Fenwick Wild Wings 9,4'/3-15g (till P&T och fjällfiske ) och Fenwick Wild Wings 11,6'/5-30g (Havsöring,Vättern) har jag beställt iallafall. Kommer använda en Daiwa Fuego LT2500D. Jag hoppas jag blir nöjd iallafall även att det är flerdelat
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Långt spö med låg kastvikt. Erfarenhet? Vilka tillverkare?
Collapse
X
-
Jag skulle inte tveka för ett lite "äldre" spö i sig. Var det top-notch då så ligger det där fortfarande... Mycket av det nya är "marknadsföring", ngt nytt måste presenteras regelbundet för marknaden, har Sportex nya den där djupa Airaktionen?
Om spöt är vad du verkligen vill ha är, som du ser en svårare fråga och vem vet om några år kanske alla de luxe spön är 7-kantiga... och som Peter B sa balans, inte totalvikt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
Om du ska kasta flöte kanske metspö kan va ett alternativ, vissa av dom kastar riktigt jäkla långt..
Jag är inte så kunnig på dessa spö men det finns säkert folk här som kan hjälpa dig med det.
Men tack för ditt itips och inlägg i tråden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Klabbe 86,
Köp det översta 11-fots Berkley Lightning, 5-30gram, 3 delar vikt 236g 1099kr och du blir nöjd...
Berkleys spön har jag själv fiskat med i massor av år och är mycket nöjd med deras spön...
Old Firehand
Leif Engström
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Och jag definitivt det är ett bra spö, magkänslan säger dock att det kan bli tungt att stå och kasta en hel dag men den vikten på spöet som att jag tror klippet i Sportex klingan kan ge mig ett antal meter, som är viktiga för mig då jag tyvärr inte kan fiska från båt och därför vill jag gärna kunna kasta så långt jag bara kan när jag är ute i fjällsjö arena.
Tack för din input iaf
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJag skulle inte tveka för ett lite "äldre" spö i sig. Var det top-notch då så ligger det där fortfarande... Mycket av det nya är "marknadsföring", ngt nytt måste presenteras regelbundet för marknaden, har Sportex nya den där djupa Airaktionen?
Om spöt är vad du verkligen vill ha är, som du ser en svårare fråga och vem vet om några år kanske alla de luxe spön är 7-kantiga... och som Peter B sa balans, inte totalvikt...
Det finns ju fiskare som köpte kanongrejer på 70-80tal som det aldrig skulle byta bort för att dom trivs som bra med dom inköpen.
Sportex nya 'värsting' heter Beyound spin... Men som jag förstår det handlar det spöet mest om att det get en väldigt fin kast precision, inte direkt så mycket längre kast.
Här är en. Länk iaf https://www.sportex.de/en/produkte/beyond-spin/
Sen tror jag inte spöna kan utomvecklas i så himla drastisk revolutionerande takt närmsta åren utan jag tror mycket som ni säger att mycket handlar om balansen i spöet....men som sagt bara vad jag tror
Kommentera
-
Jag ska verkligen lyssna till er som sagt att kasta med just den vikt som är absolut optimalt för det spö man avser att kasta långt med. Även om det står att det 'funkar upp till 39gram så kanske 25-30 ger bäst resultat och sen är det ju både skönare att kasta med ett lättare flöte och ger i sin tur mindre luftmotstånd vilket är positivt. Samt skönare att drilla fisk med också.
Jag ska läsa på lite mer om vilket flötesanotdning som verkar passa mig bäst, men ett bombarda med en krok längst ut sen en tags på en meter och ett lekande med gummipärla för att skydda knuta och sedan ett flötesstopp tror jag kan passa mig bra då man slipper ha så mycket lina ute när man kastar.
Tafsen som går från lekande till kroken, brukar ni använda samma flätlina som på övriga rullen eller kör ni flourcarboun för röding och öring som kanske är lite känslig för färgad lina?
Återigen. Tack all ni för att ni är så snälla och vill hjälpa till med era tips och svar. Det är för mig ovärderlig hjälp.
Kommentera
-
Ja vi får se om 7-kantigt är framtiden eller en fluga. Beyond är dyrast men är det "bäst"? Vill man ha ett spö med djupare aktion så är Air Spin fortfarande ett bättre val.
I bland tror jag att nya saker prissätts huvudsakligen som en posionering mer än att de avspeglar ngt avgjort bättre eller dyrare att producera.... Idealet för en tillverkare är ju så dyrt som möjligt ut men tvärtom med produktionen. Dyrast e bäst tror vi ändå å då vill vi ha det...? Beyond skulle nog nästan sälja sämre om det var lite billigare än Air Spin...
Matchmetat har jag inte gjort sedan nylonlinan regerade... I dag tänker jag 3-5 meter nylon/FC (så pass långt att flötet glider på den linan) fäst till flätlinan med en FG-knut, men det där kan Sir-fish-alot mkt bättre...Senast ändrad av anteman; 2020-06-13, 14:55.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa vi får se om 7-kantigt är framtiden eller en fluga. Beyond är dyrast men är det "bäst"? Vill man ha ett spö med djupare aktion så är Air Spin fortfarande ett bättre val.
I bland tror jag att nya saker prissätts huvudsakligen som en posionering mer än att de avspeglar ngt avgjort bättre eller dyrare att producera.... Idealet för en tillverkare är ju så dyrt som möjligt ut men tvärtom med produktionen. Dyrast e bäst tror vi ändå å då vill vi ha det...? Beyond skulle nog nästan sälja sämre om det var lite billigare än Air Spin...
Matchmetat har jag inte gjort sedan nylonlinan regerade... I dag tänker jag 3-5 meter nylon/FC (så pass långt att flötet glider på den linan) fäst till flätlinan med en FG-knut, men det där kan Sir-fish-alot mkt bättre...
Sen stod det lite om T1000 kolfiber istället för T800 och lite sånt, men det behöver man ju testa rent praktiskt om det överhuvudtaget gör någon som helst skillnad.
Det kan ju vara så att vissa fiskare fullkomligt älskar att spöet beter sig precis så som det gör med den eventuella ökade kontrollen, medans andra värdesätter helt andra egenskaper hos ett spö först och främst.
I mitt fall tror jag Air Spin passar mig bättre med den lite djupare aktionen så förhoppningsvis sitter nog dom levande betena kvar bättre på kroken, vilket även Sportex skriver på sin hemsida.
Air Spin har ändå funnits i fyra år så jag gissar att dom själva blev väldigt nöjda med det spöet och därför fortsätter sälja det.
Sen tror jag precis som du säger att en ny värsting måste prisättas högre och dyrare trots att tillverkningen kanske till och med är billigare och spöet inte alls bättre. Därför marknadsför man den nya 'unika' tillverkningstekniken trots att det kanske går lika bra att sikta sina kast och drilla sin fisk lika bra med ett billigare spö.... Men företagen vill såklart tjäna pengar så nya prylar måste ju ut.
Jag har ju sökt ett längre spö runt 11 fot och gått igenom många märken men sedan Air Spin spöet kom ut på marknaden fastnat för det, så jag har ställt frågor till ägare av spöet och försökt tagit reda på så mycket jag kan via nätet och det jag får till svar är att det är ett väldigt fint och unikt spö som är fantastiskt att fiska med och de enorma kastlängderna som jag som ej har båt verkligen vill åt, så vill man ha ett sådant ultimat spö för man helt enkelt betala och se glad ut trots att det är galet mycket pengar, men jag får dra in på annat istället.
Vet någon här om det går att byta kork på spöet föressten, utifall det blir slitet, fult, eller man skulle skulle vilja ha neopren istället. Tänkte inte gör det själv isåfall utan lämna in till någon kunnig som kan sin sak.?
Hoppas ni får en trevlig lördagskväll allesammans
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJag tror inte att kork avlägsnas och byts enkelt mot duplon. Å andra sidan kan du säkert få fram ursprunglig lyster med lätt sandpapprande då och då.... kork är inte min deal breaker.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar