Haspel för 50-90g? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel för 50-90g?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel för 50-90g?

Hur ser ni på haspel för fiske med drag mellan 50 och 90 gram?
    Tänker på exempelvis Pig Shad, McMio och McCelly.
    Jag har testat multirulle och jag blev väl inte riktigt trollbunden.
    Funderar därför på att istället inhandla en haspelutrustning för lite tyngre, ca 50-90 gram, drag/fiske. Jag har dock hört att många säger att fingrarna tar rejält med stryk vid tyngre haspelfiske.
    Vad är era tankar och erfarenheter av detta och vilket haspelset/spö/rulle skulle ni rekommendera?

Jag gillar inte haspel för de tyngderna, andra kastar tydligen haspel upp till 150g utan att riskera fingrarna påstår det. Smaksak med andra ord.

Jag har ett lämpligt kit till salu i köp&sälj om du kollar där. Säljes endast pga. jag blev trollbunden av multi.

Kommentera

Kör haspel upp till 100gr utan problem & jag har känsliga fingrar , mkt tror jag beror på val av lina använder Sufix pro 8 som är mjuk & följsam . Får mindre ont av den linan än vad jag får av nanofil linan som jag kör med till öring 20-30 gr beten .

Kommentera

Samma med mig! 50-90 är perfekt till haspel. Över det tycker jag hämmar kastlängd/teknik för mig. Kör Mcmios, Pig Jr, Wingman med ett Volatile-spö och Daiwa Exceler (2500).
        "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
        Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ett prisvärt spö (om du köper utomlands) är Shimano Catana 50-100 gram.

Har man känsliga fingrar så finns det skydd (finger stall) som t.ex. används vid beachcasting och spod när man mäskar upp vid karpmete. Då kastas det en bra bit över 200 gram med haspelrulle och de flesta gissar jag inte använder skydd.

Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-13, 18:29.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Själv fiskar jag allt, hapel, runda multirullar, fluga och lågprofilrullar.... Det ena behöver inte utesluta det andra.. som vissa tycker.. fixerat tänk bara hämmar en i ens fiske tycker jag! Dom betena du nämner är helt optimala att fiska med haspel. Har själv fiskat med haspel i 30 år och inte upplevt mycket finger snärtande med tyngre beten, det har nog med teknik och lina att göra om man får det. Har alltid med mig både haspel och multiutrustning i båten när jag fiskar så man kan välja vad som känns bäst för stunden...

Kommentera

Vilken utrustning skulle ni rekommendera? Har en budget på max 3000 kr, även om jag gärna ser att prislappen är något mindre. Hur tänker ni när det kommer till rullstorleken? Anser ni att det funkar att fiska med 2500 eller bör man gå upp lite i storlek?

Kommentera

Jag skulle satsa på en rulle i storlek 4000 om jag var ute efter gädda och kastade drag i viktspannet du är ute efter.
                En sådan rulle borde balansera upp ett spö med de kastvikterna rätt väl.

För mig är en rulle strl. 2500/3000 en rulle för lättare fiske. Visst kan det fungera men det sliter för mycket på rullen. Vid mete kastar jag tyngre än 100 gram med den storlen men det är inte alls samma sak som att hela tiden fiska in beten som ger motstånd.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har hört att Penn ska ha oerhört pålitliga rullar. Har dock själv aldrig ägt en Penn-rulle och har därför lite svårt att välja.
                  De har ju ett par stycken, Conflict, Fierce 2 och Sargus. Någon av dessa som ni gillar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompii Visa inlägg
                    Jag har hört att Penn ska ha oerhört pålitliga rullar. Har dock själv aldrig ägt en Penn-rulle och har därför lite svårt att välja.
                    De har ju ett par stycken, Conflict, Fierce 2 och Sargus. Någon av dessa som ni gillar?
                    Har sett för många Penn rullar med problem så jag hade aldrig köpt en Penn rulle.
                    Hade lagt mina pengar på Shimano, har aldrig haft några problem med mina och det är väldigt sällan man läser om någon som har problem med Shimano

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S