Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja jag har letat efter specifikationskoden på spöt samt modellbeteckning och allt men hittar nada...

Vad innebär det för mig att det skulle vara ett "Bass-spö"?

det handlar lite om priset i detta fallet då jag inte vill lägga mer än detta, men skulle det vara ett bättre val med Prorex X istället? och isåfall varför?

tanken är för det mesta att fiska gummibeten med spöt, har väl även några Zalt liggandes som jag tänkte fiska lite med.
    sen har jag lite SZ McTail, McMio, Rapala X-Rap Otus samt Peto.

hjälp mig är ni snälla

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
      Ja jag har letat efter specifikationskoden på spöt samt modellbeteckning och allt men hittar nada...

det handlar lite om priset i detta fallet då jag inte vill lägga mer än detta, men skulle det vara ett bättre val med Prorex X istället? och isåfall varför?

tanken är för det mesta att fiska gummibeten med spöt, har väl även några Zalt liggandes som jag tänkte fiska lite med.

hjälp mig är ni snälla
      Rent praktiskt så betyder det inget alls att det är ett bass-spö.
      På pappret så är Tatula bättre då det är byggt med finare komponenter på bättre kolfiber. Men om priset är det viktiga så är Prorex X ett bättre val för dig, det är inga dåliga spön det heller.

Vill du ha det så billigt som möjligt så finns det ännu mera anledning att kolla på det Okuma-spöt som jag nämnde i mitt förra inlägg. Spön i 30/40T-grafit brukar kosta betydligt mer än den femhundringen som det kostar just nu.

Kommentera

• Hej,

Jag är på jakt efter en klinga som jag ska använda till att slunga mestadels gummibeten runt 23cm samt swim 15cm. Betena ligger väll på runt 110-150 ink ev viktning.

Spin
        Gärna 9” annars 8,6”
        2 delat

Pris spelar ingen roll i nuläget. Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter om vilka modeller ni tycker är skönast och mest rättvisa i den rangen. Men dom ska gå att få tag på helst.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
          Ja jag har letat efter specifikationskoden på spöt samt modellbeteckning och allt men hittar nada...

hjälp mig är ni snälla
          Men du vet längden på spöt och klassningen av kastvikt på detta Tatula spö du pratar om, vart har du hittat det? Har du en länk till siten där det säljs eller kan du måtten, aktionen och kastviktsklassningen? Detta är ju det man bör veta om ett spö innan man köper ett spö.

Har du eller en site denna infon?

Isåfall kan ja kanske få hittat mer info om det åt dig.

Om du inte har dessa uppgifter, eller bara delvis, så gör du ett dåligt informerat köp. Vad priset än är. Avråder starkt från ett sådant köp. Det är som att köpa en bil utan att veta va de är för motor i bilen, el, bensin eller diesel.

Ett bass swimbait spö betyder att det är till Ernst och anpassat för deras swimbaits som ofta är tunga och ledade hårda beten. Dessa ledade hårda betena kastar man oftast på ett väldigt annorlunda sätt.

Inväntar svar från dig, innan ja kan göra något mera.
          Har du bara lite mera info om tatula spöt så ska jag nog googla fram något.

Kommentera

• Finns hur många som helst i den klassen så vandra in hos närmsta handlare och kolla på nåt uppåt 180gram
            faller alltid tillbaks på mitt kära roots multi piké -170som andra hatar och har lossnande rullfästen på
            savage gear custom predator 170 är trevligt
            prorex xr likaså har ett sidekick -150!och det blir väl i klenaste laget för dig men nåt mellan sidekick/sledgehammer finns också
            har du ingen som helst aning leta begagnat både tradera o blocket finns det mängder

Kommentera

• Börja med https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=216207

Kommentera

• Ursprungligen postat av Damnson Visa inlägg
                Hej,

Jag är på jakt efter en klinga som jag ska använda till att slunga mestadels gummibeten runt 23cm samt swim 15cm. Betena ligger väll på runt 110-150 ink ev viktning.

Spin
                Gärna 9” annars 8,6”
                2 delat

Pris spelar ingen roll i nuläget. Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter om vilka modeller ni tycker är skönast och mest rättvisa i den rangen. Men dom ska gå att få tag på helst.

Råder dig att Gå in på Daiwa Scandinavia's sida och kolla bland deras spön. Prorex av något i de flertaliga serierna med spön.

​​​​​​Jag är så nöjd med mitt att ja kommer hålla mig till Prorex serien. Tyvärr har dom inte något kortare Jerkspö o de är lite störande för mig som jerkar först och främst glidebaits, oledade eller ledade.
                Har slutat kalla glidebaits för Jerbaits för gädda som alla gör här.

Är ju nån svensk/skandinavisk/ev lite europeiskt sätt att byta namn på ett bete som funnits sen innan rock n roll kom, och då påpassligt nog kalla det för vad ett annat bete, redan heter.

Mycket kan jag tycka och säga om amerikanarna men vi är ibland rätt ointelligenta med, gör mindre väl genomtänkta val.

Såg på någon musky sida att dom tom börjat kalla musky glidebaits för musky Jerbaits.. Va som hände där vet jag ej.

Så dumt.

Som vanligt lite extra extra I mina inlägg, begär inget betalt idag heller.

Känner mig extra snäll idag. Kul slipa ner beten inför att lära sig måla dom..

Allt från McJerk och ticsaren till Buster 2 *2st till Buster Swim o vem vet va ja väljer att slipa ner imorgon.. Ska rådfråga katten vid morgonkaffet. Han gillar mest mina gäddjiggar men ja sysslar knappt med sådant skit så han kan gnaga på dom han kommer åt, den store fete katten på nästan 8 kilo.

Mycket smart katt. De va han som kom med iden om att börja kasta ledade glidebaits. Mitt nya favorit drag. Han e fortfarande fast gummiträsket..
                ​​​​​​

​​​

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                  Finns hur många som helst i den klassen så vandra in hos närmsta handlare och kolla på nåt uppåt 180gram
                  faller alltid tillbaks på mitt kära roots multi piké -170som andra hatar och har lossnande rullfästen på
                  savage gear custom predator 170 är trevligt
                  prorex xr likaså har ett sidekick -150!och det blir väl i klenaste laget för dig men nåt mellan sidekick/sledgehammer finns också
                  har du ingen som helst aning leta begagnat både tradera o blocket finns det mängder
                  Håller helt med om Custom predator, riktigt trevligt spö. Ersättaren SG6 är i mitt tycke lika trevligt.​

Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Råder dig att Gå in på Daiwa Scandinavia's sida och kolla bland deras spön. Prorex av något i de flertaliga serierna med spön.

​​​​​​Jag är så nöjd med mitt att ja kommer hålla mig till Prorex serien. Tyvärr har dom inte något kortare Jerkspö o de är lite störande för mig som jerkar först och främst glidebaits, oledade eller ledade.
                  Har slutat kalla glidebaits för Jerbaits för gädda som alla gör här.

Är ju nån svensk/skandinavisk/ev lite europeiskt sätt att byta namn på ett bete som funnits sen innan rock n roll kom, och då påpassligt nog kalla det för vad ett annat bete, redan heter.

Mycket kan jag tycka och säga om amerikanarna men vi är ibland rätt ointelligenta med, gör mindre väl genomtänkta val.

Såg på någon musky sida att dom tom börjat kalla musky glidebaits för musky Jerbaits.. Va som hände där vet jag ej.

Så dumt.

Som vanligt lite extra extra I mina inlägg, begär inget betalt idag heller.

Känner mig extra snäll idag. Kul slipa ner beten inför att lära sig måla dom..

Allt från McJerk och ticsaren till Buster 2 *2st till Buster Swim o vem vet va ja väljer att slipa ner imorgon.. Ska rådfråga katten vid morgonkaffet. Han gillar mest mina gäddjiggar men ja sysslar knappt med sådant skit så han kan gnaga på dom han kommer åt, den store fete katten på nästan 8 kilo.

Mycket smart katt. De va han som kom med iden om att börja kasta ledade glidebaits. Mitt nya favorit drag. Han e fortfarande fast gummiträsket..
                  ​​​​​​

​​​
                  Hur kort är "kortare"? Prorex X har ju "Target", 7'1" som tar 120 gram.
                  Jag fiskar mina gliders med ett XR "Shorty" på 7'8", och då är jag ändå inte mer än en dryg tvärhand hög (1,67 om man ska vara riktigt petig). Det jag har från förra generationen kastar lätt en bit över 120g fast det bara är klassat upp till 80. Jag har provat närmare 150, då var det lite tungt, men med 120 gram behöver man absolut inte fega.

Jag fiskar visserligen till 99% från båt, ska man fiska från land vill man kanske hellre ha en klassisk dubbelsexa, typ det XR som heter "target". Jag vet dock inte hur klassningen är på det, är det korrekt klassat, vilket jag tycker att Prorexspöna brukar var annars, så blir det lite klent för större beten.

Kommentera

• Jag hittar inget i Amerikatt om det spöt hos Daiwa eller Tackle warehouse men hos Mer Fiske i Sverige står det som Daiwa Tatula 832 XXHFB.

Skulle maila Daiwan Scandinavia så svarar nog Rauli rätt snabbt och ger dig den info han kan hitta.

Skulle tro att det är ett Extra Extra Heavy Fast, B för Baitcast.

Som på mitt PROREX.

Nu har du trolig info om spöt.

Skulle likväl mailat suomalainen pojkka och kolla hans kunskap om det.

Före 832 så lär de vara någon mer bokstav, men det där är med stor säkerhet större delen av modellnumret som brukar säga det man behöver veta om ett spö om man har kikat på ett gäng spön i sin fiske era.

Var så god min herre

​​​​​​Terve tuola

//JK
                    ​​​

EDIT: Vem de nu är som har valt att kalla det ett bassspö väcker lite frågor i mitt huvud, antingen så är det ett äldre spö för bassfiske, för swimbaitspön för bassfiske idag är eller ska helst vara tämligen paraboliska.

Tippar på att en svensk person ligger bakom "bass" texten, alternativ en mindre ny utgåva av swimbaitspö för bassfiske.
                    Senast ändrad av MathiasJK; igår, 20:56.

Kommentera

• Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Håller helt med om Custom predator, riktigt trevligt spö. Ersättaren SG6 är i mitt tycke lika trevligt.​

Hur kort är "kortare"? Prorex X har ju "Target", 7'1" som tar 120 gram.
                      Jag fiskar mina gliders med ett XR "Shorty" på 7'8", och då är jag ändå inte mer än en dryg tvärhand hög (1,67 om man ska vara riktigt petig). Det jag har från förra generationen kastar lätt en bit över 120g fast det bara är klassat upp till 80. Jag har provat närmare 150, då var det lite tungt, men med 120 gram behöver man absolut inte fega.

Jag fiskar visserligen till 99% från båt, ska man fiska från land vill man kanske hellre ha en klassisk dubbelsexa, typ det XR som heter "target". Jag vet dock inte hur klassningen är på det, är det korrekt klassat, vilket jag tycker att Prorexspöna brukar var annars, så blir det lite klent för större beten.
                      Jag vet vilka spön som finns i serierna.
                      Target är designat för livefiske vilket i sig kanske inte gör så stor skillnad men jag vill ha ett kortare än 7'8" men inte en 6'X'.

Har funderat på target, skulle klämma på det i GBG i höstas men då var det sålt och jag köper inte ett spö för glidebaits designat för fjuttfiske framför skärm. Ser det som två rätt olika fiskesätt, men jag är landbaserad så vad vet jag.

Jag köper iallafall inte ett utan att ha känt på det och dess aktion med mina egna ögon.

Har ett helt magiskt 6'6" -120g Jerkspö, totalt magiskt är det men det har inte lika känslig klinga som mitt prorex.

Lämnar det tills det är mer aktuellt, nu är 8'6"-150g, Revo SX rulle med modd, 7'X 15-60g spö och ev SLX A XT mer på tapeten. Revo SX med mods mest aktuellt inköp..

Go kväll!

/Jk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 731 visningar
                      0 gillar