Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Kul att du hittade "ditt" go-to gäddspö. Under- eller överklasssde spön är inte ovanligt, det finns ingen neutral referens att utgå ifrån och som bl a tråden "gäddpåkar..." visar så anser vissa att ett och samma spö kan uppfattas som under- , över- eller rätt klassat.

Vi kastar olika och ett "kraftfullt" kast är till del en sujbjektiv sak.Jag tror också att spön som av vissa sägs "svampa"(alltså inte riktigt klarar vikten) med maxvikter i vissa fall har en klinga med djupare aktion än kastaren är van vid vilket får dem att anse dem som överklassade fastän det inte nödvändigtvis är så.
    Nu för tiden verkar flertalet gäddspön dock vara ganska toppiga I aktionen, dvs styv bottendel. Mitt Prorex S 8'6" -150g BC är lätt och trevligt men något mer toppigt än jag hade önskat.
    Jag har ägt ett W Powercast -T 2gen 20-80g 8'3" så jag har fiskat med ett betydligt mer hel aktion artat spö och det passade verkligen inte mig, mest felande köpet inom fiske jag gjort. Det var inte vad jag ville fiska med, men det var också ett av mina första spököp.
    Jag tycker inte mitt spö är det minsta toppigt faktiskt, det är inte ett rent Fast utan tämligen likt Sg2 Power spöna i aktion, om man drar i tafsen så böjer dom sig likartat och SG2 Power är inte fast alls enligt mig.

När ja menar ett kraftfullt kast så är de ett så hårt kast jag kan få till med min styrka, ett ordentligt långkast liksom. Både min Coastal 200 TWS och Curado M tillåter mig att kasta så med detta spöt. Spolen då ställd med litet sidoglapp och kastbromsen på 8-12 på Coastal som lär vara en Tatula med annan färg, vev och lager.

Lagrena som spolen interagerar med är urskäljda ordentligt med lite allt möjligt lösande i omgångar, sprit, aceton och kemisk bensin sen smörjda med Rocket Oil Red Label.

Jag kastar såpass långt numera så det är ingen direkt stress för mig att köpa nya kullager till rullarna, men det kommer att göras.

Likaså ska ha HG drev till min Curado 201M. Hoppas min lokala kommer ihåg beställa det bara. Får påminna han imorgon igen.

Det är ordentlig hög kattskit att man inte kan kontakta dessa bolag på egen hand och beställa delar.. Idiotiskt för nu måste jag gå och be min lokala snubbe som jag ser har fullt upp hela tiden och nybliven pappa, så måste jag lägga än mer på honom för att Shimano Vadå, tror att jag skulle beställa fel delar? Beställa sen sälja på svarta marknaden?
    Vad är resonemanget bakom detta?

Spöt klarar kasta 120g. Det har jag testat. Men där tycker jag gränsen går så om man ska kasta stora guppie på 120g så bör man välja ett 150g tycker jag. Jag väljer inte ett 100g spö om ja ska dänga 100g dagar långa, utan jag väljer 120g.

Drillandet har ja inget särskilt att säga om då de bara vart snipor till hyfsade fiskar spöt fångat men det är ju bara positivt. Inget att klaga på, gör det de ska.

Funderar på om ja ska köpa en 7'1" eller S 8'6" 150g näst..
    Är lite sugen på en Fathom 2/300 med..

Först ska ja kasta drag i farsans pool och leka lite om en timme här, intressant se om ja kanske få en gammel gädda! Fast hon e nog på land tror jag..
    ​​​
    Pzzz aut!

Kommentera

• Hej

Står inför köp av nytt abborrespö. Gillar fiska med botten kontakt och känna vad som sker på andra sidan. Drag gärna hem dropshot och ned. Fiskar detta med ett billigt Berkley Urbn Finesse Baitcaster 7-21 med dc rulle,men upplever det lite för styvt i toppen för att känna precis vad som sker.
      Så kikar nu på haspel med stradic, vanford eller spike x pro Rulle. Spö funderar jag på antingen ett Ags 3-14 finesse eller Zodias 3-12 ml/f
      Finns det några för eller emot gällande såväl eller kanske något helt annat jag missat?

​​​​​​Mvh

Kommentera

• Ursprungligen postat av fytric Visa inlägg
        Hej

Står inför köp av nytt abborrespö. Gillar fiska med botten kontakt och känna vad som sker på andra sidan. Drag gärna hem dropshot och ned. Fiskar detta med ett billigt Berkley Urbn Finesse Baitcaster 7-21 med dc rulle,men upplever det lite för styvt i toppen för att känna precis vad som sker.
        Så kikar nu på haspel med stradic, vanford eller spike x pro Rulle. Spö funderar jag på antingen ett Ags 3-14 finesse eller Zodias 3-12 ml/f
        Finns det några för eller emot gällande såväl eller kanske något helt annat jag missat?

​​​​​​Mvh
        Shimano Expride 4-12g. Har du råd så köp Shimano Adrena 2610UL/ML

Kommentera

• Adrena eller är Expride är en smaksak.
          Jag har haft 4 olika Adrena och har bytt ut alla mot Expride äger 12 olika modeller och är jätte nöjd. Så åk till en butik och känn efter.

Kommentera

• Ags 3-14 använder jag till mindre crankbaits. Är lite för mjukt för beten för botten kontakt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Adrena eller är Expride är en smaksak.
              Jag har haft 4 olika Adrena och har bytt ut alla mot Expride äger 12 olika modeller och är jätte nöjd. Så åk till en butik och känn efter.
              12 stycken är imponerande. Är smaksak här detsamma som lite olika aktion eller annat som gjorde att du bytte? Inte prövat dem men efter att ha läst bl a FS så har jag fått för mig att Expride generellt (undantag finns) kan vara lite mer toppiga, mer rygg medan Adrena är lite lättare, djupare, mer följsamma och har lite känsligare klinga...?

Nu blev det lite OT ett tag men det är ju ingen fara, tråden lever vidare.
              Senast ändrad av anteman; 2024-08-31, 21:31.

Kommentera

• Det är nyans skillnader mellan Expride och Adrena. Adrena är mer allround spö, som funkar både för bottenkontakt och reaktionsbeten. Medan de olika Expride spöna är mer för en specifik teknik.Båda serierna är överlägsna det mesta, som finns i samma prisklass. Sedan gillar jag att det är kork på Exprides handtag. Generellt har Expride lite snabbare aktion, men jag tycker att de är lika känsliga. Expride finns också att få i flera modeller än Adrena. Usa och Japan har sina modeller som tyvärr inte finns i Europa.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                  Det är nyans skillnader mellan Expride och Adrena. Adrena är mer allround spö, som funkar både för bottenkontakt och reaktionsbeten. Medan de olika Expride spöna är mer för en specifik teknik.Båda serierna är överlägsna det mesta, som finns i samma prisklass. Sedan gillar jag att det är kork på Exprides handtag. Generellt har Expride lite snabbare aktion, men jag tycker att de är lika känsliga. Expride finns också att få i flera modeller än Adrena. Usa och Japan har sina modeller som tyvärr inte finns i Europa.
                  det jag menar med Adrena är de senaste modellen. Den jag skrev ut har fantastisk bottenkontakt med. Fiskar free rig med just det spöt. har även Shimano 24 poison Adrena 268M+ 5-21g som jag använder till vanlig jigg fiske,linkheads, Chatterbaits,Vibrationsbeten samt cranks och twitchbeten. Men just det spöt är ju till powerfiske men jag tycker det fungerar till det mesta. Men Expride är ej dåliga. Saknar bara en Expride med samma aktion som Adrena 268m+. Expride 4-12g är underspeccad . Tror han blir nöjd oavsett det är Expride eller Adrena! Men med Adrena så måste man köpa rätt modell. https://www.youtube.com/watch?v=VrkxE4K1Vus&t=1641s

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 698 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04