Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Har alltid varit förtjust i daiwa spön. Tycker dock de snålar ibland med ringsättning och ringar. Visserligen inte unikt för dem utan snarare än regel.
    Men vore intressant att veta vilka ringar som används?
    På Prorex XR är det Fuji Alconite K som används och på AGS är det Daiwas AGSringar i kolfiber.

Edit: blev tydligen puck2a.

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Sitter Fuji på alla prorex spön (AGS kolfiber egna) Jag har testat dem med våra rullar, tatula å Lexa, prorex 300, å det sitter klockrent

Lämna en kommentar:

• riggs
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Har alltid varit förtjust i daiwa spön. Tycker dock de snålar ibland med ringsättning och ringar. Visserligen inte unikt för dem utan snarare än regel.
    Bara en googling bort.

XR: Fuji K-Guides with Alconite rings
    AGS: AGS ZR Guides (renodlad kolfiber, iirc)

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Nej de skiljer sig även i klingmaterial och andra komponenter.
    XR är också riktigt fina spön i sin prisklass dock men känner du mellan dom så är AGS betydligt lättare än XR.

XR är gjord i en kolfiber Daiwa kallar HVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm
    medan AGS är gjord i en kolfiber dom kallar SVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm

Kort sagt kan man nog säga att SVF har mindre bindmedel än HVF och därför väger mindre och eftersom fibrerna är tätare blir ju klingan starkare för sin storlek.

SVF är samma klingmaterial som deras dubbelt så dyra spö Morethan har.

Angående serien på Prorex så ser den ut så här, billigast ovan.

Prorex
    Prorex XR
    Prorex AGS

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Hoppas att rullfästena (även om det är fuji) är bättre än på andra spön!!

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Kommer snart en prorex katalog där allt är med, från spön, rullar, beten osv.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Finns ju rullar i samma serie.
    Någon såg ut att vara en Tatula utan TWS.

Något att hålla koll på!

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Jag inser att jag är dåligt uppdaterad på de olika serierna inom ramen för märket.

XR tycks vara den ena serien och AGS den andra. Hur skiljer sig de åt? Är det bara i spöringarna? Hur skiljer sig exempelvis XR och AGS 40-80g i aktion/rapphet osv?

I övrigt, och rent överlag för serien, är det generellt underklassat eller överklassat? Vad vill man egentligen kasta med 40-80-grammarn?
    Nej de skiljer sig även i klingmaterial och andra komponenter.
    XR är också riktigt fina spön i sin prisklass dock men känner du mellan dom så är AGS betydligt lättare än XR.

XR är gjord i en kolfiber Daiwa kallar HVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm
    medan AGS är gjord i en kolfiber dom kallar SVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm

Kort sagt kan man nog säga att SVF har mindre bindmedel än HVF och därför väger mindre och eftersom fibrerna är tätare blir ju klingan starkare för sin storlek.

SVF är samma klingmaterial som deras dubbelt så dyra spö Morethan har.

Angående serien på Prorex så ser den ut så här, billigast ovan.

Prorex
    Prorex XR
    Prorex AGS

Lämna en kommentar:

• riggs
    replied
    Jag inser att jag är dåligt uppdaterad på de olika serierna inom ramen för märket.

XR tycks vara den ena serien och AGS den andra. Hur skiljer sig de åt? Är det bara i spöringarna? Hur skiljer sig exempelvis XR och AGS 40-80g i aktion/rapphet osv?

I övrigt, och rent överlag för serien, är det generellt underklassat eller överklassat? Vad vill man egentligen kasta med 40-80-grammarn?

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Grymt pepp på Prorexserien. Precis som SG säger så är AGS supervassa spön. Onödigt vassa för en dödlig. Redan instegsspöna som kommer ligga strax under tusenlappen är superfina spön med specar som motsvarar spön på dubbla priset. Jag har själv köpt ett i mellanklassen då jag blev otroligt impad då våran säljare var förbi i höstas. Dock får inte vi in våran vårleverans förrän april Sucks att bo i norrbotten

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 743 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04