Tafstips tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafstips tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafstips tack!

Har senaste veckorna råkat ut för en helt ny erfarenhet. Bättre fiskar som tagit med sig jigg och skalle tillbaka i djupet. Jag har i flera år använt mig av 0,40 fluorcarbon som tafs vid jigg- och vertikalfiske och aldrig varit med om att tafsen gått av.
    Men nu har det hänt några gånger. Vid ett tillfälle hade jag en hyfsad gädda vid båten, men medan jag trevade efter kroklossaren så lyckades den kapa tafsen. Nästa gång var det något stort som fick spel vid båten och drog rakt ner. Linan klassad för ca 7 kg höll men fc- tafsen klassad för dryga 12 kilo var avsågad.
    Börjar kännas taskigt mot fisken att låta dem dra med en tretums Kopyto och 10 gram bly i käften. Har sett några mikrotafsar, något att satsa på? Eller grövre fc?
    Skit fiske!
    Gösta

Jag kör med tunn stålwire utan hölje som jag gör egna tafsar av. Tycker det funkar bra. Nackdelen är att de ganska lätt blir korviga, speciellt efter man fått en gädda, men då tar man bara en ny.

Kommentera

Köp!

Edit! Länk till Dogger, alltid billigare än ovan

Senast ändrad av Matte77; 2016-06-16, 16:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
        Jag kör med tunn stålwire utan hölje som jag gör egna tafsar av. Tycker det funkar bra. Nackdelen är att de ganska lätt blir korviga, speciellt efter man fått en gädda, men då tar man bara en ny.
        Vad kör du med för wire? Knyter du eller använder du wirelås?
        Jag har någon Dartswire som jag använder till stingertafsar, men den känns för styv att jigga med...

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          Köp!

http://www.dogger.se/sv/darts-49-stand-wire
          Kan man snurra den och bränna, sen dra över krympslang ? Då skall jag beställa
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
            Köp!

http://www.dogger.se/sv/darts-49-stand-wire
            Verkar ju juste... men har inget mer att handla för närvarande. Får kolla med min lokala handlare som kör med Darts produkter. Kan kanske ta hem om de inte har.

Kommentera

Läste lite slarvigt och var lite snabb med mitt inlägg.. Tänkte gäddfiske och efter att ha gått igenom massor av dyrt tafsmaterial genom åren så är jag sjukt nöjd med denna och den är prisvärd! Såg nu att det var jigg fiske som gällde, jag använder denna http://www.dogger.se/sv/krokar-och-s...26144?___SID=U till jigg, men som ovanståendepostare säger så blir klinkar de efter ett tag (Även om alla tillverkare påstår att deras material inte klinkar så gör alla det än då) Men jag har inte prövat de tunnare versionerna av Darts 49strand versionerna men om de är lika bra så är det en hit även till jigg fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Vad kör du med för wire? Knyter du eller använder du wirelås?
                Jag har någon Dartswire som jag använder till stingertafsar, men den känns för styv att jigga med...
                Darts 19-Strand Wire kör jag med nu. Den är billig och funkar bra. Har också använt
                Mustad 7 x 7 "Steel for teeth" Wire och någon från Dam som var mjukare. Jag brukar använda hylsor som man klämmer ihop.

Kommentera

Har du bytt FC nyligen?
                  Isåfall skulle det kunna vara FC-coated nylon-lina, var en diskussion om falsk FC-lina för något år sen, kan vara en anledning till att det går av lättare.

Men 0.4mm FC är för klent för jätte oavsett

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Har du bytt FC nyligen?
                    Isåfall skulle det kunna vara FC-coated nylon-lina, var en diskussion om falsk FC-lina för något år sen, kan vara en anledning till att det går av lättare.

Men 0.4mm FC är för klent för jätte oavsett
                    Kör med Trilene och har inte haft de här problemen tidigare. Men kanske ska prova med en grövre. Men är rädd att det blir stelt för jiggar. Tror mer på en mjuk tunn wiretafs. ..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04