Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dessvärre så jvakar inget av daiwa spöna in under ditt önskemål om lite mer djup aktion. Samtliga daiwa är mycket toppiga "snabba" . förbannat fina spön i övrigt men söker du ett spö med helaktion bör du kolla åt något annat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Kommer göra storstilad (nåja, det får vi se...) comeback i gäddvikarna i år efter många års bortvaro. Har läst in mig en del på vad som hänt på fiskefronten de senaste åren och inser att mitt gamla 10-fotsspö och Ambassadeuren är helt ute och inte går att fiska med Skämt åsido, det är alltid kul med lite nytt och jag är ute efter en viktmässigt lite lättare utrustning som skonar min gamla rygg och mina gubbarmar.

Vill gärna ha en lågprofilrulle och väljer mellan Daiwa Coastal, Tatula 200, Prorex 300 eller Lexa 300. Men mitt stora dilemma är spöt. Jag kommer enbart fiska från båt och vill gärna ha ett kortare spö, runt 8 fot, som kastar beten från runt 30-40 gram upp till max. 120 gram, mestadels blir det runt 60-90 gram skulle jag tro. De jag har funderat på så här långt är Daiwa Luna TDL792XHFB och Daiwa Prorex PX802XHFB.

Någon som har praktisk erfarenhet av någon av dessa spön och kan ge ett utlåtande? Tar förstås också emot förslag på andra spön i ungefär samma prisklass (max. 2 000 kr). Jag vill gärna ha handtag fram och hellre lite långsammare än extremt snabbt och toppigt spö.
      Jag skulle föreslå westin dynamic powercast. 8'6" och kastvikt 40-130g. I praktiken 40-100g tycker jag. Mycket prisvärt spö med lite djupare aktion och mer old school-känsla.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lindsten87 Visa inlägg
        Shimano yasei pike xh 40-120 gram är ett galet skönt spö med sweetspot på dina viktangivelser. Är riktigt lätt också med tanke på din dåliga rygg. Pallar väl max 100-110 gram bekvämt dock. Ligger på 1500-1800 kronor cirkus...mitt tips iaf
        Har haft detta spö på min lista, men tog bort det efter att ha läst flera inlägg på olika forum om spön som knäckts under normal användning.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Testa bägge är jättefina! Lunat har längre bakhandtag dock. Finns även nya prorex 8” AGS upp till 120gr
          Längre bakhandtag gör inte så mycket, däremot vill jag gärna ha ett främre handtag och då går ju tyvärr Prorex AGS bort som jag fattat det? Annars verkar det ju vara kanonspön.

Kommentera

• Jo jag har med sett dessa foruminlägg...har dock inte haft några problem med mitt. Är jättenöjd. Har det parat med en tranx 301 för tillfället.

Kommentera

• Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
              Jag skulle föreslå westin dynamic powercast. 8'6" och kastvikt 40-130g. I praktiken 40-100g tycker jag. Mycket prisvärt spö med lite djupare aktion och mer old school-känsla.
              Dynamic börjar väl bli lite ovanliga i butikerna? Men Westinspön som heter Powercast-T med kastvikt 40-130gr kastar 20-100 gram alldeles utmärkt och klarar att kasta 130gr. Dessa har djup aktion. Jag har W8 själv och är mer än nöjd, har haft ett W3 som kostade ca 1300kr och var inte mycket sämre.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

• Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Dessvärre så jvakar inget av daiwa spöna in under ditt önskemål om lite mer djup aktion. Samtliga daiwa är mycket toppiga "snabba" . förbannat fina spön i övrigt men söker du ett spö med helaktion bör du kolla åt något annat.
                Jag var faktiskt lite rädd för det...det kanske är så att det är svårt att hitta lite mjukare 8-fotsspön, kanske måste upp mot 9 fot? Och då blir spöt genast lite tyngre istället...
                .

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                  Dynamic börjar väl bli lite ovanliga i butikerna? Men Westinspön som heter Powercast-T med kastvikt 40-130gr kastar 20-100 gram alldeles utmärkt och klarar att kasta 130gr. Dessa har djup aktion. Jag har W8 själv och är mer än nöjd, har haft ett W3 som kostade ca 1300kr och var inte mycket sämre.
                  Ja, dessa spön har jag haft på radarn, de är iofs lite tyngre och längre än vad jag tänkt mig men kanske en bra kompromiss ändå. Sätter nog upp dem på min lista igen (särskilt efter EuroPikes inlägg om "old-school"-känslan, det är ju svårt att motstå )
                  Senast ändrad av TiSo; 2018-01-09, 20:53.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Ja, dessa spön har jag haft på radarn, de är iofs lite tyngre och längre än vad jag tänkt mig men kanske en bra kompromiss ändå. Sätter nog upp dem på min lista igen (särskilt efter EuroPikes inlägg om "old-school"-känslan, det är ju svårt att motstå )
                    Men har du provat ett "modernt" spö? Kanske skulle gilla't trots allt och då ökar ju utbudet.

Kommentera

• Powercast är 8,6 fot men de har långt bakhandtag så jag tror du blir nöjd med längden.
                      Vill du ha ett något mjukare spö än dagens mer toppiga/styva modeller då kommer Powercast passa klockrent!
                      Jag har 8,6 fot 40-130gr i både haspel o spinn och är grymt nöjd.

Mitt spinn är gamla modellen från Edge och det har jag haft i många år och jag är lika nöjd idag som den dagen jag köpte det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04