Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Jag förstår, det ante mig att Chooten var lite underklassat, så har många sagt här på FS om andra spön från Gunki, då fick jag det bekräftat även om Chooten - tackar.

Håller med om längden på jiggspön , där ser jag inte vitsen med ett kort spö om det inte är trångt där man fiskar, annars föredras 7'6"-8', ger bättre kastlängder generellt och flyttar mer lina s a s. Jag som aldrig velat ha ett spö under 7' förr köpte dock nyligen ett billigt 6'6" "pröva på spö" för trånga vatten och twitch/jerkwobblers 8-15g. Den korta längden på spöt och bakhandtaget underlättar ju när man knycker, jerkar nedåt och står på backen, i båten är ju en dryg 7":a inget problem...

Frågan är alltså om AGS 7'1" kan ge ditt Chooten en en match... Buster e övertygad om AGS kvaliteter men e han objektiv å har han prövat det senare?
    Det är ju det som är frågan. Får helt enkelt se om han kommer med en uppdatering

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

Har en princip att jag aldrig går under 210cm för jigg ;P Dock kan jag säga att chooten är ganska överklassat. 5-18(max 25) är snarare 7-25(max 35), men med ganska känslig topp. Därav att jag tror att det kortare 5-25 AGS inte riktigt har vad jag vill ha.
    Jag förstår, det ante mig att Chooten var lite underklassat, så har många sagt här på FS om andra spön från Gunki, då fick jag det bekräftat även om Chooten - tackar.

Håller med om längden på jiggspön , där ser jag inte vitsen med ett kort spö om det inte är trångt där man fiskar, annars föredras 7'6"-8', ger bättre kastlängder generellt och flyttar mer lina s a s. Jag som aldrig velat ha ett spö under 7' förr köpte dock nyligen ett billigt 6'6" "pröva på spö" för trånga vatten och twitch/jerkwobblers 8-15g. Den korta längden på spöt och bakhandtaget underlättar ju när man knycker, jerkar nedåt och står på backen, i båten är ju en dryg 7":a inget problem...

Frågan är alltså om AGS 7'1" kan ge ditt Chooten en en match... Buster e övertygad om AGS kvaliteter men e han objektiv å har han prövat det senare?

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied

Nja nu menar jag 5-25g och 6'9"om ditt Chooten är 210cm så är det typ 6'11" och ca 5 cm längre.
    Har en princip att jag aldrig går under 210cm för jigg ;P Dock kan jag säga att chooten är ganska överklassat. 5-18(max 25) är snarare 7-25(max 35), men med ganska känslig topp. Därav att jag tror att det kortare 5-25 AGS inte riktigt har vad jag vill ha.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied

5-25 är för kort för min smak tyvärr... Och iom att det simmar öring på 5+ kg i älven här så vill jag gärna kunna sätta emot en del om dem skulle få för sig att hoppa på
    Nja nu menar jag 5-25g och 6'9"om ditt Chooten är 210cm så är det typ 6'11" och ca 5 cm längre.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied

Ja det var den jag hintade om i inlägget ovan, skulle vara intressant med ett utlåtande om det spöt i förhållande till Chooten 5-18.
    5-25 är för kort för min smak tyvärr... Och iom att det simmar öring på 5+ kg i älven här så vill jag gärna kunna sätta emot en del om dem skulle få för sig att hoppa på

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
    @ Aspir3:

The new models of the AGS comes in a 5-25 version which might suit you even better. But for jerk/twitching the Chooten 5-18 looks very interesting for me for the 10-15 gr. baits!
    Ja det var den jag hintade om i inlägget ovan, skulle vara intressant med ett utlåtande om det spöt i förhållande till Chooten 5-18.

Lämna en kommentar:

• PhilipTheDonut
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Ni som gillar prorex XR med HVF kan ju kolla in de nya Lexa serien oxå. Grymt läckra spön i svart design å stenhård japansk foam. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...lexa-bait.html finns naturligtvis lite över allt detta var bara första bästa länk
    Är det samma klinga som gamla XR? Är på jakt efter den 8'6 -150g klingan på något spö.

Lämna en kommentar:

• Daiwox
    replied
    @ Aspir3:

The new models of the AGS comes in a 5-25 version which might suit you even better. But for jerk/twitching the Chooten 5-18 looks very interesting for me for the 10-15 gr. baits!

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

Varför två likadana spön? Mvh
    Ett för jigg tillsammans med 0.12mm spiderwire och en steez och det andra för jerk/twitch med 0.25mm Sufix advanced på en Curado DC var tanken. Satte spöt med curadon bara för att prova hur det kändes och det funkade utmärkt. Så mest av lathet för att jag vet att spöt funkar till båda
    Senast ändrad av Aspir3; 2019-01-23, 16:27.

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Nu står man i kvalet mellan ett Daiwa Prorex AGS 712 MMLF Baitcast-BS 2pcs 7-32g och ett Gunki Iron-T Chooten 210M/ML 5-18g Casting. Äger det sistnämnda sedan innan och tycker det är sjukt skönt. Skall användas till jigg framför allt och kommer paras ihop med en Steez SV TW. Ska man chansa på att AGS'en är något att ha eller ta ett säkert kort och köpa ett likadant Chooten till? Har Buster kanske någon mer ingående info om just den AGS-varianten?
    Varför två likadana spön? Mvh

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 743 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S