Lite nyfiken är det kort bakhandtag eller varför shorty? En nästan åttafotare är ju inte kort iallafall
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggLite nyfiken är det kort bakhandtag eller varför shorty? En nästan åttafotare är ju inte kort iallafall
Kommentera
-
Hallå!
Ja kanske missar något som avhandlats ett gäng sidor bakåt men jag är tämligen sugen på att lägga en order snarast, så därav ha överseende med att jag inte har möjlighet gå igenom 108 sidor tills imorgon.
Jag har bestämt mig för ett 8'0" Prorex spö, antingen E eller X. Förmodligen så blir det X, det som äger namnet Lazy Pike ihop med finare XR serien(och AGS?).
Iallafall, jag upptäcker då online att det finns Prorex X 8'0" -120g och så finns det även Prorex X 8'0" -120 v2.
I beskrivningen märker jag att v2 har ett annat rullsäte än den tidigare modellen.
Så min fråga blir då, är v2 det givna valet eller är den ursprungliga versionen exakt lika bra fast bara med ett annat rullsäte?
Jag kastar mycket sällan mer än 100g, men jag vill kunna kasta 110-120g om jag känner för det, men absolut inte mer än så.
Jag vill alltså åt ett spö som är korrekt klassat och därav potentiellt är lite roligare med de 60-80g jag oftast kastar.
Så vad råder ni Prorex experter mig till att köpa? Prorex E? Prorex Xr? Eller Prorex Xr v2?
Tack för hjälpen på förhand! Ska nu försöka gå igenom ett gäng sidor bakåt i tråden men har begränsat med tid tyvärr.
Mvh
Kommentera
-
Nu har jag bara vart ute viftat med spöt i cirka en timme, men jag måste säga att än sålänge är jag rätt nöjd. På grund av att det väger så lite så märker man inte obalansen så värst mycket. SG's spön för ungefär samma peng är betydligt tyngre och betydligt mer obalanserade.
Kanske inte helt schysst jämföra mot de mest balanserade spöt ja haft i näven, men det är ju det ja annars fiskar med.
Det spöt jag köpte till slut är Prorex X v2 8'0" -120g modell PXE802XHFB-BS. Står 30-120g på det, men det skulle jag nog kalla väl optimistiskt. Spöt jobbar inte särskilt mycket med 42g "Aborrjerk" (typ Gravity Twitch) i linändan, men jag kommer ändå hyfsat långt.
Utav beteckningen skulle man ju kunna tro det är ett Prorex E, men det står X på alla andra ställen, inte E. Likaså om man googlar beteckningen så kommer man till Prorex X.
När det gäller aktion så skulle jag klassa det moderate fast/fast. Mycket av klingan böjer sig, likvärdigt mina andra spön som alla är moderate fast klassade, det jag trivs med så vart överraskad där, förväntade mig ett klart mer toppigt spö, jag kanske inte alls skulle gilla. Kastegenskaperna bedömer jag som väldigt bra, potentiellt de bästa jag kastat drag med. Får utvärdera detta mera dock.
Jag har bara kastat stora McMy och Lazy Jerk155 som störst än, båda på 85-87g och utifrån att kastat dom så skulle jag tro spöt kastar 120-130g men trivs nog bäst med uppåt max 100-110g. SG 7'3" 70-130g är betydligt mer styvt och det tyckte jag var korrekt klassat. Kastar 50-90g i 99% av fallen och där arbetar spöt som jag vill.
Är som sagt landburen, och ser ingen nytta i att kunna kasta mer än 120g i absolut värsta tänkbara fall.
Ska dra med mig lite tyngre skapelser ut senare idag och se hur spöt hanterar tyngre beten, men än så länge är spöt tämligen precis det jag sökte, vilket känns skönt för en gångs skull, att lyckas beställa ett spö man aldrig känt på, som gör det man sökte.
Första gången jag lyckas med det, är tämligen avigt inställd till beställa spön jag aldrig känt på.
Än så länge fyra skruvade skruvar av fem möjliga skruvade skruvar. Kan nog kanske bli fyra och en halv skruvade skruvar av fem möjliga skruvade skruvar efter mer testande.
Edit: Rullfästet, skulle haft en lite större trigger likt Fuji ACS som enligt mig är bästa tänkbara rullfäste. Rullfästet som sitter på är minimalistiskt och man har mycket kontakt med klingan men jag hade inte tackat nej till ett Fuji ACS/Fujikopia istället. Det fästet o dess kopior är som gjutna efter min hand.Senast ändrad av MathiasJK; 2024-08-01, 13:47.
- Gillar 1
Kommentera
-
Torrviftat lite med gamla McPike 25cm på ~110g plus sele och viktad skalle på 137g sammanlagt, det kommer jag inte att testa kasta med detta spöt, känns som potentiellt spöbrott isåfall.
Percy the Perch på 18cm/100g med annan sele på cirka 110g sammanlagt kommer jag testa att kasta men där ungefär nånstans tror jag gränsen går. Skruvade I en 10g skalle på Percy's mage och det kändes lite för mycket.
Med gräns menar jag en vikt där jag kan trycka på bäst jag vill i kastet, inte va spöt klarar att lobba ut, för det är helt ointressant för min del.
Återkommer senare efter testat kasta på riktigt.
Tycker dock att man ganska tydligt känner vart gränsen går av att hänga saker i linändan, sviktar spöt en hel del så är ju det inget jag iallafall tänker kasta med det.
- Gillar 1
Kommentera
-
Så, kastat lite mera nu då.
Valde använda en McRubber 21cm, den tjockare av dom två varianterna som vägde 88g. Tillbehören vägde 25g. Alltså 112g sammanlagt. Detta gick att kasta utan att oroa sig.
Så, måste väl komma fram till att detta spöt är tämligen rätt klassat. Gillar det gör jag definitivt.
Återkommer i min fina monolog efter jag viftat mera med min lagom styva pinne.
Fridens!
- Gillar 2
Kommentera
-
Alltså, jag kan nog inte nog säga hur pass nöjd jag är med detta spöt..
Det är otroligt mycket spö för pengarna.. Jag la 1050 för mitt Prorex C 8'0" Lazy Pike 30-120g, någon hundring billigare än rek pris. Var nogrann med att se till att jag fick ett senaste generationens spö eftersom det finns två olika generationer ute i butikerna. Jag hörde av en att han fått tag i ett XR Lazy Pike för 1099. Möjligt de va första generationens, men likväl är det ett otroligt fint spö, kan inte tänka mig något annat.
Detta är det första spöt jag har som jag märker av en tydligt ensidig ryggrad i klingan, den känns väldigt tydligt och syns även om man snurrar på spöt med lite vikt i tafsen. Mitt Greys jerkspö som är helt magiskt har även det en något kännbar ryggrad i riktning upp.
Jag har nog fiskat ca 20-25 timmar med mitt Lazy Pike och ska snart iväg och fiska än mera med det. Jag tänkte att jag skulle ha två finfina uppsättningar, en kort för buskiga/trånga platser och ett längre för de andra platserna, som jag insåg inte skulle vara helt balanserat så jag tänkte att bara jag är någorlunda nöjd med det så får det räcka, kommer inte bli mitt dagliga spö ändå.
Eller hur!!
Nu är de mitt dagliga spö. Magiskt är det. Helt balanserat är det inte, men det märks inte av särskilt mycket pga av spöts otroligt låga vikt, vill ja hålla toppen uppåt så gör jag det utan ansträngning.
Spöt lyckades precis på alla punkter vara det jag sökte i egenskaper, plus en hel massa mer jag inte räknade med att få.
Mina nästa spöinköp blir Prorex. Vill ha ett kortare för trängre platser, så får väl bli Prorex X 7'1" Target 110g.
Eller om de blir Prorex XR 6'6" 30-80g. Har ju haft den klassningen på mitt Zilla Pike Jerkbait spö, dock klarade det kasta Lazy Jerk 155 på 85g men de va maxgränsen..
Det behöver jag kunna kasta med, på mitt jerkspö så de blir nog den andra klassningen med lite längre klinga, från X serien.
Det har jag hållt i handen och jag gillade det, flexa toppen lite och kändes som de andra spöna känns klassade 90-120g beroende på firma.. Jag vet att det inte är en särskilt bra metod för testa vad spöt klarar kasta, men det ger mig en grov bild av det. Även aktionen syns ju klart, om man pressar klingan mot något mjukt på golvet.
Jag har verkligen inget negativt att säga om spöt.. Vilket är konstigt för jag är inte lätt att göra helt nöjd. Är en besvärlig och krävande människa, när de gäller mina intressen och annat såsom fordon(vilket är ett annat intresse).
Jag hade helst dock velat ha ett Fuji ACS rullfäste på spöt, då det rullfästet är det jag gillar mest, passar min hand som gjutet och ger riktigt bra stöd och ändå bra kontakt med klingan.
Det är det enda jag hade ändrat på, om jag hade kunnat. Ska dock påpeka att detta, Daiwas egna rullfäste är det bästa jag testat från en spö tillverkares egna kreationer. Westin W3 är ju bara mög, och diverse andra. SG va smarta och kopierade Fuji ACS sätet, därav ja gillat dom spöna.
Dom kommer dock inte i närheten av Prorexspöna, Savage Gears SG2 Power spön. Tyngre och säkerligen tåligare men dom har inte alls samma känsla o finlir som Prorex, som att fiska med ett tvåhandssvärd jämfört med Prorex som är en Katana..
Så, istället för att använda fem skruvade skruvar som skala ska jag ändra skalan till hundra skruvade skruvar och där i finns även halva skruvade skruvar och kanske kvartings skruvade skruvar med om man har en riktigt skruvad dag. Det har jag idag! Ska sätta upp nät på balkongen till mitt Chartreusiska lejon på 8kg.
Nätet sitter uppe med krokar som ska skruvas i betongen..
(Nej han är inte grön, min fd helt vilda, av mig tämjda, katt. Googla chartreuse och så kanske du lär dig nåt nytt!)
Så hur många skruvade skruvar ger jag då Prorex X 8'0" 30-120g V2?
Jadu.. Hmm. Nittio skruvade skruvar får det bli. Nej åttioåtta komma fem skruvade skruvar. Det är riktigt skruvat det. Högre kan jag ej ge det då de måste finnas utrymme för bättre spön i framtiden..
Men det är helt klart bästa spöt jag ägt och det blir nog Prorex enbart framöver, tills jag kanske har bättre ekonomi och kan betala någon för att bygga mitt perfekta spö..Det känns dock långt bort. Hmm, undra om man kan få tag i Prorex som rena klingor? Knappast säger min inre bitterhet
Ska iväg nu snart och kasta, har då en 20cm SG Line thru Trout på 99g med ett eget halsband på 11g vilket totalt blir 110g.
Det ska jag testa att kasta. Ska även se om ja testar kasta den med en 8g vikt till..
Spöt ska ju klara kasta utmärkt vikt, annars är de ju garantifel, men jag gillar spöt så mycket att jag inte vill va utan alls om nåt skulle hända, vilket jag knappast tror det skulle göra, men jag är likväl mån om att inte belasta mina spön, är ovanligt försiktig med dom, just pga jag har en hel del erfarenhet av att arbeta med kolfiber/kevlar och glasfiber.
Vet att kolfiber inte ger någon varning innan det smäller av. Oftast.
Mina rullar däremot, dom lever hårt men servas också exemplariskt, just för att jag vill se vad dom tåler..
Sen måste jag säga att klassa spön till 120-130g är fan så mkt mer smart än att som ett gäng andra köra helt varierat 130/135/140/145/150/155/160.. Att spöna sen eg klarar 180g, är än mer skevt.. Vill ni inte att kunden ska få det han söker, ni spötillverkare som underklassar era spön rejält?
Varför? Jo för att jag tror många landbaserade gäddfiskare som jag är, har sin övre gräns runt 120-130g.
Jag har svårt se vilken situation som jag skulle stöta på som kräver 100g jigg plus 20g viktning.. Kanske i ett stenbrott? Jag når då aldrig djup som kräver det.. Likaså fiskar jag otroligt sällan såpass stora gummin.. Kanske på vintern, längs botten, kanske..
Mesta ja fiskar med är hårdheten, vissa med någon form av gummi tail bakom. Där är McJerk 15cm på 100g det tyngsta ja kastar. Oftast kastar jag beten mellan 65-85g och nästan alltid 50-85g eller 100g om en stor McJerk fick hänga med ut.
Lättaste ja kastar för tillfället är Prorex Minnow 160SR på 42g. Synd de betet har utgått ur sortimentet, gillar det. Tur jag har ett par av det. Är en lite annan variant av King Camera/Gravity Twitch som får mycket tid för tillfället, dessa tre är lite olika men hyfsat samma ändå, King Gamera/Gravity Twitch är ju tämligen lika med lite djupare gång på Twitchen, SR Minnow har ett lite annat rörelsemönster än de andra, ihop en bra mix av just denna typ av bete.
Annars, jerkbeten med tail som alltid blandat med lite olika stora/tunga wobblers. Till detta fungerar Lazy Pike helt fantastiskt.
Och ni som är oroliga för att de ska vara för snabb aktion, jag klassar iaf inte mitt Prorex X spö som fast.. Moderate/Moderate-fast klassar jag den som, likartad andra spön med den klassningen tex SG/ABU/SZ spöna med mera..
Jag kan dock tänka mig att de högre Prorex klasserna kanske är lite snabbare i aktionen..
Så, ett brev i skrift skickat till mig själv av mig själv för mig själv denna torsdag eftermiddag i nådens år 2024 som ser ut att kunna bjuda på lätt molningt väder med mild vind. Dags att planera fisket för dagen!
Fridens alla ni som orkar läsa min monolog och som gillar inläggen, uppskattar det! Gillar att skriva och vara utförlig och kanske lite rolig emellanåt iallafall, jag vet att jag tycker ja är rätt rolig emellanåt men det är ju inte så konstigt, för de e ja som utsöndrar denna mentala och verbala kalabalik.
Ett gott skratt förlänger livet! Vet inte om de verkligen gör det, men det gör iaf att livet känns längre, och bättre när man tänker tillbaka på de roliga stunderna man haft.
Peace out änna, som det äkta Betongbarn från Götet jag var på 90 talet! (Nä det gick inte särskilt bra för mig på den tiden om ni undrar det, därav min kanske något udda karaktär, livet har trots all shit, gett mig en positivt syn på livet då jag inser att den som tar morgondagen för givet, trampar på en tråkig stig med inget roligt att erbjuda i andra änden)
Skitfiske på er, uthålliga läsare som tagit sig hela vägen hit!
- Gillar 3
Kommentera
-
Kul att du hittade "ditt" go-to gäddspö. Under- eller överklasssde spön är inte ovanligt, det finns ingen neutral referens att utgå ifrån och som bl a tråden "gäddpåkar..." visar så anser vissa att ett och samma spö kan uppfattas som under- , över- eller rätt klassat.
Vi kastar olika och ett "kraftfullt" kast är till del en sujbjektiv sak.Jag tror också att spön som av vissa sägs "svampa"(alltså inte riktigt klarar vikten) med maxvikter i vissa fall har en klinga med djupare aktion än kastaren är van vid vilket får dem att anse dem som överklassade fastän det inte nödvändigtvis är så.
Nu för tiden verkar flertalet gäddspön dock vara ganska toppiga I aktionen, dvs styv bottendel. Mitt Prorex S 8'6" -150g BC är lätt och trevligt men något mer toppigt än jag hade önskat.Senast ändrad av anteman; 2024-08-09, 17:23.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 724 visningar
0 gillar