Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Är det någon som sitter på information om Abu villain serien? I första hand 20-80g varianten men även -140g spöt är jag lite intresserad att höra lite mer om.

För övrigt så väntas vi få en uppgraderad Legend Tournament serie från st.croix, verkar mest vara kosmetisk + någon ändring.
    https://issuu.com/st.croixrod/docs/scr_cat2018_issuu

Jag personligen gillar inte det nya utseendet (en viktig del för mig) och jag har kontaktat Sporting, Söders och Lundgrens men ingen av dem har varken Top n Tail eller Downsizer med splitgrip i lager... så vette tusan hur jag ska göra nu...

Hade i princip spikat vilka modeller jag skulle köpa men nu blev det svårt igen

Kommer ju komma en del swimbaitspön för bass som kommer passa gäddfisket.

Villain 140g är en riktig påk.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Monkey;

De i särklass starkaste och mest långkastande spön jag äger och har fiskat med är Sportex Carbon/Kevlar-spön tillverkade av Sportex i Tyskland.. http://www.sportex.de/produkte/spinnruten/absolut.html ...

Det allra första Sportex Carbon/Kevlar-spöt jag fiskat med var ett 9-fots, relativt styvt haspelspö som jag fick av fiskeguiden Johan Abelsson i slutet på 1980-talet när vi var utanför Ornö--Utö och fiskade Havsöring...

Idag tillverkar Sportex mest olika Carbonspön, men Carbon/Kevlar-spön är ganska svåra att hitta även i Tyskland...

Speciellt 11-fots BFT Pike Furusund som Du kan läsa om här.. http://www.trumman.com/bft/bft.htm .. 12-fots BFT Mörrum och 13-fots BFT Älvkarleby Carbon/Kevlar-spön framtagna av Michael "Bollan" Bolagnesi och Stefan "Trumman" Trumstedt, är sedan många år tillbaka mina egna favoritspinnspön både vid Gädd och Laxfiske ...

6-fots, 7-fots och 8-fots Haspel- och Spinnspön under 9-fots längd upplever jag själv ofta som UL-, jig- och jerkbaitspön och inte som klassiska Gäddspinnspö...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

www.trumman.com
      Har faktiskt både Pike furusund (köpte det för att det är legendariskt! 11 fot är lite för långt för min smak, men skönt old school spö! samt ett 10 fots Sportex carat triggar som har en klinga i carbon/glasfiber! Lite tungt, men skönt spö

Kommentera

• Jag skall köpa mig ett St Croix Downsize spö
        Jag har både Revo Beast och Revo Toro Beast ja, jag har ju en 5501 CS Pro Rocket oxå
        Min fråga är ju därför, Vilken lämpar sig bäst?
        Kastar väl mest runt 70-100g skulle jag tro och spöt skall enligt många kunna kasta upp till 120g utan problem

Edit:
        Jag får väl testa mig fram
        Senast ändrad av Classe69; 2017-11-21, 20:47.
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Är lite sugen på ett fint haspelspö till landfisket efter gädda. Kan någon rekommendera något spö? Har kikat lite på Savage Gear Custom Predator, Savage Gear Grimreaper och BFT Roots. Kastvikt ca 110g och längd 8-9 fot.

Kommentera

• Gillar du snabba spön så kan jag rekommendera Shimano Biomaster Select Shad 8'6" som klarar i vart fall 140g... Hellre 9' än 8' för lite bättre kastlängder.

Senast ändrad av anteman; 2017-11-25, 22:16.

Kommentera

• Grim Reaper v2 och Svartzonker känns klumpig I jämförelse med Prorex 150g.Prorex för superkraftiga spön Ed maximal känsla vid minsta kontakt på betet.
              Spöet kasta Pigshad jr och Westin Swim lika bra som det kastar 140g träder.
              Känns åtminstone på det innan du bestämmer dig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                Grim Reaper v2 och Svartzonker känns klumpig I jämförelse med Prorex 150g.Prorex för superkraftiga spön Ed maximal känsla vid minsta kontakt på betet.
                Spöet kasta Pigshad jr och Westin Swim lika bra som det kastar 140g träder.
                Känns åtminstone på det innan du bestämmer dig.
                Nästan svårt att förstå vad du menar men man anar att du gillar Prorex...

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Gillar du snabba spön så kan jag rekommendera Shimano Biomaster Select Shad 8'6" som klarar i vart fall 140g... Hellre 9' än 8' för lite bättre kastlängder.

https://www.youtube.com/watch?v=IN1-xRIbK9k
                  Håller med, selected shad är nice. Tror det har utgått dock så det är begagnat som gäller. Hade ett som jag sålde på forumet här. När jag beställde mitt andra så blev det från någon tysk butik om jag minns rätt.

Kommentera

• Någon som är sugen på att bidra med en recension på Gunki Iron-T 240 40-140g?
                    Hittar inte särskilt mycket info om det.

Hur är det i jämförelse med Prorex xr? Sitter på alla spön i serien och har därför svårt att motivera ett köp. Men jag har varit snäll i år och det kliar i köpfingrarna.

Tack på förhand!

Kommentera

• När jag vill dänga de riktigt tunga gimmina och wobblerna plockar jag fram mitt Daiwa tournament 8,1 fotare! Snabbt kraftig klinga, men jag klagar ej! Det är skönt!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04