Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Då känns det som bra val helt enkelt. Har kollat lite på gatorgum med, men har ingen koll alls på deras spö. Jag köpte ett easfield förra året som gick mitt av vid andra kastet så det var ingen höjdare.

Kommentera

• Kolla runt lite och se vad folk tycker om de olika spöna du funderar på så kommer du få bättre info och kanske en hint om spöt passar dig. Jag vet att det finns användare här som fiskar med gatorgum spöna som kan ge dig bättre råd gällande just dem.

Så följd fråga vad gillar du i ett spö förutom bra kvalite? Toppiga, långa, korta snabba eller lite långsammare? Ja beskriv lite vad du är ute efter helt enkelt.

/Apan

Kommentera

• Jag är ute efter hyfsat fast men det får ej vara påk aktigt. Nackdelen med mitt longranger är att det är lite framtungt. Kanske får tänka om angående längden med och gå ner lite i längd. Men som du skrev tidigare så är det nog TNT som skulle passa bäst trots allt.

Kommentera

• Både st croix tnt och gator gumbait är underbara spön. Gumbait är lite kraftigare samt lite snabbare i klingan och även mer väl balanserat och upplevs något lättare under fisket. Båda spöna är dock av riktigt bra kvalitet samt en under bar känsla i klingorna

Kommentera

• Nu börjar det bli svårt att välja! Just nu så kan jag få ett gator till ett mycket bra pris. Är kanske dax att prova något nytt. Just med balansen tycker jag är viktigt, fattas nog lite av den varan i mitt LR. Har även undersökt st.croix bass swimbait verkar trevligt det med. Nu börjar jag bli lite omständig och får snart bara välja ett och köra på hehe..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Persson83 Visa inlägg
              Nu börjar det bli svårt att välja! Just nu så kan jag få ett gator till ett mycket bra pris. Är kanske dax att prova något nytt. Just med balansen tycker jag är viktigt, fattas nog lite av den varan i mitt LR. Har även undersökt st.croix bass swimbait verkar trevligt det med. Nu börjar jag bli lite omständig och får snart bara välja ett och köra på hehe..
              Det är ett mkt svårt val för det är riktigt trevliga spön Gator/St Croix . Har själv Gator & St Croix & just nu är det oftas Gator åker med ut på turerna .
              Den stora skillnaden som talar för Gator är det längre bakhandtaget .
              Gator 8,1 är som ett St Croix Swimbait i auktionen (snabb & rapp)
              Gator 8,5 som ett St Croix Lipstick (djupar & inte lika snabb auktion)

Om du fiskar i Saltvatten tänk på att Swimbait är ett sötvatten spö & flera av metall delarna börjar ärja om du fiskar saltvatten

Kommentera

• Då får man nog slå till på ett gator är dels lite billigare och känns nyare med, men är väldigt svag för st.croix kvalitet och gedigenhet gillar skapt split grip. Bakhandtaget längd spelar inte så stor roll för mig. Men gator känns mer utvecklat för just vår nordiska gäddfiske. Jag hade ett eastfield men det gick av och kavliteten på detaljerna gillade jag inte som jag gör på st.croix

Kommentera

• Vid pelagiskt fiske (5 m och djupare med 20-25 cm jiggar) i älvar och sjöar, vilka egenskaper värdesätter ni på ett spö för detta fiske? Har tex ett st croix long ranger tillräckligt med "pulver" för detta fiske? Eller behövs det en kraftigare klinga?

Kommentera

• Har fiskat en hel del med Prorex AGS 180g i år. Tycker att det känns väldigt bra, och funkar super till stora gummibeten. Har i princip inte maxat det, utan som mest runt 130-140 gram. Som lägst har jag kastat ca 60 gram, och även det funkar bra, om än inte optimalt, mest för att allt känns ganska överdimensionerat.

Har dock haft problem att matcha med en rulle. Är kanske lite väl noga med balans och sådant i spöna, men viktigt när man inte är jordens största och starkaste kille. Närmast har lite oväntat Coastal 200 varit (har också prövat en Curado 301:a – en rulle jag iofs inte gillar – och Conquest 301), som kastar tyngre beten än vad många tror. Men ska pröva med en Tranx i morgon.

Drillningsegenskaperna är bra. Som mest har jag maxat med en välmatad 7,5:a, på argt sommarhumör. Ryggraden styrde henne väldigt väl. Återkommer om hur det hanterar 15+:aren...

Kommentera

• Ags 180grammaren är lite väl overkill tycker jag till "vanliga shadar" runt en 100gram Ags 180grammaren kastar väl över 200gram tyngsta jag fiska är runt 220-230gram men vill man ha "krut" i prylarna är det en klar kandidat och då har man möjlighetet till att kliva upp i betestorlek om man känner för det.

Tycker den gör sig bra med en lexa 300 på även om det inte är jorden fräsigaste rulle.

Har kastat 200+ med min CQ301 och runt 400 med min Curado 301 och dem fixar det utan problem men handlederna får arbeta en del när man dänger riktigt tungt.

/Apan
                      Senast ändrad av Monkey; 2017-07-13, 17:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04