Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Forshaga Visa inlägg
    Någon som provat båda dessa spöna?
    - Daiwa Prorex AGS Baitcast 8,3 fot >180g
    - Daiwa Exceler Spinnspö 8'6'' >150g.
    Fiskar nu med Daiwa Exceler spöet men tycker det för dålig ryggrad/vekt. Är det stor skillnad eller liten skillnad på de ovan nämnda spöna. Skiljer bara 30g i kastvikt men svårt att avgöra med bara kastvikten.
    STOR skillnad ja. AGS betydligt snabbare och med toppig känsla. Grymt mycket kraft i ryggraden. Exceler en annan klass och klinga

Kommentera

• Helt annan kolfiber, annan tapering samt att excelerspöna även saknar 3dx samt x45, så utan att provat exakt de två spöna (jag har däremot provat både exceler och ags i andra klasser) så kan jag nog våga påstå att ags upplevs bra mycket kralligare och snabbare, däremot fortfarande väldigt lätt och smäckert.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av MFEGFT
        Efter att ha läst och hört mycket gott kring Daiwa-Prorex-produkter, och då framförallt spöna, så fick jag tummen ur på ett AGS 7'7 / 40-80g.
        Spontant känns spöt väldigt lätt och cleant överlag, men undrar lite kring sweetspot samt spöts övre/undre gräns för acceptabel kastvikt.
        Har tidigare mest erfarenhet av Daiwa rullar men var väldigt imponerad (kontra pris) över deras svarta TD-serie som fanns för något år sedan. Tror den modellen hette TD772hfb med klassning -84g. Och med det spöt i åtanke, så tänkte jag ge Ags en chans då det på pappret låg inom samma ram, dock ej prismässigt!

För stunden i kombo med Zillion HD och Saltiga 12Braid 0.16mm.
        Nu har du redan köpt så du kan ju undersöka spöts (och ditt) sweetspot first hand! Ut å fiska vet ja!
        0,16 låter som finlir i överkant för ett 40-80g spö och Z HD men en smaksak där 0,23-0,28 smakar ökad trygghet för mig...
        Senast ändrad av anteman; 2017-11-09, 18:02.

Kommentera

• Ursprungligen postat av MFEGFT
          När man inte har tid/möjlighet till praktiskt fiske , då får man tillsvidare fråga sig fram. Lite det som forum som FS finns till för
          Varför jag frågar om sweetspot är också för att en persons egna preferens bör vara mindre och möjligen mer korrekt på ett spö klassat 40-80g jämfört med mestadelen gäddpåkar som har ett bredare register och innefattar en diff på allt mellan 40-100g skillnad.
          På din fråga om lindimension så brukar jag ofta utgå från en enkel parallel. Så länge inte rullens bromkraft är högre än linans brottstyrka så klarar man de flesta situationer.
          Skulle tro att en å annan slider kommer flyga åt helvete med så klen lina till det spöt.

Kommentera

• Det tror jag tyvärr ocksa ty det finns ju en tröghet i betet när man kastar. Sitter linan fast på något sätt gör det bara fjong med en för tunn lina. Finns ingen broms i världen som är någorlunda inställd för gäddfiske som hinner med detta momentum. Enda säkerheten är brottstyrkan i linan.
            Klart beror trögheten också på massan av betet (och accelerationen). Men min erfarenhet säger att den bli rätt påtaglig redan vid ett 50g bete. Lätt att räkna ut om man vet accelerationen under kastet. F(b) = m * a
            Samma med brottsstyrkan F(l)= m( brottsstyrkan) * 10 ( jordens acc.).
            Om F(b) >F(l)= fjong
            Eller tänker jag fel?
            Senast ändrad av Utter; 2017-11-09, 22:35.

Kommentera

• Någon som kan säga något om Prorex PX742MFB, dvs spinnspöt 7'4" 10-30g ur den billigaste serien?
              Har den en mjuk, allroundtopp eller lite styvare än så?

Har ett XR 8' 5-25g haspel och hoppas ovan spö är styvare, toppigare än det. Klassning, spötyp (spinn) och längd talar för det men vem vet?
              Senast ändrad av anteman; 2018-02-22, 22:59.

Kommentera

• Är mjuk jiggtopp på det spöt
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Är mjuk jiggtopp på det spöt
                  Hm! Typiskt... tack för svar i alla fall!

Då är vi tillbaka på Perception, fast nu 7'6" 5-20g eller om det lite tunga Perch Baitcast 7'3" 5-25g kan vara något eller om ett Westin W3 Finesse-T TC 7'1'' kan funka väl nog... om än lite OT...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-02-22, 19:03.

Kommentera

• Kika på söders nya serie verkar vara något för dig

Kommentera

• Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Kika på söders nya serie verkar vara något för dig
                      känns som en helt annan prisklass när han tittar på billigaste prorexspöna
                      Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 731 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04