Ursprungligen postat av Morta
Visa inlägg
Är själv hemskt intresserad av ringar, ringmaterial och annat som hör customspön till samt äger bland annat flertalet spön med Fujis titan/Torzite.
Fazlite gäckar mig dock, finner otroligt lite information överhuvudtaget om materialet i fråga vilket gör det svårt att placera in ringen mellan mer etablerade varianter.
Som jag förstår det rör det sig om en typ av aluminiumoxid men med bättre hållfasthet än tidigare samt kompatibilitet med Fujis KR-ringsättning samt deras sätt att säkrare fästa keramiken i foten (större anliggningsyta) som då bör vara fötter ur K-serien.
Detta ihop med ett förmodat lågt pris ska väl antagligen kunna leda till en mer avancerad ringfunktion på billiga spön.
Om jag nu inte fått det om bakfoten och det är "New Guide Concept" som gäller.
Det finns en hel del information att hämta om Fujis två vanligaste premiummaterial; SiC (kiselkarbid) och Torzite.
Redogörelser för hållfasthet, hårdhet, flexibilitet, porösitet och dylikt dels för materialen i sig samt jämfört med varandra är inte svåra att finna.
Information men framförallt jämförelser mellan Alconite, O, Fazlite och Hardloy är betydligt mer svårfunna.
Jag har i flera år i butiker och på fiskemässor pratat med otaliga säljare, företagsrepresentanter, importörer och även spöbyggare utan att få ut särskilt mycket kall fakta kring ringars geometri samt keramikens egenskaper.
Reklamsnack som "lätta", "hållbara", "det är ju Fuji, alltså kvalité" haglar medan en mer vetenskaplig diskussion lyser med sin frånvaro.
Nu kanske jag själv inte är kompetent nog för sagda diskussion men det vore ändå trevligt om någon i branschen hade mer än billiga superlativ att ta till.
Äh, får väl köpa hem en uppsättning av Fujis limiterade titanringar med insatser av syntetiskt rubin för 8 000 kronor, vara nöjd, och hålla mina funderingar och frågor till mig själv.
Kommentera