3 delat resespö för GT och motsvarande - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 delat resespö för GT och motsvarande

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3 delat resespö för GT och motsvarande

Hej,

Jag och frugan skall bege oss ner till Japan, Sri Lanka och Malayasia. Jag hade initialt tänkt att ha med mitt bf teleskop spö upp till 30g för att kunna fiska lite lättare på resan. Men efter att ha läst artiklar om att man kan få GT från land i Sri lanka så ändrades fokus.

Hade inte pengar varit ett problem så hade jag köpt westins popping spö http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...6-popping.html alternativt den lättare varianten upp till 100g eftersom jag hade tänkt att matcha den med en Sargus 4000

Söker därför efter tips på liknande spön alternativt om det är någon som har ett begagnat liggande

Mvh Andreas
    "Så länge det ser bra ut, är det okej"

Jag har två Savage Gear Roadrunner spö som är helt underbara och som jag fiskar mycket med. Finns ett spö upp till 80 gram. Fina med den är att du kan fiska lätt fiske också. Den tar nog inte en 45 kilos GT, men mindre GT fixar den nog. Bra kompromiss att ha med på resan som fixa många typer av fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Jag har två Savage Gear Roadrunner spö som är helt underbara och som jag fiskar mycket med. Finns ett spö upp till 80 gram. Fina med den är att du kan fiska lätt fiske också. Den tar nog inte en 45 kilos GT, men mindre GT fixar den nog. Bra kompromiss att ha med på resan som fixa många typer av fiske.

http://www.sportfiskegiganten.se/sav...0-gram-4-delat
      Det låter som ett bra alternativ och jag hittade även detta (penn squadron 9 ft -80g som är liknande ovan http://www.fiskeimporten.se/sv/haspe...aspelspon.html

Men jag hade nog gärna haft lite mer kastvikt, kanske 100-120 om det var möjligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Matlust Visa inlägg
        Hej,

Jag och frugan skall bege oss ner till Japan ...
        Samma här! Kyoto och Tokyo närmare bestämt - om en månad. Jag har letat efter info om var man kan fiska i Japan (kanske inte just de fiskarna här nedan), men inte hittat något överhuvudtaget. Även frågat här på FS utan resultat. Rapportera gärna hur det gick. Du har kanske något tips att ge mig.

Och - jag kan liksom Silverfisk rekommendera Savage Gear Roadrunner. Jag har ett XLNT2, 7 fots i fyra delar. Man får ett hårt fodral, 64 cm, med handtag, vilket är väldigt praktiskt. Den enda nackdelen är att handtaget är lite för kort för min smak. Det är kanske bättre på lite längre spön.

Click image for larger version

Name:	0402_Tokyo 222_Ueno Park2 (06)_Karpar.jpg
Views:	1
Size:	655,8 KB
ID:	1783047
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Gössermann; 2016-10-11, 15:46.
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

Kommentera

Hej
          "Småfiskar" klarar du säkert av, men glöm Roadrunner och Sargus 4000 för kralligare fisk. Sargus 4000 har en maxbroms på 13lb vilket är för klent. Polaren körde storsej i Norge nu i somras med Battle 4000 och blev "spooled", dvs storsej som tömde hela rullen trots att bromsen var dragen i botten.
          Har själv fått på något grouperliknande på en pir i Abu Dhabi. Fiskade med en Exage 6000/10000 och hade inte en chans att stoppa fisken.
          Har ett Yasei STC Monster som klarar av lite mera, och även ett Shimano Beastmaster Powergame STC TwinTip som är betydligt kralligare och som jag skulle välja direkt om det handlar om fisk över 10kg.
          I rullväg släpar jag med mig en Saragosa 10000 eller Stella SW6000.
          Med denna utrustning klarar jag förhoppningsvis av lite roligare fisk vid stranden men kliver något bättre på är jag chanslös...

Kommentera

Om ni ska börja i Japan så behöver du inte ens fundera på att köpa fiske grejer här.

Finns massa bra butiker i Tokyo och mycket bättre pris och kvalitet än här.

Det finns en hel del fiske i Japan men det är rätt annorlunda upplägg än här.
            Enklast är att gå in i en fiske butik på plats så kan dom hjälpa dig.

Lycka till med handlingen och skit fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av skralle Visa inlägg
              Om ni ska börja i Japan så behöver du inte ens fundera på att köpa fiske grejer här.

Finns massa bra butiker i Tokyo och mycket bättre pris och kvalitet än här.
              Tackar
              Det kanske hade varit en bra deal
              Någon som känner till någon bra butik med schysst pris som man kunde besöka?

Kommentera

Sansui vid shibuya station. Dom har allt.

Tackleberry dom säljer begagnade grejer ( inget skräp)
                Och finns också vid shibuya om jag inte missminner mig.
                Det är en kedja så dom finns på fler ställen.

Det finns en till stor butik vid shibuya men jag har glömt vad den heter.
                Ta vänster då du kommer upp från tunnelbanan så tror jag det var 200-300m.

Det kan lätt ta några timmar på butik, sjukt sortiment.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 771 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04