Vilken storlek på Relax jiggen kopyto är bäst för abborre, på våren och försommaren?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Relax Jiggar
Collapse
X
-
Brukar själv köra med 4" men en riktig "aborre-gubbe" jag surrade med för ett tag sedan rekomenderade 3-tummare, dock kommer jag inte ihåg vilken vikt på skallarna han körde.
Kommentera
-
anpassa betet efter munnen som ska gapa efter d:o.
7,5cm är kanon för att sålla smått, men inte för stort för fisk från 3-4hg å uppåt.
På våren kan du gärna testa lite mer med mindre modeller, de kan va sjukt sega.......men då kräver det oxå mkt högre koncentration då beteskombinationen blir lättare och lite mer svårfiskad.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Zonker, personligen tycker jag jiggar över 10-11 cm sållar för mkt även bland stora fiskar.
Fast, JerkHunters fråga är lite konstig, då den sveper över innan leken och efter leken, vilket är två helt skilda fisken.
Har flertalet gånger fiskat med den storleken och samtidigt fiskat med 3" och de mindre har gett fler stora på samma botten, ankring osv.
Men å andra sidan, ibland, är det den stora som ger fisk och inte de mindre.....knepigt.
Men skulle jag göra en rekomendation till folk som fiskar i "standard" vatten i sverige skulle jag inte i första valet rekomendera jiggar över 10cm. Utan 7.5 som de större och 5 som de mindre.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Kommentera
-
4-tummarna funkar verkligen kanon.
Angående vikten på skallarna så har du så rätt Ari, visst kan man kan finlira en hel del beroende på situationen. Tycker en av de roligaste grejerna med just jiggfisket är att man med små enkla medel kan experimentera en hel del, snabbt byta färg, vikt, storlek osv..inga gränser liksom.
Kommentera
-
Jepp jag det, de är kanon. Men om våren kan det göra utslag att de inte vill gapa över dem, romtunga magar som sätter stopp för hungern, trycker på magsäcken.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Kommentera
-
När vattnet är kallt som nu på våren, föredrar jag 4-6 cm jiggar. Och då bara gruberkroppar. Snabba rörelser av en jiggstjärt blir lika onaturligt som en snabbt gående vobbler i kallt vatten. Relaxen är ju nåt mellanting. Tog en på borre igår på 1635 gr på en stormjigg av gruber typ. Hade tyvärr ingen kamera med mig. Var ute efter gädda. Men drog på en stormjigg och fetborren högg. Däremot kunde jag mäta den och var på 42 cm. Tjock som en boll. Skönt efter en sån trög vinter. Tråkigt att kameran inte var med. Trodde inte ens själv att storborren var så på gång. Den var full med mask. Så dom har verkligen stått stilla i vinter. Nu blir det nya friska tag med kameran i väskan.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 724 visningar
0 gillar