Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite inne på att köpa typ ett sånt här

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-prorex-xr-spinning-2.html?variant=216234&gad_source=1&gbraid=0AAAAADv gZ4efi1e24EtQk8WGwI-ai64Z7&gclid=Cj0KCQjwlvW2BhDyARIsADnIe-JYIPxcKyXbWcqcDhCuoECpAeKyda9D407gJeooOI_hBuf1jhME gqEaAgdCEALw_wcB

och se till att han till det har en ny bra lina som både ger kastlängd och hyfsad styrka.

Får han välja själv blir det nog ett Sportex Air spin 9 fot 22-96g.

Kommentera

• Någon som testa aavas tiraphene 8'3'' 30-120g och 8'3'' 50-180g​?

Kommentera

• Där har du nog ett riktigt bra spö för pengarna. Är själv landbaserad men med multi, och funderar lite på nåt längre än mitt 8'0". Har fiskespots som det kan vara gynnsamt på, för min del får de dock bli nåt billigare Prorex då de inte lär bli så värst välanvänt. Eller så köper jag ett haspel o slänger på min Revo X 40 på det, men känns helt fel fiska med haspel nu, som att cykla baklänges ungefär utan bra kontroll, jämfört med multirulle och spö. Är det de enda 9'0" haspel prorex har, finns inget billigare? Vet Abu har några deadbsitspön som är långa, vad som gör dom deadbait definierade har jag dock ingen susning om, inget jag gett mig in på men lär väl göra förr eller senare. Kanske. Möjligtvis. För mig är fiske något aktivt man gör, inte sitter och väntar på att nåt ska hända. Borde kanske testa det innan jag uttalar mig men hey, vem gillar inte att ha fel ibland

Kommentera

• Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
          Där har du nog ett riktigt bra spö för pengarna. Är själv landbaserad men med multi, och funderar lite på nåt längre än mitt 8'0". Har fiskespots som det kan vara gynnsamt på, för min del får de dock bli nåt billigare Prorex då de inte lär bli så värst välanvänt. Eller så köper jag ett haspel o slänger på min Revo X 40 på det, men känns helt fel fiska med haspel nu, som att cykla baklänges ungefär utan bra kontroll, jämfört med multirulle och spö. Är det de enda 9'0" haspel prorex har, finns inget billigare? Vet Abu har några deadbsitspön som är långa, vad som gör dom deadbait definierade har jag dock ingen susning om, inget jag gett mig in på men lär väl göra förr eller senare. Kanske. Möjligtvis. För mig är fiske något aktivt man gör, inte sitter och väntar på att nåt ska hända. Borde kanske testa det innan jag uttalar mig men hey, vem gillar inte att ha fel ibland
          Det verkar som att inte alla serier av Prorex har spön med exakt samma längd och kastvikt, så det fick bli ett XR även om det är i dyraste laget. Jag får väl sälja två andra spön för att finansiera köpet. Sedan blir det en ny Sufix 131 0,28 på haspelrullen. Med den kombon hoppas jag att kastlängd, brottstyrla och fiskekänsla blir önskade.

Kommentera

• Någon som har tips på lätt 2-delat multispö som är Max 8 och 1/2 fot och kastar upp till typ 130 eller 150g?

Det är en ganska lätt liten kille som ska ha det så det ska helst vara lätt eller åtminstone kännas lätt (balanserat). Han kommer kasta typ mctail som tyngst med det.

Som det är nu får han byta över till haspel när han ska kasta mer än 100g. Det känns lite bakvänt tycker jag att köra multi med de lätta betena och haspel med de tunga.

Det går även bra med tips på äldre spön. Det är ju egentligen en fördel om det kan köpas begagnat.

När jag kollar på nätet så ser ju W8 40-130g och W10 40-150g väldigt fina ut, men de kostar ju…

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
              Någon som har tips på lätt 2-delat multispö som är Max 8 och 1/2 fot och kastar upp till typ 130 eller 150g?

Det är en ganska lätt liten kille som ska ha det så det ska helst vara lätt eller åtminstone kännas lätt (balanserat). Han kommer kasta typ mctail som tyngst med det.

Som det är nu får han byta över till haspel när han ska kasta mer än 100g. Det känns lite bakvänt tycker jag att köra multi med de lätta betena och haspel med de tunga.

Det går även bra med tips på äldre spön. Det är ju egentligen en fördel om det kan köpas begagnat.

När jag kollar på nätet så ser ju W8 40-130g och W10 40-150g väldigt fina ut, men de kostar ju…
              Gator Elixir spöna är väldigt lätta & bra balans & känsla , sett dom till & från säljas med 50% rabatt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                Någon som har tips på lätt 2-delat multispö som är Max 8 och 1/2 fot och kastar upp till typ 130 eller 150g?

Daiwa Prorex har 8'6" -150g i flera prisklasser. Lika prisvärda som de är lätta!

Kommentera

• Har ett Prorex S 862 -150g som jag upplever lätt för ett gäddspö, kanske 8':an upp till 120g räcker och får en något bättre balanspunkt än det längre men inte fullt lika långa kastlängder om man nu orkar ladda ett längre spö.

Kommentera

• Leta begagnat -finns massor på blocket/marketplace men prorex är trevliga .
                    fick hem ett sidekick-150 för ett tag sen för en billig peng som inte såg använt ut knappt för att det var för långt för kajakfiske tyckte säljaren

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Gator Elixir spöna är väldigt lätta & bra balans & känsla , sett dom till & från säljas med 50% rabatt.
                      Jag har spanat på det spöt på nätet men inte känt på det i verkligheten. Det verkar grymt fint. Enda kruxet med det är att jag bara sett det odelat. Det passar typ 40% av hans gäddfiske men kommer vara svårt att få med i bilen när hela familjen plus packning är med. Ett rör på takräcket kanske vore det smidigaste. Måste kolla om teleskåpspötuben räcker till.

Stor risk att det blir ett sådant om det dyker upp begagnat i närheten.
                      Senast ändrad av Kulfisk; 2024-09-24, 21:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04