Revo toro beast, vad tycker folk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo toro beast, vad tycker folk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
    så är det absolut, tror inte jag kastar särskillt mycket längre med säg en 6500 än en 5000, men det är som du säger en känsla.
    Lite så tänker jag med. Känslan man får när allt bara fungerar och är precis som man vill ha det är ju ändå det man är ute efter.
    Om man kastar 10m längre men det känns fel så blir det ju skit ändå.

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
    Daiwas TWS bromsar kastet minst
    Den rullen jag har med TWS är också den som kastar överlägset längst. Lättast beten och längst.
    Spolen och rullen påverkar ju klart med men helheten gör att det känns så jävla rätt. SÅ.JÄVLA.RÄTT.

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Fast de beror ju mest på om spolen är bred lr smal. På en bred spole gör en synkad spridare mer nytta än en osynkad o tvärtom på en smal.
    Läste något om att det är som mest motstånd när linspridaren vänder. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte men det verkar ju inte helt ologiskt.

Man kan ju jämföra en 4500 och en 6500

Jag har faktiskt aldrig gillat 4500, fiskade med en sådan under 10år mer eller mindre enbart(någon haspel med) och när jag köpte mig en 5600 så ville jag aldrig gå tillbaka.
    Men då var det en sådan 4500 där inspridaren stannar i mitten....
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vad vill du veta om t.ex Beasten eller en Cq har båda ligger härhemma och några 5501 så jag kan göra lite in jämförelser här hemma om du funderar på storlekar, hur dem sitter på ett spö eller vikter etc.

Tror synkad vs osynkad är lite överspelat nu speciellt då vi pratar tyngre men ändå inte 300+ tungt.

/Apan

Kommentera

Alltså från början när jag skapade tråden så var jag medt nyfiken på vad folk som hade använt den tyckte rent allmänt

Kommentera

Då får du lite utökad information från mig.

Först ut så är den förbättrad från Toro/NaCl enligt genom att den numera är smalare och faktisk bekväm att hålla ungefär som en lexa, linspridaren är osynkad så den låter inte så högt att hörselskydd krävs samt den är lite mindre rå i gången men inte mycket. Deras ny mutter och låsning för handtaget är bättre! hoppas det får genomslag på Ambassadeurerna.

Den kastar dock inte super bra tycker inte om deras broms system på Revo Beasten gillade jag dera kastbroms både med magnet och c-vikter men på Toro Beasten så får jag inte till det så jag är nöjd på samma enkla sätt som t.ex min gamla Lexa eller en av min Conquestar. Antingen bromsar den för mkt eller så blir den orolig har kanske inte lagt nog med tid på att testa fram till alla olika beten som gummin/spinnerbaits och större wobbler (kastar platypus 19 skitbra). Man kan säga att det känns overkill för en rulle som är gjort för tungt fiske och inte finlir med oviktade små jiggar.

Direkt kontakten med betet när man spinner in känns lite frånvarande om det är toleranser eller hur rullen är uppbyggd eller bara dess storlek kan jag inte svara på, när man känner och klämmer på den hittar jag inget direkt men då man brukar den så är det något som fattas?

Jag har modellen med 4.9:1 utväxling i 50storlek och att fiska stora beten som flyttar mycket vatten dubbla 10or, spinnerbaits eller bamse gummin gör den mycket bra och men liten ansträngning från min sida vilket är skönt då ex. stora spinnare är ansträngande för min inte helt friska arm och axel.

Totalt sett känns den som just en stor r3vo med samma problem och vissa av dem förstorade fiskar den bra javisst gör den det men utan de den finess och kvalitets känsla som dess prislapp påvisar, jag var lite negativt inställd till Revo Beasten och köpte en just för att testa precis som med denna och jag får samma slutsats schysst rulle men inte riktigt där ännu även detta är ett större steg i rätt riktning jämförelse med den gamla Toron som jag inte kommer på ett enda gott ord att säga om utom att man fick med ett powerhandle som är najs när det blir kallt.

/Fredrik

Edit: Detta är mina personlig åsikter så ingen fakta utan en jämförelse med olika rullar jag fiskat med.
          Senast ändrad av Monkey; 2016-08-05, 12:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Då får du lite utökad information från mig.

Först ut så är den förbättrad från Toro/NaCl enligt genom att den numera är smalare och faktisk bekväm att hålla ungefär som en lexa, linspridaren är osynkad så den låter inte så högt att hörselskydd krävs samt den är lite mindre rå i gången men inte mycket. Deras ny mutter och låsning för handtaget är bättre! hoppas det får genomslag på Ambassadeurerna.

Den kastar dock inte super bra tycker inte om deras broms system på Revo Beasten gillade jag dera kastbroms både med magnet och c-vikter men på Toro Beasten så får jag inte till det så jag är nöjd på samma enkla sätt som t.ex min gamla Lexa eller en av min Conquestar. Antingen bromsar den för mkt eller så blir den orolig har kanske inte lagt nog med tid på att testa fram till alla olika beten som gummin/spinnerbaits och större wobbler (kastar platypus 19 skitbra). Man kan säga att det känns overkill för en rulle som är gjort för tungt fiske och inte finlir med oviktade små jiggar.

Direkt kontakten med betet när man spinner in känns lite frånvarande om det är toleranser eller hur rullen är uppbyggd eller bara dess storlek kan jag inte svara på, när man känner och klämmer på den hittar jag inget direkt men då man brukar den så är det något som fattas?

Jag har modellen med 4.9:1 utväxling i 50storlek och att fiska stora beten som flyttar mycket vatten dubbla 10or, spinnerbaits eller bamse gummin gör den mycket bra och men liten ansträngning från min sida vilket är skönt då ex. stora spinnare är ansträngande för min inte helt friska arm och axel.

Totalt sett känns den som just en stor r3vo med samma problem och vissa av dem förstorade fiskar den bra javisst gör den det men utan de den finess och kvalitets känsla som dess prislapp påvisar, jag var lite negativt inställd till Revo Beasten och köpte en just för att testa precis som med denna och jag får samma slutsats schysst rulle men inte riktigt där ännu även detta är ett större steg i rätt riktning jämförelse med den gamla Toron som jag inte kommer på ett enda gott ord att säga om utom att man fick med ett powerhandle som är najs när det blir kallt.

/Fredrik

Edit: Detta är mina personlig åsikter så ingen fakta utan en jämförelse med olika rullar jag fiskat med.
            Tycker det där var ett fantastiskt bra svar! Å det känns som att jag förstår hur du menar, och somsagt en rulle för 4k ska man fan inte behöva tvivla på, den ska va sågott som perfekt, slänger in en till fråga på en rulle som jag varit nyfiken på, shimano curado 301 som så många nämner, men jag ser väldigt sällan folk som fiskar med den? Hur är den? Jag har alltid varit lite avvaktande när det fäller den rullen, pga att jag tycker den ser lite plastig ut, (aldrig känt på den)

Kommentera

Och jag föredrar min nacl före lexa 300. Haft mer strul med skatbon på lexan. Däremot håller jag med om att toron låter mer, men jag stör mig inte på det. Kanske blev oft nu men ändå

Kommentera

Curadon är inte plastig men lite gammaldags med dagens standard men den är rejäl och visst fiskas den men Shimano har inte samma media närvaro som exempelvis Abu tyvärr då många ser vad tex. Kanalgratis horar ut denna säsong och väljer det istället för att göra egen research eller åka till en handlare och fråga/känna/klämma.

Stahre det är olika person till person än sålänge vet jag att mina skatbon beror på mig och inte rullen, samma gäller nog mina Ambassadeurer när det gäller skatbon men dem är också tråkiga i jämförelse med tex. Calcutta D, CQ kast lite stabilare kanske men inte bättre.

Kan tänka mig att just Toro S är lite mer som just en Curado/Lexa då dem är lite enklare och saknar kastbroms systemet från beasten och dess kraftiga broms.

Och ergonomin på nacl är helt jävla värdelös dem ligger som döda paddor ovanpå spöt och kör man med 60 storlek blir det ännu värre

Kommentera

Beror nog säkert många ggr på handhavande, men iom att jag lyckats få det upprepade ggr på en rulle, och inte på den andra, under samma fisketurer med samma tyngd på beten osv så är det nog inte alltid handhavande. Sen spelar inställning på rullarna såklart stor roll, är svårt att få dom,precis lika i det avseendet

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Curadon är inte plastig men lite gammaldags med dagens standard men den är rejäl och visst fiskas den men Shimano har inte samma media närvaro som exempelvis Abu tyvärr då många ser vad tex. Kanalgratis horar ut denna säsong och väljer det istället för att göra egen research eller åka till en handlare och fråga/känna/klämma.

Stahre det är olika person till person än sålänge vet jag att mina skatbon beror på mig och inte rullen, samma gäller nog mina Ambassadeurer när det gäller skatbon men dem är också tråkiga i jämförelse med tex. Calcutta D, CQ kast lite stabilare kanske men inte bättre.

Kan tänka mig att just Toro S är lite mer som just en Curado/Lexa då dem är lite enklare och saknar kastbroms systemet från beasten och dess kraftiga broms.

Och ergonomin på nacl är helt jävla värdelös dem ligger som döda paddor ovanpå spöt och kör man med 60 storlek blir det ännu värre
                    jadu kanalgratis har jag ingenting för faktiskt.. Reklam för totalt värdelösa bft rullar kan jag hoppa.

Kommentera

Ja det var inte meningen att hoppa på dem, men sättet de marknadsför vissa prylar gäller fler av våra bloggar/sportfiske personligheter här i Sverige. De nya dem visar är alltid bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04