Ursprungligen postat av Utter
Visa inlägg
Man kan kanske kalla det snäppet över BFS om man vill.
Det har passerat ett mindre antal USA- och japanimporterade Steez-spön här hemma och även favoriten Daiwa Zillion som i spöversion är helt magiska
trots ganska beskedliga ringar och inga superlätta vikter på spöna.
Har kvar ett Zillion 7' 1/8-5/8 och det briljerar även i jämförelse med mina customspön.
Det är verkligen ett optimalt spö för abborrfiske från båt, egentligen skulle jag klara 90% av allt fiske efter abborre jag bedriver med bara det spöt.
Daiwaspöna jag upplevt har något som bland annat Shimano Compre eller om det var Crucial (EU-versionen) saknar, nämligen en väldigt distinkt och precis känsla i klingan. Även om aktionen inte nödvändigtvis är snabb så svarar klingorna extremt fint och tydligt på styrning av beten och lätta mothugg.
Allt för många lätta spinnspön jag provat har någon form av dropshottopp som jag antar ska representera supersnabb aktion medan klingan är svampig och oprecis för att ofta sluta i en för kraftig bottendel.
Av det lilla jag upplevt av Prorex AGS lättare varianter är dessa precis så som JAG vill ha mina abborrspön och med karaktär som jag definitivt tror hade passat utmärkt för ett 3-15.
Kommentera