ett bra alternativ. Har sett att spöt blivit hyllat här tidigare i tråden men skulle vilja ha lite mer info.

Kommentera

• Går utmärkt att jerka typ Buster, salmo, Westin med ett 8,3" spö med, så dom behöver du inte lägga på hyllan om du väljer det spöt

Kommentera

• Om det är Mc tail & glide du menar så, för om jag inte missminner mig så heter SZs jerkspö i BS serien just så. Jag har det i alla fall och måste säga att om jag bara får ta med mig ett spö så blir det just det spöt. Bäst att lägga till att det finns säkert både skönare och bättre spön men knappast för de slantar som BS kostar.

Jag gillar det skarpt. Fungerar faktiskt fint även till tyngre gummin och tailar. Tycker dock att det är lite i längsta laget för att jerka med från båt men det fungerar. Med vevjerk så är det klockrent.

Var på Åland nyligen och hade med mig mina tre BS spön. Jag lyckades på eget bevåg förstöra den keramiska ringen i toppen på Mc Rubber & Tails. Fick möblera om lite och använda 7.2 fotararen till tyngre gummi. Downsize fick fortsätta vara just ett spö för lite mindre beten och jag plockade fram mitt gamla 6 " jerkspö som låg kvar i spöfodralet för att användas med bl.a. BusterJerk. Inga som helst problem med det. 7.2 " gjorde jobbet kalasbra som gummispö. Använde som störst Big Mc Rubber med sänke. Borde väl väga in på en sisådär 150 gr. Har faktiskt även använt Downsize till Mc Rubber ibland när det har knipit. Lite i klenaste laget med det går. Med 7.2 " är det inga som helst problem. Det är ju klassat till 150 gr.
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-06-18, 23:20.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Om det är Mc tail & glide du menar så, för om jag inte missminner mig så heter SZs jerkspö i BS serien just så. Jag har det i alla fall och måste säga att om jag bara får ta med mig ett spö så blir det just det spöt. Bäst att lägga till att det finns säkert både skönare och bättre spön men knappast för de slantar som BS kostar.

Jag gillar det skarpt. Fungerar faktiskt fint även till tyngre gummin och tailar. Tycker dock att det är lite i längsta laget för att jerka med från båt men det fungerar. Med vevjerk så är det klockrent.

Var på Åland nyligen och hade med mig mina tre BS spön. Jag lyckades på eget bevåg förstöra den keramiska ringen i toppen på Mc Rubber & Tails. Fick möblera om lite och använda 7.2 fotararen till tyngre gummi. Downsize fick fortsätta vara just ett spö för lite mindre beten och jag plockade fram mitt gamla 6 " jerkspö som låg kvar i spöfodralet för att användas med bl.a. BusterJerk. Inga som helst problem med det. 7.2 " gjorde jobbet kalasbra som gummispö. Använde som störst Big Mc Rubber med sänke. Borde väl väga in på en sisådär 150 gr. Har faktiskt även använt Downsize till Mc Rubber ibland när det har knipit. Lite i klenaste laget med det går. Med 7.2 " är det inga som helst problem. Det är ju klassat till 150 gr.
          Efter stahre87's svar så lutade jag åt att köpa 8.3" spöt men efter detta så är jag lika kluven som jag var i morse. Om du tycker att 7.2" är för långt för buster, vad är det som gör att du hade valt det över 8.3" spöt om du bara hade fått välja ett? Borde inte 8.3" spöt vara det bättre valet om 7.2" ändå är lite för långt?

Ursäkta om jag är jobbig med alla dessa frågor men jag uppskattar de svaren jag fått hittills... jag lider av stor beslutsångest just nu

Kommentera

• Köp 8 fotaren så kommer du kasta bättre och bekvämare (kortare spön är lite lättare plus smidigare hateringmen kastar, drillar och krokar sämre). Som det sagt tidigare det behövs definitivt inte ett 6 fots jerkspö för att fiska buster! och hanteringen i båt är en vanesak om man vill kolla på hur jänkarna fiskar dem sina stora jerkbeten med 8,6-9ft+ spön så det går utan större ansträngning att lära sig.

Kan även sägat att jag äger 2st blackseries spön och om jag vore på jakt för ett spö under 1000kr hade jag kollat på Daiwa Prorex PX (happyangler har 8fot/120gram för 865kr) serie innan Svartzonkers spön av den enkla anledningen att jag inte tycker blackseries räcker ända fram och är lite väl otympliga att använda. Daiwa har innan tillverkat fina spön för under 1000 lappen och många verkar gilla den nya PX serien mer än de äldre serierna.

/Apan
            Senast ändrad av Monkey; 2017-06-19, 06:15.

Kommentera

• Downsize funkar till allt som väger under 120g över det har jag inte testat
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Tack för tipset om Daiwa Prorex spöna, ser ut att vara riktigt trevliga!

Kommentera

• Tänkte testa köra abborre med multi, vill inte lägga för mycket på ett första spö så sneglar på Bass & Perch.
                  Kastar 10-20g skallar, är det för lätt för det spöt? Vissa verkar tycka att det är felklassat....

Kommentera

• Nästan alla jaf har ett säger att det är redigt felklassat och att uppåt 45-50g inte är några problem. Så lite vak kralligt för ren aborre

Kommentera

• 40 gram ok, 50 om man tar det lite försiktigt och sveper iväg...

gör sig bäst mellan 20-30 tycker jag.

har Bass & Perch spinnspöt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar