Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
    Hej Morta;

Du verkar veta oerhört mycket om fiskespön, hur de är uppbyggda, rullfästen, spöringar och de olika spönas aktion....

Själv har jag inte bråkdelen av dina kunskaper när det gäller olika spön utan har mest ägnat min fritid till att fiska efter olika fiskarter...

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande

Lämna en kommentar:

• ChaChaLaco
    replied
    Någon vänlig skäl som vill berätta vad som skiljer mellan Nya Daiwa Lexa Bait och Prorex XR/X?

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Fattar inte varför det inte går att ta in typ 150 från Tyskland eller Frankrike. Har ni inget samarbete? Dessa länder saknar tex Prorex AGS 120g och 180g. Borde ju finnas en marknad där. Bara börja byta

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Nu lägger jag mig i lite...
    Visst är Steez-spöna fina men vad skulle en spöserie med riktpris mellan 91 000 och 98 000 yen (7500-8100 kronor) i Japan kosta i butik här i Sverige?
    8 000, 10 000, 12 000 eller kanske mer än så?

Har fiskat med flera Steez av äldre modell och det är fantastiska spön men tycker priserna är på gränsen till hutlösa med tanke på hur fina spön Daiwa haft för betydligt mindre peng (som gamla Zillion exempelvis).
    Menar inte att jag inte tycker folk ska köpa dessa förmodat magnifika prylar men jag tvivlar på att marknaden här hemma är särskilt stor.
    Buster hur många exemplar behöver ni ha hem ungefär för att kunna sätta ett pris någorlunda i linje med det japanska - 500, 1000?
    Det kanske är ett känsligt ämne men fråga kan man alltid göra!

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Hej
    jag har ställt frågan själv, då dessa är grymma ! Men är osäker då vi måste beställa ett rätt stort antal för att kunna sälja dessa till samma pris som ”over there”

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    En fråga till Buster
    Den kanske är ställd innan men hittade inte.

Kommer detta spö till Sverige och i så fall när ?

Daiwa Steez RD 701MH/HFB
    Mvh
    Classe "numera Stor Daiwafan"
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Classe69; 2019-03-17, 13:09.

Lämna en kommentar:

• Daiwox
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

Strax nedanför mig, där jag bor rinner ett biflöde till fyriån. Där kan du få meta braxen, sutare och ruda med mig en ljummen sommarkväll. Jag står för nybakta kanelbullar och kokkaffe!
    Skriv ett pm om lämpligt datum.

Och jag tror nog du förstår att jag var sarkastisk i mitt förra inlägg.

Trevlig fredagskväll
    Vi behöver en sarcasm-smiley.
    It would make understanding each other so much easier!
    Senast ändrad av Daiwox; 2019-03-15, 20:27.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Stahre 87;

Det är kanske närmare en miljon av oss sportfiskare här i Sverige som trollingfiskar eller har trollingfiskat....
    Själv får jag väl enligt din måttstock räkna mig som en av de allra lataste eftersom jag trollingfiskat sedan mitten av 1950-talet, men jag har även flugfiskat Lax i Altaelva, Gaula, Namsen och Orkla och svenska älvar samt spinnfiskat och fångat en och annan liten Gös och Gädda nästan lika länge...

Kanske skulle jag börja meta med mask och bullflöte i Fyrisån som du för att visa mig energisk..

Old Firehand
    Leif Engström

Strax nedanför mig, där jag bor rinner ett biflöde till fyriån. Där kan du få meta braxen, sutare och ruda med mig en ljummen sommarkväll. Jag står för nybakta kanelbullar och kokkaffe!
    Skriv ett pm om lämpligt datum.

Och jag tror nog du förstår att jag var sarkastisk i mitt förra inlägg.

Trevlig fredagskväll

Lämna en kommentar:

• Daiwox
    replied
    Another one who wants the 150 gr. AGS to be produced here.
    180 gr. is a broomstick, which is okay for some baits. The 120 gr. is perfect for “smaller rubber” with “smaller jiggskallar”, but we truly need a 150 gr. AGS which is NOT 8,6 like the “too-long-for-my-taste” XR - 150. And length apart, i just want an AGS 150 gr.
    The AGS just have a faster and more crisp feeling than the XR.

I would use the 8’-8,1 150 gr. AGS for casting Giant Pig Shads with 10-15 gr. lead for silhouette-fishing, Big Mcrubber with 20-30 gr., McTail Bigtail with lead in the snap, and large jerkbaits from 110-130 gr., which needs the backbone from the 150 gr. XR but not the length when “jerking” it!

IMO the AGS is superior to both W8 and the expensive series of St. Croix-rods, and i Cant be the only one......

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 736 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04