Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• holden
    replied
    Har ett ags 692 som jag tycker har ett för långt bakhandtag, någon som provat att korta ett ags? Ska man våga sätta sågen i det, ser lite läskigt ut med tanke på den koniska delen som sitter närmast butten.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Någon som prövat 2019 Prorex S 8'6" -150g? Billigaste serien med pris runt 800kr men endast strax norr om 200g spövikt....
    Senast ändrad av anteman; 2019-10-19, 08:12.

Lämna en kommentar:

• mikkiz
    replied
    Bra priser på fiske.se nu på prorex spön

Lämna en kommentar:

• Jonez
    replied
    Mitt absoluta favoritspö är XR 150g gen1. Funderar på att säkra upp o köpa ett till för framtiden.
    Är nya prorex xr 150g samma klinga? Vilken klinga är nya lexa bait?
    Någon som vet?
    Mvh

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    X - serien har Fazlite inlägg i ringarna varpå XR har Alconite. Samma typ av Fuji K ram, dock. Vidare så har X det minimalistiska SKSS-rullfästet från Fuji varpå XR har IPS. Tredje skillnaden är att XR har blivit försedda med Nanopluslimmet, där X har ett billigare typ av lim när de bränner klingan.

Detta gäller haspelspöserien, men i stort sett samma grej på multi, men andra rullfästen då.

I verkligheten så tycker jag dock båda spöna är riktigt trevliga och påminner mycket om varandra. Det är minst skillnad på hur spöna upplevs i dessa serier av prorex tycker jag. Större hopp nedåt mot S eller uppåt till AGS, de spöna upplevs rätt mer olika än dessa spön. Om man gillar spön med mindre rullfäste och minimalistiskt är X en kanonserie, vill man ha mer rullfäste bör man gå på XR. Jag gillar båda, till olika saker.
    Så då kan man kanske hoppas att billiga S-serien utöver lite mervikt (+ ~20g mot X på 8'6":an) är lite djupare och långsammare än X, XR, AGS... ?

För övrigt övrigt helt fascinerande att en tråd om en, tja 3-4 spöserier kan leva så länge...
    Daiwa är iaf överlyckliga...
    Senast ändrad av anteman; 2019-08-31, 22:21.

Lämna en kommentar:

• John A
    replied
    Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg

Nöjd? Vilket spö har du?
    Har Xr 5-25 och 20-60 haspel, plus ett nyköpt 40-80 multi som dock är ofiskat än så länge. Alla runt 8 fot. (762 kanske det var).

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    X - serien har Fazlite inlägg i ringarna varpå XR har Alconite. Samma typ av Fuji K ram, dock. Vidare så har X det minimalistiska SKSS-rullfästet från Fuji varpå XR har IPS. Tredje skillnaden är att XR har blivit försedda med Nanopluslimmet, där X har ett billigare typ av lim när de bränner klingan.

Detta gäller haspelspöserien, men i stort sett samma grej på multi, men andra rullfästen då.

I verkligheten så tycker jag dock båda spöna är riktigt trevliga och påminner mycket om varandra. Det är minst skillnad på hur spöna upplevs i dessa serier av prorex tycker jag. Större hopp nedåt mot S eller uppåt till AGS, de spöna upplevs rätt mer olika än dessa spön. Om man gillar spön med mindre rullfäste och minimalistiskt är X en kanonserie, vill man ha mer rullfäste bör man gå på XR. Jag gillar båda, till olika saker.

Lämna en kommentar:

• mikkiz
    replied
    Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

Den tydliga skillnaden för mig som gjorde att jag valde XR är att de har fantastiska rullfästen från Fuji så man slipper hålla på och skava fingrarna mot exponerade gängor. Förstår inte hur man kan tillverka premiumspön (syftar då inte på just prorex x då det inte är en så dyr modell utan mer generellt) och sedan ha rullfästen där man håller rakt på gängor och skarpa kanter osv, och fattar inte att folk köper de spöna, men det är kanske bara jag som blir tokig av det... Vad gäller resten av spöt kan jag inte uttala mig då jag inte har provat X-serien.
    Nöjd? Vilket spö har du?

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    For de som ikke fikk det med seg så testet jeg AGS 120 med Coastal tidligere i år:
    Click image for larger version

Name:	IMG_7810.HEIC.jpg
Views:	773
Size:	150,9 KB
ID:	2519889
    Vi har etterhvert testet en god del av stengene i Prorex-serien til Daiwa. Fra de letteste abborstengene til de som er tiltenkt tyngre gjedd...

Lämna en kommentar:

• John A
    replied
    Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
    Vad är det som skiljer x och xr serien egentligen (2019)?
    ska xr vara bättre/lättare?
    klämde på de i butik idag å verkade trevliga/prisvärda.
    sugen på ett 7-32g till dropshot efter gös bl.a
    Den tydliga skillnaden för mig som gjorde att jag valde XR är att de har fantastiska rullfästen från Fuji så man slipper hålla på och skava fingrarna mot exponerade gängor. Förstår inte hur man kan tillverka premiumspön (syftar då inte på just prorex x då det inte är en så dyr modell utan mer generellt) och sedan ha rullfästen där man håller rakt på gängor och skarpa kanter osv, och fattar inte att folk köper de spöna, men det är kanske bara jag som blir tokig av det... Vad gäller resten av spöt kan jag inte uttala mig då jag inte har provat X-serien.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 736 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04