Jag kör med 0,5 fc, har funkat bra. Men det är klart att den inte håller för hur mycket som helst.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafstips tack!
Collapse
X
-
Jag vill påstå att 0.40 fc HÅLLER bra. Men att den inte stoppar för vassa tänder. Ska kolla vad min lokala butik har i wire väg. Har sett att Darts har färdiga mikrotafsar för jigg. Får försöka få dem att ta hem om de inte redan har. Men tack allihop för råd o tips!
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Tunna smidiga wolframtafsar kanske kan vara nåt. Inkräktar väldigt lite på betets gång, men brukar kunna bli stökig av att vistas i gäddtrut. Dessa kör jag mycket med, men de intressanta modellerna är f.n slut i lager här http://www.beten.nu/se/art/stan-mar-...-jiggfiske.php Sen spinwal http://jigg.se/tillbehor/tafsar/All you need is Lubb.
Kommentera
-
Provat lite olika, mina erfarenheter är att:
FC i tillräckligt tunn diameter stoppar inte för gädda till 100%, vist går man upp på 0,8 mm eller så så verkar det tåla gädda men det fungerar inte med små beten.
Wolframtafsar är mycket smidiga men ser ofta ut som en telefon sladd efter några fiskar, så de får man klassa som förbrukningsvara, däremot så har ingen gädda bitit av någon för mig.
Entrådig titan! http://www.dogger.se/sv/knot-2-kinky i 0,20 och sen knutit egna tafsar, nästan lika smidiga som wolfram, och nästan oförstörbara, har lyckats kinka någon enstaka när någon gädda gått helt bananas men annars är det det bästa jag hittat än så länge. Och så får man välja favorit betslås helt själv
Kommentera
-
Om du ska köra med 7kg lina så kan du använda billiga taffsar, om du har tight budget som mig.
Jag köpte ett storpack med 72 tafsar för 80kr från kina, tror det är precis samma som Fladen 72 pack för 100-120kr.
Det är tre storlekar, typ 15cm, 25cm och 35 cm.
Dom håller faktiskt förvånansvärt bra. Jag har tagit upp gäddor på närmare 10kg på sån tafs vid två tillfällen och många fler smågäddor.
Och jag har haft många bottennapp då jag varit tvungen att dra tills min lina går av och tafsen har aldrig gått av före linan vad jag kan minnas.(13kg nylon och 12kg flätlina har då använts)
Jag ser alltid till att trycka ihop metallen som låser på betsspännet varje gång jag byter bete, kan föreställa mig att den kan böjas annars om man belastar den för den böjer sig lätt åt sidorna i "standardläget" som dom levereras. Jag byter också ut tafsarna ibland även om dom är hela när jag har använt dom länge och utsatt dom för hård belastning många gånger.
Det är naturligtvis lite gamble att köra med billiga kinagrejer men det är billigt!
Det var någon tafs som kom med trasigt betesspänne dock men det är ju storpack så man har ju fler.
Om du inte litar på lekarna och betsspännena så kan du klippa bort dom och sätta på något eget, själva vajern verkar vara bra i alla fall.
Har kört 15cm tafsen på mitt UL helt utan problem och dom längre på mitt större spö.
Kan tyvärr inte länka kina paketet jag köpte för det var flera år sedan nu.
Men om du har råd så är det nog bäst att köpa någon riktig kvalitets tafs ändå, för om en kinatafs går sönder så kanske det ändå kostar ett 10pack kvalitets tafsar i förlorade drag.Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-17, 15:20.
[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inläggOm du ska köra med 7kg lina så kan du använda billiga taffsar, om du har tight budget som mig.
Jag köpte ett storpack med 72 tafsar för 80kr från kina, tror det är precis samma som Fladen 72 pack för 100-120kr.
Det är tre storlekar, typ 15cm, 25cm och 35 cm.
Dom håller faktiskt förvånansvärt bra. Jag har tagit upp gäddor på närmare 10kg på sån tafs vid två tillfällen och många fler smågäddor.
Och jag har haft många bottennapp då jag varit tvungen att dra tills min lina går av och tafsen har aldrig gått av före linan vad jag kan minnas.(13kg nylon och 12kg flätlina har då använts)
Jag ser alltid till att trycka ihop metallen som låser på betsspännet varje gång jag byter bete, kan föreställa mig att den kan böjas annars om man belastar den för den böjer sig lätt åt sidorna i "standardläget" som dom levereras.
Det är naturligtvis lite gamble att köra med billiga kinagrejer men det är billigt!
Det var någon tafs som kom med trasigt betesspänne dock men det är ju storpack så man har ju fler.
Om du inte litar på lekarna och betsspännena så kan du klippa bort dom och sätta på något eget, själva vajern verkar vara bra i alla fall.
Har kört 15cm tafsen på mitt UL helt utan problem och dom längre på mitt större spö.
Kan tyvärr inte länka kina paketet jag köpte för det var flera år sedan nu.
Men om du har råd så är det nog bäst att köpa någon riktig kvalitets tafs ändå, för om en kinatafs går sönder så kanske det ändå kostar ett 10pack kvalitets tafsar i förlorade drag.
vet inte hur ofta dessa gått av eller öppnats
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggFluocarbon 1.2 håller för allt. Aldrig varit med om att nån gått av.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 724 visningar
0 gillar