SG eller SPRO eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG eller SPRO eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG eller SPRO eller?

Hej hopp,

Ska till Kanarieöarna över nyår och givetvis fiska en del. Har ett resespö sen tidigare, Fenwick Wild Wing 9,6". Problemet är att det är lite för långt även nerpackat (tuben är ca 85 cm). Tittar därför på ett nytt spö som är lite smidigare att ta med.

Funderar i dagsläget på SG Roadrunner Xlnt2 20-80g haspel eller Spro Globetrotter Gt av någon modell. Har läst en del om SG-spöna, men inte mycket om Spro.
    Kan någon hjälpa mig lite på traven här? Som har personlig erfarenhet av det ena eller andra. Eller kanske har tips om ett annat?

Priside max runt 1000kr någonstans och längd runt 8-9 fot.

Taaaaack för titten! ☺️

Jag har två SG Roadrunner som jag fiskar mycket med. Vad vill du veta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Jag har två SG Roadrunner som jag fiskar mycket med. Vad vill du veta?
      Tack för svar!
      Har du just det Roadrunnerspöt? Eller har du ett annat 8 fot? Är väldigt nyfiken på hur stor väskan till spöt är.

Kommentera

Jag och en polare beställde SPRO Globetrotter GT 9 fot -150g. Generellt sett ett enkelt och billigt spö, lätt och tunt gods och lite klena ringar. Pallar imponerade tunga beten och sweep spot på 40-80g. Buster jerk fnkar kanon. Körde detta spöt på sejarna på Å. Polarens knäcktes efter två kast och en fisk medans mitt höll nästan hela veckan. Sedan gick det också. Dock pallar det en 12kgh sej hur bra som helst.
        Reklamerade till Tyskland och fick två nya, det ena var 9 och det andra 10 fot. Tog med till Thailand. Polaren knäckte sitt igen (!) efter bra ett par kast. Mitt håller ännu!

Slutsats är att det är ett billigt och lite enkelt spö med bra rygg men tveksam kvalitet. Mitt håller ännu men tre knäckta av fyra talar sitt tydliga språk. Tror att holkar som inte har perfekt fassform och ev lossar lite under fisket är en av orakerna till att de knäcks så lätt.
        http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
          Jag och en polare beställde SPRO Globetrotter GT 9 fot -150g. Generellt sett ett enkelt och billigt spö, lätt och tunt gods och lite klena ringar. Pallar imponerade tunga beten och sweep spot på 40-80g. Buster jerk fnkar kanon. Körde detta spöt på sejarna på Å. Polarens knäcktes efter två kast och en fisk medans mitt höll nästan hela veckan. Sedan gick det också. Dock pallar det en 12kgh sej hur bra som helst.
          Reklamerade till Tyskland och fick två nya, det ena var 9 och det andra 10 fot. Tog med till Thailand. Polaren knäckte sitt igen (!) efter bra ett par kast. Mitt håller ännu!

Slutsats är att det är ett billigt och lite enkelt spö med bra rygg men tveksam kvalitet. Mitt håller ännu men tre knäckta av fyra talar sitt tydliga språk. Tror att holkar som inte har perfekt fassform och ev lossar lite under fisket är en av orakerna till att de knäcks så lätt.
          Perfekt, tack! Det var precis sånt här svar jag hoppades på. Även om det hade varit bättre om det varit positivt ��
          Trist att de höll så pass dåligt, hoppas att er semester inte blev allt för förstörd.

Kommentera

Vad ska du fiska och med vilka beten? Kan vara bra att veta

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Vad ska du fiska och med vilka beten? Kan vara bra att veta
              Ja du, den här resan blir nog mest vid strand och pir, ska tydligen finnas en hel del mullet(typ).
              Men tanken är att spöt ska följa med på alla resor, så det kan bli precis vad och var som helst. Men tänker att ett spö som tål lite mer är mer allsidigt. Kommer att sitta en Shimano Symetre 4000 på spöt.

Tillägg : så beten kommer självklart varieras beroende på art som fiskas.
              Senast ändrad av Xander; 2016-10-24, 17:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xander Visa inlägg
                Tack för svar!
                Har du just det Roadrunnerspöt? Eller har du ett annat 8 fot? Är väldigt nyfiken på hur stor väskan till spöt är.
                Jag har två av modellerna. 10-40 och 20-80. Väskan är ungefär 65 cm lång, 8 cm bred och 3 cm hög. Lätta spö och sköna att fiska med. Bra ryggrad i dem. Men går ändå köra lättare beten också. Ett spö lätt att bli förtjust i. Och bra kvalitet för pengarna. Generellt är SG prisvärda spö. Har drygt 10 olika SG. Aldrig varit problem med dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Jag har två av modellerna. 10-40 och 20-80. Väskan är ungefär 65 cm lång, 8 cm bred och 3 cm hög. Lätta spö och sköna att fiska med. Bra ryggrad i dem. Men går ändå köra lättare beten också. Ett spö lätt att bli förtjust i. Och bra kvalitet för pengarna. Generellt är SG prisvärda spö. Har drygt 10 olika SG. Aldrig varit problem med dem.
                  Precis det jag ville höra! ☺️
                  Tack för hjälpen Silverfisk.
                  Har själv bara testat ett butch light under en fisketur, vilket jag tyckte fungerade mycket bra.

Kommentera

För kännedom så är väskan/tuben till XLNT2 haspel 20-80g 8" = 72cm. Spöt är 65 cm ihoppackat.
                    Blev ett sådant iaf, känns mycket trevligt och ser verkligen fram emot att testa lite

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04