Multirulle till LTJ och havsöringfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till LTJ och havsöringfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle till LTJ och havsöringfiske?

Hej,
    är ute efter en multirulle som passar att använda både till Light Tackle Jerk och att dänga havsöringsdrag på ca 10-30 gram med. Har funderat på AMB 4601 C3 och min fråga är om denna rulle är för stor till LTJ-spöt? Hur mycket bättre är en 4601 att kasta mindre beten med jämfört med 5500C3 (som jag redan har)?

Har kollat igenom forumet och ambassadeur 2500C verkar vara en rulle som skulle vara det perfekta valet men det gäller att hitta en. Har kollat lite på ebay och där hittade jag ambassadeur 1601 men säljaren säljer inte till Europa

/Peter

Ursprungligen postat av PeterH
    Hej,
    är ute efter en multirulle som passar att använda både till Light Tackle Jerk och att dänga havsöringsdrag på ca 10-30 gram med. Har funderat på AMB 4601 C3 och min fråga är om denna rulle är för stor till LTJ-spöt? Hur mycket bättre är en 4601 att kasta mindre beten med jämfört med 5500C3 (som jag redan har)?

Har kollat igenom forumet och ambassadeur 2500C verkar vara en rulle som skulle vara det perfekta valet men det gäller att hitta en. Har kollat lite på ebay och där hittade jag ambassadeur 1601 men säljaren säljer inte till Europa

/Peter

kolla om inte UT här på forumet har ngn kvar han kan tänkas sälja. då får du den topptrimmad också! annars så dyker 2500:or upp då och då på tradera. om du nu inte får tag på ngn 1500 eller 2500 så skulle jag rekomendera dig att fundera på ngn lågprofilare. ABU hade en som heter SM3000c (finns på bild under "husbehovsfiskarens" bilder. den är kanonfin och har 3 st samverkande bromssystem, och är förmodligen en av dom mest långkastande serietillverkade standardrullarna som finns. men om man vill trimma den lite så har UT svarvade och eloxerade spolar som väger nästan ingenting (finns på samma bild som SM3000c-rullen). om du kan tänka dig annat märke än ABU så finns alltid shimanos lågprofilare. jag har en chronarch som är bland det skönaste jag fiskat med, men den är nog lite bökig att få tag på. shimano currado (201 och den lite mindre 101b, som för övrigt har samma spolsystem som chronarch-rullen) är liknande rullar som chronarchen men lite överkomligare i pris och tillgänglighet (finns på lundgrens). dessa rullar har fått fina omdömmen av många. vill du ha en lite mer all-around-rulle så kanske shimanos calcutta 200TE kan vara ngt också. en fantastiskt skön rulle som pallar det mesta och kastar brutalt fint.

//achilles
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Polaren har en 4601 stitzio på fiskesnack å den kör han jerkbait med i mellan åt utan problem. Hö tror ja han kör haspel men maila å fråga. Skulle ja vilja ha en långkastar rulle som man kan klara av lätta drag så skulle ja lämna in min rulle för trimmning här www.sportfiskeboden.com. Dom byter ut spolen mot en lättare så enligt dom så kan man dänga i väg 10 grams bete 50 m, såg du det i deras monter på mässan om du va där. Kostar ett par 100 spänn. Vill du ha en lågprofils rulle kolla in shimano calais den ser riktigt grym ut , kostar ju en del iof.
      Svar på din fråga ja skulle lämnat in 5500 rullen på rulltrim billiagre kan du inte komma undan. Å enligt Micke som är äger sportfiskeboden så är risken för skatbo mindre med en trimmad rulle.

Kommentera

Här får du direkt länk ang rulltrim .

Kommentera

Tack för svar och bra tips!
          Ska kolla på shimano currado. Trimma min 5500 låter inte så tokigt. Med tanke på tillgänglighet så låter det som shimano currado kan vara det jag söker. Tråkigt att det inte tillverkas mindre storlekar av ambassadeur. Om jag förstått rätt så är nya Ambassadeur Record 40 jämförbar med klassiska 4600 i storlek.

Kommentera

Köp en Curado eller Citica, skitbra rullar, kastar bra utan trimning å tjaffs.
            Helnöjd med min Curado.
            Men råkar du hitta en Eon Sport 3601, köp den bums, skönare rulle å hålla i vete sjutton om de finns. Kastar skitbra oxå!
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Håller med P-U, EON sporten är fin. Hittar du en Mörrum 1601 så är den inte heller fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                Håller med P-U, EON sporten är fin. Hittar du en Mörrum 1601 så är den inte heller fel.

här måste jag kliva in igen, att jag kunde missa det som KG? så vist påpekar. men då jag är förhindrad att yttra mig om rullar jag inte själv har, så får jag väl säga att sx1600 är bra som fan. dom som inte heter sx har jag således ingen aning om dom är totalt värdelösa eller lika kanonfina som sx-modellen.
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                  här måste jag kliva in igen, att jag kunde missa det som KG? så vist påpekar. men då jag är förhindrad att yttra mig om rullar jag inte själv har, så får jag väl säga att sx1600 är bra som fan. dom som inte heter sx har jag således ingen aning om dom är totalt värdelösa eller lika kanonfina som sx-modellen.
                  ..om det är EON du vill men inte får dissa, så kan jag göra det. Den jag hade var skräp..iofs en av de första med samtliga femtioelva barnsjukdomar samlade under ett o samma chassi. Men senare modeller har inte heller gett några vibbar..inte ens Pro-modellen. I övrigt är SX, Curadosar o ABU:s 3000 rullar fina som sjutton...

Kommentera

Den magnetbromsade 3000c är, som ALQ säger, fin. Däremot är den ganska ovanlig och inte särskilt billig för att vara begagnad, hamnar nog på 1000+ på Tradera, om den är i bra skick. En ny Shimano är inte så mycket dyrare.

Annars brukar Ambassadeur 3600-rullarna (S, SM, BlackMax, osv) kunna säljas till priser runt 4-500 på Tradera. Riktigt stabila rullar i aluminium. Saknar magnetbroms, men vill man ha det kan det kan ordnas med lite hantverk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 616 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13