Ambassadeur: UC vs. "Vanlig" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur: UC vs. "Vanlig"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur: UC vs. "Vanlig"

Hej!

Jag har funderat på, och sökt här på forumet, utan att komma fram till något vettigt svar på frågan om vilken Ambassadeur som kastar bäst, den "vanliga" med spole som roterar på en fast axel, eller Ultra Cast-spolsystemet med en roterande axel integrerad i spolen?

Ni som har erfarenheter av båda systemen, vilket kastar längst, säkrast och med lättast beten? Om man t.ex skulle jämföra en C3 med en UC i samma storlek?
    Senast ändrad av Husbehovsfiskaren; 2006-04-08, 18:39.

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
    Hej!

Jag har funderat på, och sökt här på forumet, utan att komma fram till något vettigt svar på frågan om vilken Ambassadeur som kastar bäst, den "vanliga" med spole som roterar på en fast axel, eller Ultra Cast-spolsystemet med en roterande axel integrerad i spolen?

Ni som har erfarenheter av båda systemen, vilket kastar längst, säkrast och med lättast beten? Om man t.ex skulle jämföra en C3 med en UC i samma storlek?

För att inte förvirra kanske det är bästa att använda ABUs egna namn på spolsystemen. Den RULLE som heter UC (UltraCast) har ett spolsystem som heter ADS (Anti Distortion Spool) medans de rullar du benämner "vanliga" har ett spolsystem som heter UltraCast Design. Lite klantigt av ABU att döpa modeller och spolar på detta sätt, men så ligger det nu tyvärr till

Till ADS-systemets nackdel hör att kullagren är ganska stora. Det innebär att hastigheten i lagren blir mycket högre. Detta har resulterat i stora problem hos dessa modeller då lagren (speciellt det större 10x15x4 mm) inte alltid har klarat av påfrestningarna. Till de stora lagrens fördel hör i.o.f.s. att de tål högre belastningar men i en Ambassadeur är det av mindre intresse eftersom dessa lager får arbeta i närheten av deras maximala förmåga vid kast.

De vanliga modellerna C, C3, C4, Rocket m.fl har alltså ett system som kallas UltraCast Design. Lagren är mindre (vanligast är 4x10x4 mm) och klarar mycket högre varvtal. De belastningar de tål har väl genom åren visat sig vara tillräckliga. Dock finns det en STOR nackdel med detta system och det är om man använder sig av den mekaniska kastbromsen. Den innbär en belastning i axiell riktning som är rena döden för lagret. Det är detta problem som många jerkfiskare har råkat ut för. Man har helt enkelt malt ner ett av lagren i spolen.

Jag har kastat med rullar av bägge typerna. Oftast är det inte lagrens placering och storlek som spelar störst roll. Vilken typ av lager och smörjning samt vilka centrifugalvikter/MAG-setup är av större vikt. Om vi pratar max-längd så kommer dock spolarna med de små lagren att ha en fördel. Men till det praktiska fisket måste man ju också väga in respektive systems för- och nackdelar.
    Senast ändrad av FRB; 2006-04-08, 20:22.

Kommentera

Hej FRB! Hur är skillnaden i kastegenskaper och hållbarhet med den gamla spolen och lager i gaveln jämfört med ultra cast design systemet?
      Senast ändrad av Wreckbender; 2006-04-09, 00:36. Anledning: wrong name
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hej FRB, och tack för att du tar dig tid att skriva.

Jag håller med om att ABUs termer är förvirrande. För enkelhetens skull kan vi kalla systemen för ADS och UCD.

Vilket system är bäst lämpat för relativt små "knepiga" beten i nedre delen av rullens kastregister? Rent teoretiskt borde UCD-systemet var mer lättstartat med små beten eftersom det är mindre massa som ska sättas i rörelse?

Kommentera

FRB har redan berört frågan om lagringarnas betydelse och lagringen av spolen är helt underordnad roterande massan och till stor del även underordnade kastbromssystemen vars betydelse ofta underskattas.

Rullens förmåga att hantera lätta beten är helt beroende av den roterande massan, dvs spolens massa inklusive påspolad lina. Den roterande massan kontrolleras genom centrifugal/mek- (och om sånt finns) magnetbroms-systemen där användaren måste optimera sig fram till något som passar.

Att kasta lätta beten med multi är konst, där flätlina på en Amb i 5000 storlek sätter en praktisk gräns för fiskande nånstans vid 20-25gram. Åtminståne om man vill ha bra längd på sina kast.
          En superlätt spole med anpassade lager och anpassat kastbromssystem är dessvärre enda fungerande lösningen om man vill neråt i viktklasserna.

Med risk för dra på mig eld för smygreklam:
          Jag har kompletta och ordentligt utprovade satser som medger seriöst fiske med 10grammare och grejorna klarar även hårdhänt fiske med grova grejor. Straffet är mindre linkapacitet.
          Senast ändrad av UT; 2006-04-09, 10:47.
          www.utreel.com

Kommentera

Kan man sammanfatta det hela med att det inte spelar någon avgörande roll om man har en ADS-spole eller Ulta Cast Design, det viktigaste är att hålla spolens vikt nere och ha bra lagring, och sedan kombinera detta med avvägd kastbroms?

UT:

Jag provade beta-spolen lite igår. Med flätlina, 6" Light Tackle Jerk-spö, magnetbroms och en gnutta centifugalbroms lyckades jag pilla iväg ett 7g Toby runt 20 meter. Inget supersäkert kast kanske, men det gick!

Jag ska prova lite mer realistiska vikter runt 12-15g idag.

Kommentera

Är det inte så att om kullagren sitter i trumman så får man stabilare kast med mindre vibrationer?

Kommentera

Ursprungligen postat av qwerty
                Är det inte så att om kullagren sitter i trumman så får man stabilare kast med mindre vibrationer?
                Enligt ABU (reklamsnack?) är det tvärtom. Och på rak arm är jag kanske benägen att hålla med. Små lager som sitter i spolens centrum får arbeta lite grann under hävstångens princip om spolen vibrerar/vobblar.
                Detta är bara en tanke jag har, absolut inget jag har faktakunskap om.

Men om vi tänker oss en spole där lagren sitter på utsidan och har samma innerdiameter som spolens ytterdiameter så känns det ju som om att detta skulle vara en stabil setup jämfört med ett par små lager inne i spolens centrum vars toleranser får större effekt ju större diameter en spole har ?
                Senast ändrad av FRB; 2006-04-09, 11:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender
                  Hej FRB! Hur är skillnaden i kastegenskaper och hållbarhet med den gamla spolen och lager i gaveln jämfört med ultra cast design systemet?
                  Vad gäller hållbarhet så kan jag inte ge besked om vilka belastningar osv de olika spolarna tål, men om man tittar på hur många gamla rullar det finns som fortfarande är helt intakta trots mycket fiskande så tror jag inte det är nåt stort bekymmer. Dock fiskar vi ju nu ofta med stumma linor och tunga beten och det kanske förändrar utgångsläget?
                  Skulle man t.ex.kröka en axel på en gammal spole så måste man köpa en helt ny spole. På en modern rulle med UltraCast Design går detatt köpa spolaxeln separat för c:a 35 kr.

När det gäller kastegenskaperna så kan du läsa inläggen ovan av UT. Jag har ingen koll på hur vikten och viktfördelningen är på de gamla spolarna men jag har en stark känsla av att de moderna spolarna kastar lättare beten mycket bättre. Tror liksom det var en av anledningarna till att man tog fram en ny design i början av 80-talet (Ultra MAG-rullarna, som standard i Classic-rullarna kom det först 1989).

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
                    Kan man sammanfatta det hela med att det inte spelar någon avgörande roll om man har en ADS-spole eller Ulta Cast Design, det viktigaste är att hålla spolens vikt nere och ha bra lagring, och sedan kombinera detta med avvägd kastbroms?

UT:

Jag provade beta-spolen lite igår. Med flätlina, 6" Light Tackle Jerk-spö, magnetbroms och en gnutta centifugalbroms lyckades jag pilla iväg ett 7g Toby runt 20 meter. Inget supersäkert kast kanske, men det gick!

Jag ska prova lite mer realistiska vikter runt 12-15g idag.
                    FRB's "hävarms-förklaring" till ADS designen fördel är klockren pedagogik. Hur det sen är i fiskandets verklighet får de som använt båda rullarna parallellt svara på. Det är i alla fall ingenjörsmässigt klart intressant.

Efter ytterligare en hel dag med fältprover i blåsiga förhållanden kan jag bara hålla med om att Toby 7g och lätta flywobblers kräver sin kalibrering även med superlätt spole och hela kedjan med prylar, bara för att kastbromsens inverkan blir så brutal när roterande massan är liten och betet är lätt. Mängden lina är helt avgörande, så även dimensionen på linan där en grövre lina kräver mindre broms än en tunnare.

Laborera med olika kombinationer av magnet och centrifugalbroms och Du skall kunna hitta åtminståne 10 meter till. Tänk på att centrifugalbromsens kraft ökar kvadratiskt med rotationen medan magnetens kraft är linjärt proportionell. Mekbromsen är vartalsoberoende, men jag brukar ställa den så axialglappet är noll och låta varvtalet justera bromskraften.

Prova Dig fram så länge Du orkar och det verkar meningsfullt och berätta hur det går.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S