Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
    Jag har både ett spö ur Zilla Pike serien och ett PROREX X som du ser ovan.

    Jag tror dock att du får än mer värde för pengarna med Daiwas PROREX spön.
    Efter att läst en del online så har jag också fått intrycket att Daiwa Prorex X är väldigt bra spön med tanke på priset. Det som oroar mig lite med spöet jag länkade till är att det står att aktionen är "medium". Jag är inte hundra på att det stämmer, de flesta spön i den här kategorin verkar ha "fast" aktion, och det är nog det jag hade föredraget. Men som sagt, det kanske inte stämmer.

    Berkley Zilla verkar väl också ok, men det är suspekt att det reas ut i princip överallt. Har det sålt så dåligt att alla handlare sitter på stora lager som de måste bli av med?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av McAdam Visa inlägg

      Efter att läst en del online så har jag också fått intrycket att Daiwa Prorex X är väldigt bra spön med tanke på priset. Det som oroar mig lite med spöet jag länkade till är att det står att aktionen är "medium". Jag är inte hundra på att det stämmer, de flesta spön i den här kategorin verkar ha "fast" aktion, och det är nog det jag hade föredraget. Men som sagt, det kanske inte stämmer.

      Berkley Zilla verkar väl också ok, men det är suspekt att det reas ut i princip överallt. Har det sålt så dåligt att alla handlare sitter på stora lager som de måste bli av med?
      Jag missade att det var X vs XR.. Tycker väl dom kunde haft lite mer fantasi vid döpandet av spöna, det gör det lite snurrigt och inte helt lätt håll isär dom. Hade själv lite problem med det när ja köpte mitt, ville ha senaste generation av någon anledning jag inte längre kommer ihåg och det fick jag via att kolla beteckningen på spöna som såldes på olika online affärer och sen jämföra med Daiwas hemsida.

      Jag vet inte hur aktionen på Shorty spöt är, men mitt skulle vara fast och det håller ja väl kanske inte helt med om, moderate fast skulle jag nog säga jämfört med hur det böjer sig likt andra spön i min ägo. Jag tror som sagt inte att du skulle bli missnöjd med spöt, men det är ju omöjligt för mig att veta Känns som de ligger lite tankeverksamhet bakom spöna. Blir bara mer och mer nöjd med mitt spö.
      Om de nu skulle ha lite av den kastförmågan XR Shorty innehar så är det väl bara ett plus, hur illa ja än tycker om felaktiga beteckningar..

      När de gäller Zilla.. Kan inte svara på varför dom reas ut så rejält, men jag har sett dom i flertal affärer IRL, så det är möjligt det finns onyttjade lager av dom. De va först inget spö jag var så värst imponerad av, men när ja sen klämde o viftade lite mera på det så kändes de ju bra mycket bättre. Blev inte missnöjd när jag fiskade det heller. Zilla är lätta spön och hyfsat nya med.. ser att ditt val väger 147g.
      ​​​​​​
      Du har ju ångerrätt, så om du nu skulle få hem ett spö som inte alls känns som nåt du vill fiska med så kan du ju returnera det, inget att uppmuntra till men man ska vara nöjd med sakerna man köper.

      Hade beställt ett PROREX om priset var detsamma. Det verkar som att det är få som blir missnöjda med dessa spöna. Och Zilla spöna är de knappt några som fiskat med, så känns som PROREX är det säkrare valet.

      Kommentera


      • Får nog bli ett Prorex X 7'6" 40-80 gram. Lyckades hitta lite mer info om just det spöt online, och det beskrivs som ett "Light downsizer rod for pike fishing". Känns ju hyffsat rätt för mig.

        Kommentera


        • Xxl har rea.
          Funderar på detta spö (750kr) är det något att ha?

          Kommentera


          • Ike spöna är finfina spön, och det där är ett riktigt bra pris för ett sådant. Vill du ha ett spö med den klassningen så finns de alternativa PROREX spön jag hellre hade köpt, men de är fina spön, De Ike vart med i att ta fram. Var på väg köpa hans jerkspö med ungefär samma klassning men hittade ett annat ja istället köpte.

            McAdam:

            Tror du gör rätt i det valet. Bättre gå på ett spö i en serie serier(?) många prisar som något av de bättre som finns på marknaden.
            Har ju blivit att jag faktiskt nu kör mitt Lazy Pike som första spö, vilket det inte var tänkt som men jag gillar de skarpt och det är lätt att kasta prick med trots sin längd. Längden på kasten är tillräckligt bra och de går fint att trycka på i kastet om man vill komma en liten bit till(don't do it om du inte har koll på rullens inställningar)

            Lite som ja gjorde igår vilket var att smörja rullen o sen inte ställa in mekaniska spolbromsen. Gör inte det misstaget.. Blir dyrt.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
              Ike spöna är finfina spön, och det där är ett riktigt bra pris för ett sådant. Vill du ha ett spö med den klassningen så finns de alternativa PROREX spön jag hellre hade köpt, men de är fina spön, De Ike vart med i att ta fram. Var på väg köpa hans jerkspö med ungefär samma klassning men hittade ett annat ja istället köpte.

              McAdam:

              Tror du gör rätt i det valet. Bättre gå på ett spö i en serie serier(?) många prisar som något av de bättre som finns på marknaden.
              Har ju blivit att jag faktiskt nu kör mitt Lazy Pike som första spö, vilket det inte var tänkt som men jag gillar de skarpt och det är lätt att kasta prick med trots sin längd. Längden på kasten är tillräckligt bra och de går fint att trycka på i kastet om man vill komma en liten bit till(don't do it om du inte har koll på rullens inställningar)

              Lite som ja gjorde igår vilket var att smörja rullen o sen inte ställa in mekaniska spolbromsen. Gör inte det misstaget.. Blir dyrt.
              Tack för infon.
              Kan du länka till ett prorex alternativ?
              Det verkar finnas många olika prorex i mycket olika prisklasser.

              Kommentera


              • Det här är helt utanför vad jag själv använder och har koll på, men finns det en önskelista när man ska köpa present så vad ska man göra…

                Finns det några hyfsat lätta haspelspön på 10 fot eller strax däröver som kastar typ 80-110g? Gäddfiske från land med önskan om kastlängder utöver det vanliga.

                Kan något sådant här funka…



                Känns väldigt långt jämfört med de spön på ca 8-9 fot han brukar använda.
                Senast ändrad av Kulfisk; 2024-09-07, 21:08.

                Kommentera


                • Karpspön kanske annan viktangivelse som jag har dålig koll på , sen ska det ju till lite ryggrad och känsla i spöt också

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Karpspön kanske annan viktangivelse som jag har dålig koll på , sen ska det ju till lite ryggrad och känsla i spöt också
                    Nej vilktangivelserna på karpspön har jag aldrig behövt/lyckats sätta mig in i.

                    När det gäller känsla borde jag nog egentligen ta med honom till fiskebutiken… men i vår fiskebutik kryllar det inte av spön längre än 9 fot som kaster typ 100g.

                    Idag är det ett gammalt 9 fot Avid Solomon and steelhead -2Oz som är hans längsta gäddhaspel. Där kastar han riktigt långt… om linan är tillräckligt tunn och draget väger 40-50g, men vid landfäste efter gädda vill man inte alltid ha tunn lina. Det blir på något sätt en kompromiss mellan kastlängd och att kunna dra loss betet från vegetation. Sedan vill han egentligen kunna kasta typ beten på i alla fall 60-70g.

                    Kanske skulle ett lite kralligare haspelspö på 9 fot också bli ett hyfsat alternativ.

                    Kommentera


                    • Ja ungar är ett särfall hade samma tjat själv och nu gnälls det att dom har tyngre spö än mig när jag kör mina kortare gäddspön när dom står med niofotarna
                      Längre än 9” känns mer gäddmete och jag avstyrde det när jag skyllde på att dom är sämre att transportera i bil när vi är minst tre med spön jämnt

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 667 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 321 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 762 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 128 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X