Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    H r du fisket med volatile spöna? Väldigt lika fantasia i aktion
    Hur är Volatilespöna i sin klassning? Funderar på ett Volatile 50-90g som alternativ till SZ Downsize. Men hur är Volatile att dänga beten som ligger kring maxgränsen?

Kommentera

• Optimalt kring 60-70, 90 kanske inte är optimalt

Kommentera

• Ok, så ska man köra Volatile ska man kanske hoppa upp ett steg i viktklass.

Kommentera

• Jag or van vid snabba spön, en helt annan aktion i dessa så därför känns det helt annorlunda att kasta med dessa ska tilläggas. Men ja skulle nog gå upp ett steg om du kastar 90+

Kommentera

• Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
            Ok, så ska man köra Volatile ska man kanske hoppa upp ett steg i viktklass.
            Ja Volatile har ju ett stort glapp för nästa variant är 8ft 50-200g.....

Kommentera

• Mjo, det är ju lite det som ställer till det. Jag fiskar mestadels med mellan 50-80g, till 90% skulle jag säga. Därför upplever jag nuvarande spö som lite påkigt och "dött" det vore ju roligare med något som kändes lite mer levande att fiska med. Byter jag till ett Volatile 50-200 känns det ju som att risken att det blir påkigt igen är rätt stor.

Kommentera

• Då skulle jag ej köra det högre klassade spöt, då funkar volatile 90g kanon. Skulle du däremot säga att du kastar 80-100g mest skulle jag ta ett annst

Kommentera

• Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Har aldrig känt på Grim reaper V2 men dock V1 på sportfiskemässan typ 2012-2013 någon gång. Då i 110g varianten, ganska lätt och trevligt spö, dock föll det på att jag inte vill ha 9ft spön.

Upplever inte att fantasista spöt får helaktion när man drillar, dock inte i bemärkelsen att det är ett riktigt toppigt spö heller. Det ligger någonstans mitt emellan. (Detta kanske är annorlunda om man drar på en riktig gris)

Tror V2 är ett bra val, söders egen rekommendation är att du kör 110g varianten om du inte uteslutande fiskar med beten på 120g+ så du kanske skulle titta på den också?

Tips två är att när du är inne på söders, be om att få montera en Tranx på spöna så du kan känna balans och hur det känns att greppa.

Oavsett vilket du väljer så tror jag du blir nöjd!
                  Den trevliga killen jag pratade med i butiken idag tog inte upp spöt med mindre viktklassning, jag förklarade ändå att jag lutade åt just Grim reaper 170g för att jag skulle kasta beten mellan 60g och upp till cirka 130g. Vet inte varför jag själv inte kom på att känna på 110g, får göra det vid köptillfället och fatta ett beslut på plats.

På tal om något annat spö: Shimano Yasei är ett spö att dregla över tycker jag. Så otroligt skönt och fruktansvärt snyggt i mina ögon! Synd bara att det är överklassat och inte riktigt lämpar sig för något över 100g. Det går bli en framtida present till mig själv tror jag!
                  Senast ändrad av EvenSteven; 2017-11-09, 19:48.

Kommentera

• Är det någon som sitter på information om Abu villain serien? I första hand 20-80g varianten men även -140g spöt är jag lite intresserad att höra lite mer om.

För övrigt så väntas vi få en uppgraderad Legend Tournament serie från st.croix, verkar mest vara kosmetisk + någon ändring.
                    https://issuu.com/st.croixrod/docs/scr_cat2018_issuu

Jag personligen gillar inte det nya utseendet (en viktig del för mig) och jag har kontaktat Sporting, Söders och Lundgrens men ingen av dem har varken Top n Tail eller Downsizer med splitgrip i lager... så vette tusan hur jag ska göra nu...

Hade i princip spikat vilka modeller jag skulle köpa men nu blev det svårt igen

Kommentera

• Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                      För övrigt så väntas vi få en uppgraderad Legend Tournament serie från st.croix, verkar mest vara kosmetisk + någon ändring.
                      https://issuu.com/st.croixrod/docs/scr_cat2018_issuu

Jag personligen gillar inte det nya utseendet (en viktig del för mig) och jag har kontaktat Sporting, Söders och Lundgrens men ingen av dem har varken Top n Tail eller Downsizer med splitgrip i lager... så vette tusan hur jag ska göra nu...

Hade i princip spikat vilka modeller jag skulle köpa men nu blev det svårt igen
                      Vafan, jag köpte ett Legend Elite Musky LEM86MHF för nästan dubbla pengarna bland annat för att jag ville ha palmingrullfäste med exponerad klinga. Fantastiskt spö, men det sved i plånboken.

Palmingrullfäste och en greppvänlig lågprofilrulle är en riktigt trevlig combo, jag har en Revo Toro Beast 51 på mitt LEM86MHF. Lågväxel och powerhandle gör det till en fröjd att släpa hem gummin.

Nu blev jag jävligt sugen på Mega Swimbait däremot. 8'11" 3-8oz, fast jag har ju redan ett Sling Blade...
                      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04