Nytt spö till Abborrfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö till Abborrfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Valde mellan Fishmaker 2 4-21g och Perception 5-20g och det landade tillslut på det senare efter att polaren också knäckt den röda toppen på sitt fishmaker.

Har inte hunnit fiska jättemycket med det då de oftast blir multi, men tycker det verkar vara ett trevligt spö. Inte lite bra ryggrad som dragon spöt och kanske inte heller riktigt riktigt lika känsligt, men kvaliten och finishen tycker ja är väldigt bra.

En annan polare köpte ett bft microwave nånting nånting som kändes mer likt dragonspöt i aktionen. Men det spöt har den största butten ja nånsin sett, vilket kändes tråkigt då den inte går ner i en normal spöhållare av tubtyp som man inte kan öppna. Men de var väldigt lätt och klingan kändes trevlig!

//Eric

Kommentera

Ja, Perceptionspöna känns intressanta och lika så Shigekin och kanske Avid X också. Jag känner att jag måste ut och botanisera i butik, för att hitta rätt i spödjungeln

Kommentera

Shigeki spöna är underbara , man känner allt i dom spöna .

Perception är riktigt trevliga men jag skulle inte byta mitt Shigeki mot ett Perception

Kommentera

Söders verkar inte ha Shigeki 210 m 5-18g i lager och den verkar inte vara helt enkel att få tag på längre... Jag har hört många som talar gott om det spöet.

Kommentera

Hej, får be om ursäkt, hinner inte ut något idag. Men hoppas på att komma ut en sväng och prova i morgonkväll istället. Rullen påspolad och spöt inspekterat. Kan nog blir bra detta.
            Click image for larger version

Name:	borreset.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1781534
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ingen fara . Det ser dock bra ut det där . Jag hinner inte ut och fiska förrän nästa helg ändå, så jag har några dagar till på mig att fundera lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
                Söders verkar inte ha Shigeki 210 m 5-18g i lager och den verkar inte vara helt enkel att få tag på längre... Jag har hört många som talar gott om det spöet.
                Nu vet jag inte vart du bor men....
                Sportringen Outlet som har butiker i Töcksfors och Charlottenberg (vad jag vet) kan ha några spön kvar.

Var själv i Charlottenberg för några veckor sedan och köpte ett Shigeki 3-12 gram och då hade de flera spön i lager med olika klassningar. Kan kanske vara värt att kolla.

Kanonpris också. Gav 1495:- för mitt.

Kommentera

Första intryck av BFT Perception 7.6', jig & baitcast 5-20g.

Hej
                  Som utlovat så följer här ett första intryck av BFT perception 7.6ft jig & baitcast 5-20g.

Förutsättningar
                  Ett kylslaget fiske då det under dagen blåst in ett oväder, uppskattningsvis 6-7m/s, 10+ i byarna och mulet. Jag letade mig ner till en hamn vid Mälaren där jag fick lite lä, jag hade sidvind från vänster/ motvind snett från vänster, uppskattningsvis 3-4m/s 7+ i byarna.
                  Djup ca 2-3m.
                  Botten, dy blandat med små till medelstor sten.
                  Provtid: Ca 1 tim 15min, en kort tur bara för att prova grejorna och då vädret inte lukta Abborre det minsta så kändes det svårmotiverat att stå där och frysa. Stället som valdes var inte för chansen att få fisk utan för att finna lät och en lämplig yta att stå och kasta från.

Referenser
                  Jag kommer jämföra denna uppsättning med min tidigare kombo:
                  Shimano Yasei AX Dropshot 8ft 7-28g.
                  Shimano Stradic Ci4+ 2500FA.
                  0.13 Strike wire vertical.
                  Den kombon körde jag från maj förra året.

Utrustning
                  Kombon för detta test är alltså:
                  BFT perception jig & baitcast 7,6ft 5-20g.
                  Shimano metanium DC
                  0.13 Strike wire vertical.
                  Som tafs kördes 0.34 fluorcarbon på ca 60-70cm.

Intryck
                  Först och främst måste jag nämna vikten på spöt som är specat till 96g, och det är det absolut lättaste spöt i hela min arsenal skulle jag säga, det är otroligt lätt.
                  Spöt har 10 ringar som känns väl placerade, de är av märket Fuji-k och är av lämplig storlek anser jag.
                  Spöt har även en betes/krokfästning på spöts undersida uppskattningsvis 20cm "ovan" rullfästet, det är bra placerat och bör inte medföra några konstigheter som att linan fastnar under kast osv.
                  Spöt känns riktigt fint i handen och andas kvalite. Bifogar bild.

Name:	spöt.jpg
Size:	1 016,3 KB
ID:	1781536
                  Spöts aktion är specat snabb och det passade mig bra tyckte jag. Aktionen ligger ca 2/3 upp på klingan och ger en bra ryggrad. Bifogar bild på aktionen.

Name:	aktion.jpg
Size:	980,7 KB
ID:	1781535
                  Det enda negativa, och det kanske bara är en vanesak och det är spöts handtag som når till ca 5cm innan min armbågen, och då är jag 1.73 lång, jag kör annars spön med längre handtag dock skulle jag säga att jag hellre har det såhär 5cm från armbågen än för långt, men hade jag fått önska så hade jag nog kanske önskat till 5cm där, vill gärna ha den "hävarmseffekten" när man ska skjuta ut grejorna men men en vanesak säkert.

Kast och känsla
                  Spöt parades som sagt ihop med en Shimano Metanium DC med påspolad strike wire vertical 0.13, vid torrfisket hemma så kändes spöt nästan styvt men väl med bete på så kändes det inte alls fel.
                  Följande jiggar provades. Bifogar bild.

Name:	jiggarna.jpg
Size:	955,8 KB
ID:	1781537
                  Från vänster till höger så hade jiggarna följande skallar:
                  5g, 7g, 10g, 15g och 20g.
                  Inkl jiggar så kanske på en höft sådär med fingret i vädret, 7g, 9g, 14g, 19g och 25g.
                  Jag började i mitten Dvs med den gula relaxjiggen med 10g och efter lite justering på rullen så kastades den ca 50m.
                  Nu blir det en liten avstickare, men måste säga vilken jäkla rulle, DC ljudet blir man ju lite glad i tagen av så att säga. Kastade som en dröm, visst går det att vara elak och provocera fram overruns men hade jag gjort något liknande kast med mina andra spinnrullar så hade jag fått åka hem och sätta mig och reda ut de näste som hade blivit.
                  Men tillbaka till spöt igen, känslan var riktigt bra minsta man stötte i med skallen fortplantades till högerhanden.
                  Nästa på tur var ring teez jiggen med 5g skalle, lite justering på rullen och den kunde dras iväg ca 30m, även här fanns känslan i spöt och här började jag tycka att f*n det är ju bättre känsla i detta än yasei DS spöt, jag som tänkte köra det mest till DS framöver men nu måste jag ju prova DS med det här spöt och känner nästan att det blir en liten trade off här, yaseispöt med haspel kastar dessa små beten längre, kanske inte så värst mycket längre men lite längre allt men bättre kontakt och känsla med perception spöt.
                  Nu ville jag prova övre gränsen och satte på shaker shad jiggen med 20g skalle som då högst uppskattat vägde ca 25g och även den trycktes iväg utan problem, visst aktionen flexar mer, men det finns mer att ge, 30g ska inte vara några problem och kanske mer därtill. Men den specade 5-20g är nog rätt spot on optimalt för spöt.

Summering
                  Ja summan av kardemumman då, varför har jag inte provat spinn till abborre förut. Kanske inte lika långa kast, men va gör de om man ändå missar fisken, de som predikar om hur spinn ger mer känsla än haspel har faktiskt rätt. All känner säkert igen sig att man plockar med sig en massa spön och jox ut men att man alltid har det där favospöt som alltid åker fram först, Yasei kombon får kliva av tronen ge plats för en ny härskare.
                  ...
                  Så hur gick fisket då, ja ni vet det där med alla svepskäl, månen, vinden, vädret osv, det är sant, vädret var ju inte alls som jag hade velat ha de för att fiska abborre, så helt klart vädrets fel att jag gick tomhänt. Jag hade faktiskt en gäddkontakt som tog den gröna ring teezjiggen, oklar storlek, spöt fick bekänna färg i säkert ett helt gäng 10 dels sekunder innan den nöp av fluorcarbonen, skönt hugg dock.
                  Tack för mig och hoppas ni har någon nytta av den här lilla recensionen, jag återkommer när det faktiskt suttit en fisk kvar i linänden.
                  /Skitfiske Mvh Kent
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Tack för en bra och grundlig recension av ditt nya spö!

Kommentera

Då kom jag till skott efter att ha klämt och känt på både Perception och Gunki och valet föll till slut på Gunkin. Den kändes lite bekvämare och kanske något styvare ryggrad. Tack för alla tipsen på vägen!

Name:	_DSF0532.jpg
Size:	387,0 KB
ID:	1781572Click image for larger version

Name:	_DSF0521.jpg
Views:	2
Size:	462,8 KB
ID:	1781573Click image for larger version

Name:	_DSF0488.jpg
Size:	410,6 KB