Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

    Bra synpunkt! Kollade lite här hemma och Inget bete över 177g. Väldigt få över 125g. Man ska kanske kolla runt lite på specifika beten och vad de väger innan man bestämmer sig för 180/200/220g. Bästa känslan på lägre betesvikter får man väl om max inte är för högt. Hur är det med spölängden? Sledgehammer är väl 8 fot och 8 tum? Gissar att det kan kännas lite mindre som kvastskaft vid drillning om spöt inte är typ 7 fot och 7 tum som vanliga gäddspöt upp till 75g?

    Har ett 8fot och 6tum 150g och det känns betydligt trevligare än 8 fot på 120g.

    Beten över 200g ser ju ut att kunna kosta några kronor. Behövs inte så många innan de blir dyrare än spöt.
    Körde med Gator Giant Explorer upp till 350 till nästan allt ett tag, ett väldigt lätt spö för sin klass & jag kasta allt med den, allt från pig jr till beten över 250gr & det var inga problem & det var roligt att drilla även mindre fiskar.
    Fiskar oftast beten runt 70-100 gr
    Det är ett spö jag kan varmt rekomendera

    Kommentera


    • Tack för tipsen!

      Nu har jag två bra kandidater:

      sledgehammer -220

      och

      Gator Giant Explorer upp till 350

      Kommentera


      • Sledgehammer är grym (väldigt lätt) men inte alls lika biffig som tex Gator eller Eastfield Instrument

        Vill du komma billigt undan skulle jag ha köpt Svartzonker Horizon Series 8,4” 160g. Den är helt galet underklassad och klarar lätt upp till 250g

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Sledgehammer är grym (väldigt lätt) men inte alls lika biffig som tex Gator eller Eastfield Instrument

          Vill du komma billigt undan skulle jag ha köpt Svartzonker Horizon Series 8,4” 160g. Den är helt galet underklassad och klarar lätt upp till 250g
          Tack! Då har jag tre kandidater. Speciellt bra med tipset om underklassningen. Jag hade inte kollat på ett upp till 160g annars.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

            Bra synpunkt! Kollade lite här hemma och Inget bete över 177g. Väldigt få över 125g. Man ska kanske kolla runt lite på specifika beten och vad de väger innan man bestämmer sig för 180/200/220g. Bästa känslan på lägre betesvikter får man väl om max inte är för högt. Hur är det med spölängden? Sledgehammer är väl 8 fot och 8 tum? Gissar att det kan kännas lite mindre som kvastskaft vid drillning om spöt inte är typ 7 fot och 7 tum som vanliga gäddspöt upp till 75g?

            Har ett 8fot och 6tum 150g och det känns betydligt trevligare än 8 fot på 120g.

            Beten över 200g ser ju ut att kunna kosta några kronor. Behövs inte så många innan de blir dyrare än spöt.
            Jag köpte ett Sledgehammer för att i första hand kasta Gator gum 27cm, riggad och klar landar den på 170 gram. Spöt passar perfekt till det och jag är kanonnöjd med det. Den enda fisken jag fått drilla på det hittills låg väl på dryga 2 kilo och det var lite böj i spöt i alla fall, så det är inte någon telefonstolpe.
            Jag kastar som mest 216 gram med det och då känner man att klingan börjar ladda väldigt djupt och få det tungt att skicka iväg betet, men det funkar.

            Annars så är jag toknöjd med mitt Savage gear Custom predator -170 gram. Där tycker jag att optimal sweetspot ligger runt 80-130 gram. 170 gram funkar men det känns även där att klingan laddar väldigt djupt trots att det är ett hyfsat snabbt spö. Vill man ha lite mer tryck så tror jag 240 grammaren kan vara trevlig den också, men mindre beten blir kanske inte så roliga då.

            Kommentera


            • Hej på er!

              Jag har precis köpt ett dedikerat jerk-spö som jag tänkte använda till mina hårdbeten. Vill därför ha ett dedikerat spö för mjukbeten. Har inte jättestora jiggar men man vet aldrig. Så en kastvikt på 120g+ är nog att föredra. Vill ha med EVA.

              Spec:
              • Spinn/multi
              • EVA-handtag, gärna med handtag framför rullen
              • Kastvikt 50-160 ca, vill kunna kasta en giant pig shad t.ex.
              • Runt 1000kr i pris, helst inte över. Jag har en förkärlek för nedsatta priser...
              • Gillar nog snabbare spö bättre än spö med parabolisk aktion
              De har jag har hittat som verkar passa är Westin W3 Powershad 80-180g som verkar passa bra. Även Savage Gear SG4 Power Game Trigger 80-130 har jag kikat på.

              Har ni några andra tips?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg
                Hej på er!

                Jag har precis köpt ett dedikerat jerk-spö som jag tänkte använda till mina hårdbeten. Vill därför ha ett dedikerat spö för mjukbeten. Har inte jättestora jiggar men man vet aldrig. Så en kastvikt på 120g+ är nog att föredra. Vill ha med EVA.

                Spec:
                • Spinn/multi
                • EVA-handtag, gärna med handtag framför rullen
                • Kastvikt 50-160 ca, vill kunna kasta en giant pig shad t.ex.
                • Runt 1000kr i pris, helst inte över. Jag har en förkärlek för nedsatta priser...
                • Gillar nog snabbare spö bättre än spö med parabolisk aktion
                De har jag har hittat som verkar passa är Westin W3 Powershad 80-180g som verkar passa bra. Även Savage Gear SG4 Power Game Trigger 80-130 har jag kikat på.

                Har ni några andra tips?
                Söder har kampanj på Gator Explorer -180g, kostar nu 1299 istället för 2199. Jag har modellen som är klassad upp till 350 gram och med den får jag till och med bra kastlängd med beten på typ 50 gram.
                Power game 80-130 blir lite väl klent om du ska kasta upp mot 160 gram. Då skulle jag ha valt ett spö som är klassat upp mot 200 istället.
                Kraftiga spön är ju faktiskt inte så påkiga som man gärna tror.

                Kommentera


                • Skulle också säga Explorer 180g. Magiskt spö.

                  Vill du komma billigare undan så har Dogger sin höstrea nu och du kan få ett Horizon för inga pengar

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                    Söder har kampanj på Gator Explorer -180g, kostar nu 1299 istället för 2199. Jag har modellen som är klassad upp till 350 gram och med den får jag till och med bra kastlängd med beten på typ 50 gram.
                    Power game 80-130 blir lite väl klent om du ska kasta upp mot 160 gram. Då skulle jag ha valt ett spö som är klassat upp mot 200 istället.
                    Kraftiga spön är ju faktiskt inte så påkiga som man gärna tror.
                    Intressant! Jag kommer nog kasta mestadels 80-120 men ibland vill man kanske kunna dänga iväg större grejer.

                    edit: ajaj, blandat med kork och EVA, lite allergisk mot att blanda!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg
                      Hej på er!

                      Jag har precis köpt ett dedikerat jerk-spö som jag tänkte använda till mina hårdbeten. Vill därför ha ett dedikerat spö för mjukbeten. Har inte jättestora jiggar men man vet aldrig. Så en kastvikt på 120g+ är nog att föredra. Vill ha med EVA.

                      Spec:
                      • Spinn/multi
                      • EVA-handtag, gärna med handtag framför rullen
                      • Kastvikt 50-160 ca, vill kunna kasta en giant pig shad t.ex.
                      • Runt 1000kr i pris, helst inte över. Jag har en förkärlek för nedsatta priser...
                      • Gillar nog snabbare spö bättre än spö med parabolisk aktion
                      De har jag har hittat som verkar passa är Westin W3 Powershad 80-180g som verkar passa bra. Även Savage Gear SG4 Power Game Trigger 80-130 har jag kikat på.

                      Har ni några andra tips?
                      någon som testat Abu Svartzonker Classic Motoroil Heavy Lure 50-220g? Eller Abu Beast X?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 810 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X