Nytt spö till Abborrfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö till Abborrfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt spö till Abborrfisket

I helgen råkade jag knäcka toppen på mitt Dragon Fishmaker 2 när jag satte en jigg i botten och råkade dra lite för mycket. Kanske fanns där någon repa eller dyl som orsakade det hela. Jag vet inte heller om det går att laga för en vettig peng.

Hur som helst behöver jag ha ett nytt spö till Abborrfisket. Som rulle har jag en Shimano Rarenium i 2500-storlek. Mitt FM var ett 8" med kastvikterna 4-21g. Det jag inte gillade med spöet var att det var lite för långt (eller otympligt rättare sagt och kanske något tungt, men där är jag inte helt säker) för att kasta med bara en hand och handtaget var lite för kort för att det skulle vara behagligt att kasta med två. Annars var det ganska trevligt.

Jag har sneglat lite på Gunkis nya Iron T-serie, men vad mera finns det där ute som är värt att kika på? Jag vill kunna kasta lite spinnare, skeddrag och små wobblers också, utöver mitt jiggande. Jag har mest kört med 3-4" jiggar med skallar på 5-20g.

DF2an är ju ett bra spö för pengen. Nu vet inte jag hur stor din budget är men jag går på två spön ur det tunga artilleriet som dränerar plånboken. Dock skulle jag säga att när du hittar dina preferenser (om du inte redan gjort det) när det kommer till agerande och respons i aktionen på spön generellt så får, iaf jag, ut mer av ett spö med schysst klinga och egenskaper.

Jag är extremt förtjust i styva spön. Det första spöt är ordentligt styvt men agerar progressivt vid drillning av fisk. Laddningen vid utkasten är enorm. Det spöt jag syftar på är: Sportex Absolut 7" 10-30gr (http://www.el-ge.se/sportex-absolut-7ft-10-30gr). Lätt spö med cm precision i kasten. Har dessutom 8 fotarn men den är lite väl "ordentlig". Använt 7 fotarn till abborre och havsöring. Mitt favoritspö till abborrfisket och funkar med alla fisketeknikerna. Då är det andra spöt jag kommer nämna än mer utformat för det fisket.

Går vidare till nästa spö jag gillar mycket till just abborrfisket. St. Croix LegendXtreme LXS76MF2 7,6" 5-18gr (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-lxs76mf2.html): Lätt med bra ryggrad att kroka fisk. Funkar bra till dropshot, wobblers, crankbaits och traditionell jiggning. Ett spö, som i mitt tycke, är värt pengarna.

Sportex spöt kan jag köra både lättare och tyngre beten. Väljer oftast St. Croix när det är lite vind och mängdfiske och Sportex spöt på grövre fisk, mer vind och/eller tyngre beten.

Du nämnde aldrig någon prisklass så här har du ett par alternativ i lite dyrare prisklass. Om det inte är något av dessa du tänkt dig så kanske den hjälper någon annan som har intresse av något av dessa spön.
    Senast ändrad av jockegbg; 2016-05-11, 17:00.

Kommentera

Nä, den lilla detaljen glömde jag inser jag nu. Jag har nog inte riktigt tänkt så långt, men helst vore det trevligt att hålla sig på rätt sida om 2000kr-strecket tycker jag nog. Men det kanske går att sträcka sig lite längre om jag hittar det i mitt tycke perfekta spöet .

Tack för dina tips. Jag uppskattar dina lite mera detaljerade förklaringar till varför du uppskattar dessa två spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
        Nä, den lilla detaljen glömde jag inser jag nu. Jag har nog inte riktigt tänkt så långt, men helst vore det trevligt att hålla sig på rätt sida om 2000kr-strecket tycker jag nog. Men det kanske går att sträcka sig lite längre om jag hittar det i mitt tycke perfekta spöet .

Tack för dina tips. Jag uppskattar dina lite mera detaljerade förklaringar till varför du uppskattar dessa två spön.
        Jag hade det på känn. Om du vill ha Gunki så är köpa från Tyskland en bra rekommendation. Shigeki, som många här på forumet har våta drömmar om, ligger långt över priset här i Sverige än vad du kan få det för i Tyskland. Antar att så är fallet med de andra serierna. Kan nada om Gunki spön så vad det tycks om spöna hänvisar jag till någon annan.

Kommentera

hej, rekommenderar ett BFT Perception-spö 7.6 fot klassat 5-20 g. Riktigt lätt spö med toppig aktion och bra ryggrad. Kastar spinnare och 3-4 tums jiggar med jigghuvuden på 10-15 g. Kolla in det spöt!

Kommentera

Gunki Shigeki är inte så mycket billigare i Tyskland längre, vad jag kan se. De ligger runt 189€ vilket inte är mycket mera än de 1999 som Söders tar för det numera. Däremot börjar det bli svårt att hitta någon butik som har det inne i lager.

Jo, Perception har jag sneglat lite på, men har ingen riktig koll på dem ännu. Dock vet jag att folk tycker lite sisådär om BFTs grejer, men jag ska bilda mig en egen uppfattning och klämma lite på dem vid tillfälle.

Kommentera

Kände på perception serien på mässan och lokala fiskebutiken i dagarna. Beställt ett perception jig & baitcast som beräknas komma i morgon, suget är stort så kanske jag drar iväg en sväng i morgon kväll och provar. Kan återkomma med en första åsikt då. :-)
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
                Gunki Shigeki är inte så mycket billigare i Tyskland längre, vad jag kan se. De ligger runt 189€ vilket inte är mycket mera än de 1999 som Söders tar för det numera. Däremot börjar det bli svårt att hitta någon butik som har det inne i lager.
                Där ser man. Ja, lycka till!

Kommentera

Ja, det får du gärna göra .

Kommentera

Japp återkommer då, hoppas prylarna dyker upp i morrn å man får lite tid över bara.
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04