Jag har bara fiskat med beten upp till ca 50-60g, så jag kan inte säga något om kastvikter över det, men runt 50g(Pig Shad Jr, Rapala Glider) tycker jag passade bra, Däremot kändes en 30g Hechtgranate( https://pareyshop.de/produkt/raubfis...roil-fluogelb/ ) lite väl lätt i änden på linan. Wobbler och blyade jiggar har jag inte fiskat med pga grunt vatten(ofta en meter eller under).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggSöker ett trevligt gäddspö som ska ha sin "sweetspot" mellan 40-70g . Söker ett spö med en aktion med lite styvare topp så böjkurvan börjar lite längre ner i klingan. Gärna en klinga som återhämtar sig snabbt. Ska vara för multirullar. Längd ca 8fot. Märke och pris är inte viktigast. Är dock inte intresserad av att betala för att någon gjort en klinga med tunnare väggar för att spara vikt. Är anti vikthets. Viktigast är att det är välbyggt med "rätt" komponenter och har en riktigt bra klinga som jag söker.
vad rekommenderas?
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0-110g-v2.html
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
Kollat på Eastfield spöna? Jag har ett Catapult v1 som jag gillar skarpt, tänker att du kanske skulle gilla ett Slingshot
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0-110g-v2.html
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Letho Visa inläggFick hem ett Wolfcreek 8" 100g spö. Någon som fiskat med det?
Den känns helt brutalt underklassad haha, känns mer som ett 200g spö
Skulle du inte känna dig nöjd med spöt kan jag tänka mig att lätta på din börda och köpa spöt av dig :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Letho Visa inläggFick hem ett Wolfcreek 8" 100g spö. Någon som fiskat med det?
Den känns helt brutalt underklassad haha, känns mer som ett 200g spö
I min mening kanske det bästa spöt i sin klassning, med 50/50 delning.
Kastvikten tycker jag är spot on. Precis som 6oz modellen.
Kommentera
-
Fick hem St croix Legend Elite 9' 3-8 oz och har hittills bara haft chansen att torrvifta. Tanken var ju att göra en kombo som kastar 100g+ gäddbeten så långt som möjligt vilket är prio för mig då jag fiskar mkt från samma landsträcka, samt ett styvt spö som krokar bra på distans. Spontana tankar: Väldigt lätt (!) väldigt styvt, iofs bara översta fjärdedelen som viker vid belastning, men samtidigt en tunn topp. Återstår att se hur det beter sig vid kast, krokning och drillning. Risken är att kan bli aningen överspeccat vid drillning men jag prioriterar med den här kombon landad fisk och kastlängd före upplevelse. Förhoppningen är att det är tillräckligt följsam aktion i spetsen för att få till kasten med beten ner mot 50 gram.
Legend elite 8,6' -3 oz är i jämförelse ett extremt mycket mer följsamt spö med en helt annan aktion, en djup parabolisk aktion vid drillning av fisk som också är snabb i toppen vid kast. Dock fungerar inte tyngre beten väl över klassningen på 3oz som ligger rätt nära sanningen till skillnaden från ex. St croix premier-serien som är ordentligt underklassad enligt mig. Längst till vänster ett St croix premier 8,6' upp till 3oz, vilket väger lika mkt enligt specifikationer som Legend elite 9', med en liknande tapering, liknande radie vid butt och topp, fast mycket lägre klassning. Dock är mellansegmentet tunnare. Återkommer när jag fått hem rullen.
Senast ändrad av gabbu; 2024-03-22, 08:23.
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar