Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hallå! Är det någon som har en (välgrundad) åsikt om Westin Red Edition Powercast-T 8'1'' XXH Up To 150g. Verkar vara en custom edition, som endast säljs av ett fåtal butiker. Modellen finns inte på Westins hemsida så vitt jag kan se.

    Jag söker ett spinnspö på 8 fot som pallar 120 gramsbeten + bly och tycker detta verkar passa och är överkomligt i pris.

    Hittar dock inga tester eller andra omdömen så det är svårt att bilda sig en uppfattning om känsla, kvalitet och prisvärdhet. Finns det någon som äger ett ex eller har hållit i ett som kan dela med sig av sin åsikt vore det supersnällt.​

    Kommentera


    • Letar efter ett nytt spö till min Beast 5600 hd.
      Hittade detta är det ok?

      Kommentera


      • Någon som prövat något utav spöna nedan?


        13 Fishing Fate Black Casting - 8'6/259cm XH 40-130g 2pcs



        Söder Tackle Perfection HD Cast 8'6'' 60-150g 2pc


        Svartzonker Power Series 8'4'' 40-170g Casting Svartzonker Power Series 9' 35-125g Casting


        Eastfield Instrument Distance Baitcasting Rod 9' -180g

        Mina Placeringar:
        2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
        2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
          Någon som prövat något utav spöna nedan?


          Svartzonker Power Series 8'4'' 40-170g Casting Svartzonker Power Series 9' 35-125g Casting


          Jag fiskar för närvarande med 9-fotaren (35-125g) och är väldigt nöjd med spöet.
          Kastar beten i vikter mellan 30 och 140g utan märkbara problem.
          Lättare beten laddar såklart inte spöet lika bra som lite tyngre men jag får ändå iväg de lättare betena rimligt långt så länge det inte blåser rejäl motvind. Spöet verkar trivas bäst med beten i spannet 80-110g, då känns det "rätt" när man kastar och längderna blir mycket bra med min Prorex XR TWS 300.

          Spöet har en relativt känslig topp, man känner lätt skillnad på när betet stöter i botten eller växter/gräs och när en halvtrött gädda puffar på betet lite försiktigt.
          Vid mothugg svarar spöet utmärkt. Det känns stabilt och du kan enkelt styra gäddan samtidigt som du behåller trycket så att det inte uppstår slack i linan med allt vad det kan innebära.
          Större fiskar ger såklart mer böj i spöet, men allt känns ändå väldigt stabilt och man har kontroll hela tiden. Största fisken jag fångat med spöet vägde 10.5kg och var en synnerligen ilsken, förleksgädda på 108cm.

          Största fördelen jag upplever med spöet är att man kan sätta bra press på fisken, styra den dit man vill och snabbt drilla hem den. Speciellt viktigt nu under varmare förhållanden.

          För pengarna är det ett riktigt prisvärt spö. Bra finish, bra byggkvalitet och bra egenskaper. Jag anser att det är ett av de mest prisvärda gäddfiskespöna oavsett prisklass och det bästa budgetalternativet rakt av.

          Kommentera


          • Letar ett bra gäddspö åt brorsan som mot allt bättre tänkande fiskar med haspel. Tanken är ett spö 7-8fot som ska klara beten upp till 70-80g.
            Vad rekommenderar folk? Savage gear alpha sg6 7,3fot 60-100g är ett alternativ. Någon som har testat det spöt eller har ett bättre alternativ?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Letar ett bra gäddspö åt brorsan som mot allt bättre tänkande fiskar med haspel. Tanken är ett spö 7-8fot som ska klara beten upp till 70-80g.
              Vad rekommenderar folk? Savage gear alpha sg6 7,3fot 60-100g är ett alternativ. Någon som har testat det spöt eller har ett bättre alternativ?
              Okuma Guide select är ett sjukt prisvärt spö, jag har 8'6" 60-120 gram, kastar utan problem stora Guppie på 120 gram om man vill det, men kastar riktigt bra med Zazaa pike på 53 gram också.
              Finns även som 40-100g i 7'3" .
              Dogger rear ut 40-90g för typ 800 spänn nu.

              De savage gear spön jag haft har jag också varit riktigt nöjd med. Mieko rear ut Custom predator 8'6" -110g för 1600 spänn. Det är också riktigt trevliga spön och föregångaren till SG6-serien misstänker jag, designen är väldigt lik i alla fall.

              Annars kommer jag nog aldrig att sluta förespråka Prorex XR.

              Kommentera


              • Tjosan alla gäddpinnenördar!

                Håller på att avyttra alla spön och rullar jag inte nyttjar, och ska införskaffa ett 8'-8'6" långt spö, med kapacitet att kasta 120g, inte mer än så, är nödvändigt.

                Har kikat en hel del på Daiwas Prorex spön, och funderar på att köpa ett av deras 8'0" -120g spön.

                Dels så finns ju väldigt prisvänliga Prorex S, sen så finns även Prorex X Lazy Pike 8'0" -120g.

                Är väl inte helt sugen på att lägga pengarna Prorex XR kräver, då jag är lite klantig emellanåt.

                Spöt ja kör med nu, är ett 6'4" -110g Greys, som är HELT balanserat med både 200 och 300 rulle.

                Rullarna jag använder är dels Curado 201M i org utväxling(som jag tycker är lite låg) och även en Daiwa Coastal 200TW som med sina 85cm linintag fungerar bättre till de flesta betena, dock så gillar inte Westin Swim det linintaget vid vevjerk, på gränsen att betet slår runt.

                Nu när man fiskat med ett balanserat spö och vant sig vid det, så vill man ju förstås ha det även i nya spöt. Gissar att det blir svårt att få det i ett såpass längre spö, men det går ju att modda lätt.

                Jag har inte hållt i varken S eller X spöt, men väl andra modeller i samma serier.

                Jag är inte särskilt glad i långa bakhandtag då jag jobbar betet vädligt mycket, mitt 8'3" W3 Powercast bakhandtag var ju helt galet för långt..

                Så, vad föreslår ni för mig?

                Det med längs på bakhandtag är viktigt för mig, inte onödigt långt. Nuvarande spöts mått från butt till trigger är ca 35-37cm långt och helt perfekt. Likaså är att spöt inte är överklassat eller underklassat viktigt, 120g är de jag max behöver kasta.

                Tack på förhand för hjälp!
                Spö beställs i helgen.

                Kommentera


                • Någon som har erfarenhet av nedanstående spö (eller kan tipsa om annat trevligt "downsize" spö för gäddfiske)?

                  - Berkley Zilla Pike 762H spinspö 30-90 gram


                  - Daiwa Prorex X 7'6" 40-80 gram
                  Daiwa Prorex X bygger på känsla rakt igenom! Byggt på en klinga av HVF Nanoplus kolfiber, addera sen komponenter från erkända FUJI så förstår man direkt att detta är ett spö vars känsla övergår priset. Daiwa har sammanställt flera olika modeller för att kunna anpassa spö efter fiskesituation. Här finner du kastspön från det lättaste finesse fisket till det tyngsta gäddfisket. HVF Nanoplus kolfiber X45 V-Joint Fuji guider med Fazlite ringar EVA Split-Grip handtag Fuji SKTS rullfäste


                  Jag är något av en "återfallsfiskare". Fiskade nästan jämt i min ungdom, men de senaste 15 åren har studier, jobb och familj kommit emellan. Nu känner jag att det är dags för comeback, men beten, tekniker och utrustning har förändrats, och jag har av förklarliga skäl inte hängt med.

                  Kommentera


                  • Jag har både ett spö ur Zilla Pike serien och ett PROREX X som du ser ovan.

                    Zilla serien får du ovanligt mycket för priset inom Pure Fishing sortimentet. 30T klinga med mera och tämligen korrekta kastvikter.

                    Jag tror dock att du får än mer värde för pengarna med Daiwas PROREX spön.

                    Har pillat på de mesta utom Shimano spön, och Zilla gillar jag skarpt och tycker nog serien hamnat lite i skymundan, antagligen pga deras låga klassningar.

                    PROREX spöna har för mig vart en nivå upp på skalan av vad man får för pengarna, och de spöt jag har, som kostade 1050, har jag svårt att hitta nåt jämförbart i ABU/Svartzokers sortiment, alla är tyngre och klassade rätt skevt. Berkley Zilla är dock klassade bra.

                    Tror du blir nöjd med vilket som men jag hade gått på PROREX Shorty spöt du länkade till, som enligt tackle crew på tuben klarar kasta upp till 120g. Isåfall är de ju lite skevt klassat, och med tanke på att du verkar vilja ha ett spö för max ~80g, isåfall hade jag kanske valt Zilla spöt..

                    Inte till nån särskild hjälp kanske..

                    Men jag har torrviftat just de zillat(och alla andra) och fiskat mycket med spö ur serien, och det är finfina spön. Såpass att jag inte ser nån mening med sälja de begagnat för du får så mycket för priset, så de är bara dumt sälja det. Bättre ha de kvar som reserv spö isåfall.

                    ​​​​​​Någon annan som fiskat med X 40-80g kanske ja slänga in sin åsikt? Just det är inget jag tänkt köpa, men deras 7'1" kan de nog bli inköp av.. För jerkfisket jag håller kärt och aktivt fiskande av draget som jag med hela tiden håller på med, då är ett kort spö skönt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg
                      som enligt tackle crew på tuben klarar kasta upp till 120g. Isåfall är de ju lite skevt klassat, och med tanke på att du verkar vilja ha ett spö för max ~80g, isåfall hade jag kanske valt Zilla spöt..
                      Nu är det ju ett X han har länkat och TC pratar om ett XR, så det är inte alls säkert att de är lika.
                      Jag har ett XR Shorty sedan i våras, det fiskar svinbra i sitt givna spann, särskilt i den övre delen av registret. Men man behöver absolut inte vara blyg när man vill kasta 120 gram med det. Felklassat, absolut, men i just det här fallet tycker jag faktiskt inte att det gör så mycket när det ändå presterar så pass bra i sitt givna spann.
                      Jag använder det främst till jerkbaits, hårda swimbaits och medelstora wobbler (t.ex. stora McCelly på 17cm och 90g).

                      Jag vågar däremot inte svara på hur nya XR Shorty är, det är möjligt att det är mer korrekt i klassningen eftersom de bytt till korkhandtag men bara ökat vikten på spöt med ett gram.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 678 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 245 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      892 svar
                      142 172 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X