Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utter
    replied
    Ett Steez Werewolf som Prorex AGS

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Men riktig kul blir det först med spön sub 20g. AGSer i den klassen vore en storsäljare.
    Här är det också viktigt att nämna att Daiwa av tradition har tillverkat en hel drös otroligt bra spön till just dessa låga vikter.
    Man kan kanske kalla det snäppet över BFS om man vill.

Det har passerat ett mindre antal USA- och japanimporterade Steez-spön här hemma och även favoriten Daiwa Zillion som i spöversion är helt magiska
    trots ganska beskedliga ringar och inga superlätta vikter på spöna.
    Har kvar ett Zillion 7' 1/8-5/8 och det briljerar även i jämförelse med mina customspön.
    Det är verkligen ett optimalt spö för abborrfiske från båt, egentligen skulle jag klara 90% av allt fiske efter abborre jag bedriver med bara det spöt.

Daiwaspöna jag upplevt har något som bland annat Shimano Compre eller om det var Crucial (EU-versionen) saknar, nämligen en väldigt distinkt och precis känsla i klingan. Även om aktionen inte nödvändigtvis är snabb så svarar klingorna extremt fint och tydligt på styrning av beten och lätta mothugg.
    Allt för många lätta spinnspön jag provat har någon form av dropshottopp som jag antar ska representera supersnabb aktion medan klingan är svampig och oprecis för att ofta sluta i en för kraftig bottendel.
    Av det lilla jag upplevt av Prorex AGS lättare varianter är dessa precis så som JAG vill ha mina abborrspön och med karaktär som jag definitivt tror hade passat utmärkt för ett 3-15.

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    5-20g har jag så det räcker. Men som JontaK skriver- 3-15/5-18. Ni har ju grymma baitcaster till det lättare fiske. Tror definitivt att marknaden finns. Abborren har blivit otroligt populär. Men riktig kul blir det först med spön sub 20g. AGSer i den klassen vore en storsäljare.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Vi kan göra allt, bara det finns köpare till grejorna
    Jag ser en variant av moment 22 här.
    Om ni presenterar produkten på marknaden kan ni inte vara säkra på att köparna finns och presenterar ni inte produkten på marknaden kan presumtiva köpare ändå inte köpa.

Vi är ett gäng som är störtförtjusta i våra lätta spinnspön, många av oss är dock petiga.
    Jag hade utan att blinka köpt ett AGS 3-15 eller 5-18 gram men endast om det varit odelat och det lär inte hända, min egen moment 22-variant således...

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Vi kan göra allt, bara det finns köpare till grejorna

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Jag gillar verkligen Prorex spön (förutom det där med lila).Men vad jag saknar är något i viktklassen L/ML -8g/-15g.
    Buster, finns det planer att göra något till det lätta borre-/öringfiske? Haspel och bc.
    Då kanske istället du bör titta på nya AGS 692? Klassat 5-25g men vekare än Chooten C 210 M/ML 5-18g enligt Aspir3 - var det jontaK eller mankanG som sa att det spöt trivs bättre med 5-20g... ML typ.

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Jag gillar verkligen Prorex spön (förutom det där med lila).Men vad jag saknar är något i viktklassen L/ML -8g/-15g.
    Buster, finns det planer att göra något till det lätta borre-/öringfiske? Haspel och bc.

Lämna en kommentar:

• Aspir3
    replied
    Blev till att beställa hem ett Prorex AGS 712 MMLF-BS 7-32g (PXAGS712MMLFB-BS). Efter att ha ha känt och klämt på 5-25g-varianten i en lokal butik så var valet rätt självklart. Bakhandtaget är för dem som undrar ca 2cm längre än ett W3 T&C, så det funkar utmärkt till jigg men kanske blir lite ivägen om man ska jerka/twitcha. Exremt lätta spön kan tilläggas!
    Click image for larger version

Name:	received_767357810309075.jpeg
Views:	1206
Size:	117,6 KB
ID:	2491903

Lämna en kommentar:

• Jonez
    replied
    Ursprungligen postat av carldy Visa inlägg
    Hej, är ganska ny på gäddfisket men funderar på att skaffa ett nytt spö. Har idag ett sz downsize 30-90 grams klassning på 7.9 fot. Jag vill ha ett längre spö. Såg att det kommit ett som heter daiwa lexa bait som jag gillar. Det är 8.6 fot upp till 150 grams beten. Nu till frågan: jag fiskar med mcrubber jr, mcrubber och busters. Är ett sånt spö för styvt? Jag gillar känsla i grejerna och så stirrar jag mig blind på dom jävla kastvikterna på alla spöna.
    Tjena!
    Nej det spöt är inte för styvt och okänsligt. Har själv ett Prorex XR 150g, som har samma klinga som ditt tilltänkta Lexa bait, och det är ett magiskt känsligt spö som kastar 50g beten lika bra som 130-140g beten.

​​​​​​Mitt tips är att känna på ett par olika prorex spön och ditt Lexa med den tilltänkta rullen för att känna vilket rullfäste du gillar bäst. Jag tror du blir lika nöjd om du väljer Lexa bait, gamla prorex PX 150g eller kanske ett Prorex ags spö med zero g rullfäste.

Jag har en ny revo Beast som jag ska ha ett nytt prorex spö till. Lutar åt ags 40-100g men kan lika gärna bli ett Lexa bait 150g. Ska bli spännande att känna på alla nya spön från daiwa

Skitfiske

Lämna en kommentar:

• carldy
    replied
    Hej, är ganska ny på gäddfisket men funderar på att skaffa ett nytt spö. Har idag ett sz downsize 30-90 grams klassning på 7.9 fot. Jag vill ha ett längre spö. Såg att det kommit ett som heter daiwa lexa bait som jag gillar. Det är 8.6 fot upp till 150 grams beten. Nu till frågan: jag fiskar med mcrubber jr, mcrubber och busters. Är ett sånt spö för styvt? Jag gillar känsla i grejerna och så stirrar jag mig blind på dom jävla kastvikterna på alla spöna.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 743 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04