Tips på jiggspö för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på jiggspö för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på jiggspö för gädda

Hej Allihopa,

Jag funderar nu på att köpa ett jiggspö för gädda. Jag funderar på ett spö med bra känsla i men tillräckligt styvt så man kan kroka fisken på ett bra sätt. Kommer mest fiska med jiggar från 10-25 cm med 10-20g skallar. Uppskattar alla tips, motivera gärna varför just ditt tips är bra.

Tack på förhand!

Bästa är att klämma och känna på spön ! Vissa gillar styva spön och andra gillar lite mjukare. Men som i regel...

Styvare spön kräver mer då dom inte är lika förlåtande. Enligt mig tar dem mer på ryggen, men krokar oftast väldigt bra om man e rapp själv i mothuggen. Men lätt att tappa fisk om man inte är med på noterna.

Ett mjukare spö är mer förlåtande kastar på ett "softare" sätt. Mer sparsamt på rygg, och framförallt väldigt snällt o drilla på. Men mothuggen kan bli lite sämre...

Mitt tips är, gå till din lokala butik. Kläm o känn, fisketeknik och om du fiskar från båt/ land osv så får du nog ett bra svar.

Kommentera

Som vanligt kommer jag in och stör lite ett spö som kastar 10-12cm jiggar bra kommer inte kasta/kroka 25cm lika bra och så är det punkt.

Ett par spön jag äger och kan rekommendera.

Dobyns swimbait 795 1-5oz medium heavy fast.
      Ett lite mjukare men toppigt spö för stora beten. Ju mer jag fiskar med det dest mer imponerad blir jag! Eftersom det är lite mjukare kastare jag med mindre ansträngning än om jag tex. Kör med mitt St Croix legen elite 8 >3oz det kastar även mindre beten riktigt bra runt en 20gram men även 120grammare. Dock när man närmar sig 120gram plus mäker man som Natas skrev att man får ta i lite mer i mothugget då det krokar längre ned i klingan mot tex. ett St Croix Musky spö.

Swimbaitspöt fiskar för utom jiggar även hårda swimbaits bra (typ det vi kallar jerkbaits), gäddwobbler inte det som slår hårt men platypus/bomber etc de men lite mer rullande gång och mindre spinnare ett skönt gäddspö helt enkelt.

St Croix Legen Elite 8ft>3oz/Top N Tail
      Snabbt och bra med ryggrad men ändå med väldigt bra känsla fiskar det mesta upp till 150gram väldigt bra. Skönt att kasta 20cm+ gummi med då man känner varenda svansviftning och sten lättare att kroka med då det är ett snabbare och kralligare spö men som sagt mindre förlåtande.

Jag fiskar inte på några jätte djup eller i strömande vatten då hade jag utan tvekan tagit det kralligare spöt.

Skall i höst testa att som Jänkarna fiska med monofilament på ett av jiggspöna för att se om det underlättar att kasta tyngre beten samt tappa mindre fisk vid drillning har testa ett pass hittills och det känndes mkt bra. Samt att jag till mindre 12-14cm jiggar testa en haspel utrustning istället för multi som jag alltid fiskat med annars.

Apan
      Senast ändrad av Monkey; 2016-08-22, 13:22.

Kommentera

Tack för tipsen, jag ska kika på alla spöna och känna och klämma lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joakim1991 Visa inlägg
          Hej Allihopa,

Jag funderar nu på att köpa ett jiggspö för gädda. Jag funderar på ett spö med bra känsla i men tillräckligt styvt så man kan kroka fisken på ett bra sätt. Kommer mest fiska med jiggar från 10-25 cm med 10-20g skallar. Uppskattar alla tips, motivera gärna varför just ditt tips är bra.

Tack på förhand!
          Hej Mikael;

Att fiska Gädda med jiggspö och en mjuk jig kräver inte samma snabbhet och styrka som vid haspel- och spinnfiske med skeddrag och wobbler...

Jiggen är ju mjuk och därför förväxlar Gäddan nästan alltid jiggen med en levande fisk och släpper inte taget innan det är för sent. Den som håller i spöt vid jigfiske har ofta en evighet på sig att kroka Gäddan eller Gösen...

Omvända förhållandet är det för den som fiskar med hårda beten. Gäddan/Gösen inser snabbt sitt misstag och släpper eller spottar ut draget/wobblern. Den som håller i spöt vid fiske med hårda beten måste vara extra snabb med mothugget för att kunna borda någon Gädda/Gös....

Det här är kanske orsaken till att så många fiskare under senare år mer och mer gått över till att fiska med mjukisbeten...

Spöt var det ja! Gå in till den sportfiskebutik du trivs hos och känn på olika spön. Ett långt spö kastar längre och ett styvt spö krokar bättre...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

När jag fiskar med jigg eller andra gummibeten så kör jag med mina vanliga spinnspön. St.Croix Lip Stick, Bulldawg Hall of fame samt Westin Dynamic Powercast. Krävs inget särskilt jiggspö för att fiska med gummibeten tycker jag.
            Senast ändrad av EuroPike; 2016-08-23, 12:33.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 717 visningar
            0 gillar