St:croix LTB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St:croix LTB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St:croix LTB

Ev tänkt köpa ett st:croix LTB till borrefisket o lättare gäddfiske. Men då man hört att dom är underklassade så e ja nyfiken på hur pass mycke underklassade dom e? Funderar kring en kastvikt på max 3/4-1oz
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Har ett St. Croix Avid X Casting AXC70MF klassat 1/4 - 5/8 (7-18g) till borre fisket , ibland hänger jag på något mindre gäddbete som tyngst kastar jag Buster II (32gr) det är på gränsen vad som känns bra .

Till det lättare fisket tycker jag Avid X serien var trevligare att hålla i än LTB

Kommentera

Instämmer med ovanstående. Avid X 7ft och 6,8ft, sjukligt bra spön

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Kör Avid X 7ft samma som Cozmos chansade på att det skulle bli ett bra 10-30 spö och det kastar riktigt bra i de vikterna, roligt och skönt att fiska med. Fiskar lite wobbler, viblures och jiggar passar till det mesta. Har även ett klassat till 1-1/2oz 7'4 heavy och det är lite för kralligt till bara borre fiske så under 1oz skulle jag hålla mig på alla deras spön om du inte tänkt fiska 25grams skallar med 4tummare på mest.

Edit: Underklassade nja skulle vilja säga nej men de är klassade efter sina tekniker och ofta kan du tänja lite på dessa gränser men inte alltid att det blir optimalt och det är väldigt personligt vad folk gillar att kasta viktmässigt med sina spön.

/Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2016-09-08, 16:37.

Kommentera

Jag kör också ett Avid X 7ft, men i haspelversion och det är specat 2-18g, men jag har inte haft några som helst problem att kasta beten upp mot 25g och lite över heller.

Kommentera

Vi är inte vana att förstå oss på St Croix klassning. Deras ryggrad klassning är lite styvare än konkurrenterna. För dom, är vilken fisketeknik som spö ska användas till, avgörande. Om man skiter i det och kör som vi är vana vid, då kastar man med spöets ryggrad istället för kraft/aktion, ... och visst det fungerar det med.

Premier serien är lite pinniga , fast basspöns klassning från Avid och uppåt stämmer rätt bra med det som står på klingan och om man generaliserar lite , då kan man säga att visst , dessa spön klarar några gram mer än vad det står på klingan. Muskie spöna är kraftigare byggda och därför känns de underklassade.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2016-09-08, 20:18.

Kommentera

Råkar faktiskt ha köpt ett St. Croix Avid X - AXS70MLF2 för nån vecka sen, vilket ska vara klassat från 3.5-10g kastar utan problem 20g med den. Högre än så har jag inte testat än och ser ingen mening med de då jag köpt de till lättare borrefiske...

Äger faktiskt ett LT också, LT spöet är top water/shake flick som jag också använder till borre, de står 7-18g men klarar 30g.

Har några spön till men de är LE och är till hö, vilket jag har märkt har helt annan klinga vilket de ska vara.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tackar för svar. Hade redan bestämt mig för kastvikt på max 1oz. Tänkt använda spöt till jiggfiske med div riggar.

Kommentera

De blev st:croix ltb jig'n worm 6.8' -1oz.

Kommentera

Gött! Har ett St.Croix LTB "Plastic". Det är klassat upp till 5/8oz 18,5g. Använder spöt till både abborre och gös. Kastar med 5-6 tums jiggar med 15g skallar utan problem.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 718 visningar
                    0 gillar