Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Till den listan hade jag övervägt ett Verdictspö 8,6 60-180g oxå
    Haha, mer komplicerat för dig men det är ett grymt spö
    Jag välkomnar alla tips även om de gör urvalsprocessen längre! La till ditt förslag i listan

Tack!

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Det har sagts förut men det är kanske fler än ett spö du behöver för att täcka ett så stort spann, jag tror inte du hittar ett spö som bekvämt fiskar beten från 40 till 150 gram och har sweetspot på 90 gram.
      Har viss förståelse för det och är villig att rucka något på mina önskemål, 40-150 är självklart lite önsketänkande. Jag har ett hyfsat SG haspelspö som fungerar bra från cirka 20-60g, det kan jag ju ha som komplement men vill ändå kunna tvinga lite lättare drag på det grövre spöt om jag måste (t.ex vid utlåning av det andra spöt vilket brukar ske relativt ofta).

Kommentera

• Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
        Har viss förståelse för det och är villig att rucka något på mina önskemål, 40-150 är självklart lite önsketänkande. Jag har ett hyfsat SG haspelspö som fungerar bra från cirka 20-60g, det kan jag ju ha som komplement men vill ändå kunna tvinga lite lättare drag på det grövre spöt om jag måste (t.ex vid utlåning av det andra spöt vilket brukar ske relativt ofta).
        Tror inte du blir missnöjd om valet faller på Custom Predator. Fiskar bra i största delen av registret tycker jag.

Kommentera

• SZ spöt är bekvämt upp till ca 100, skulle nog säga sweetspot runt 90. Allt över det körde jag Compre till och när jag inte längre fiskar beten under 120 fanns det ingen anledning att ha SZ spöt kvar. Har ingen erfarenhet av övriga spön men är helnöjd med Compre som jag köpte ofiskat för 500 spänn.

Kommentera

• Efter ytterligare funderingar känns det som att jag börjar zooma in på färre kandidater. I delad ledning ligger just nu Fantasista 150g och Grim Reaper V2 170g. Är det någon som har testat båda och har någon input? Utifrån allt jag har läst om dem bör de passa mig som en handske. Ska in till Söder i morgon och känna en omgång till tror jag

Kommentera

• Är det någon som har provat BFT raptor 7,6' 150g?

Kommentera

• Har testfiskst det. Helt OK, framförallt för 500kr... Men kanske inte ett spö jag hade valt i första hand. Relativt lätt, men känns på något sätt inte särskilt påkostat

Kommentera

• Jag var inne på Söder sportfiske idag och kände på spöna som jag suktat efter. SG Grim Reaper V2 170g vs. Abu Garcia Fantasista 150, två väldigt olika spön. Fantasista:n hade en härlig helaktion medan Reaper:n var mer åt det toppiga hållet. Egentligen tycker jag helaktion känns skönare, åtmistone för drillning, men den toppiga aktionen på SG-spöt gör ändå att jag upplever det som en aning mer känsligt och mer kapabelt att kasta ett större spann av betesvikter. Därför får mitt val falla på just det spöt tror jag.

Kommentera

• Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                    Jag var inne på Söder sportfiske idag och kände på spöna som jag suktat efter. SG Grim Reaper V2 170g vs. Abu Garcia Fantasista 150, två väldigt olika spön. Fantasista:n hade en härlig helaktion medan Reaper:n var mer åt det toppiga hållet. Egentligen tycker jag helaktion känns skönare, åtmistone för drillning, men den toppiga aktionen på SG-spöt gör ändå att jag upplever det som en aning mer känsligt och mer kapabelt att kasta ett större spann av betesvikter. Därför får mitt val falla på just det spöt tror jag.
                    Har aldrig känt på Grim reaper V2 men dock V1 på sportfiskemässan typ 2012-2013 någon gång. Då i 110g varianten, ganska lätt och trevligt spö, dock föll det på att jag inte vill ha 9ft spön.

Upplever inte att fantasista spöt får helaktion när man drillar, dock inte i bemärkelsen att det är ett riktigt toppigt spö heller. Det ligger någonstans mitt emellan. (Detta kanske är annorlunda om man drar på en riktig gris)

Tror V2 är ett bra val, söders egen rekommendation är att du kör 110g varianten om du inte uteslutande fiskar med beten på 120g+ så du kanske skulle titta på den också?

Tips två är att när du är inne på söders, be om att få montera en Tranx på spöna så du kan känna balans och hur det känns att greppa.

Oavsett vilket du väljer så tror jag du blir nöjd!

Kommentera

• H r du fisket med volatile spöna? Väldigt lika fantasia i aktion

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 724 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04