Rasselkammare till jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rasselkammare till jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rasselkammare till jiggar

Ni som brukar sätta in rasselkammare i era shadjiggar. Var brukar ni placera dom för att få mest rassel? Antar att det är bäst att sätta dom någonstans i paddeln, men frågan är var.

Paddeln, finns rätt små som lätt passar de flesta jiggsorter. Stick in en krok för hål, i med den å nån droppe superlim så den hålls kvar.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Vart hittar man dessa små rasselkammare? Sett att Beten har såna men de minsta är alldeles för stora för mindre jiggar.

Kommentera

Aliexpress!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Hur tycker ni att det funkar? Spelar det någon roll om du har en rasselkammare eller inte? Kanalgratis promotar sina stenhårt, men en säljare jag pratade med på Söders menade att fisken känner av vibrationerna i vattnet som betet skapar, och hugger även om jiggen inte har någon rasselkammare.

Själv har jag aldrig provat, men är såklart lite nyfiken .

Kommentera

Tror nog att rasselkammare kan "reta" en fisk till hugg om de är tröga..
            Jag har rasselkammare (bauer) i ett par gäddjiggar.
            Har inte märkt någon skillnad dock.. Får inga gäddor ändå :P
            Bara ett kast till..

Kommentera

Ursprungligen postat av MadZz Visa inlägg
              Vart hittar man dessa små rasselkammare? Sett att Beten har såna men de minsta är alldeles för stora för mindre jiggar.
              Jag köpte mina på Sportfiskeboden i Västerås. Glasstavar som fanns i olika storlekar. På nätet såg jag att Sportfiskeprylar.se hade rasselstavar av olika fabrikat.

Kommentera

Använder små rassel på mina 2,5" shadar, gör som Kenta 85 trycker in och limmar, låter ett par mm sticka ut utanför paddeln, tycker att det fungerar bra till abborren. Till större shadar Pig osv. syr jag fast större rassel (6x20mm) på tvären på paddeln, innan jag drar genom tråden sista cm lägger jag på lite snabb lim, syr 4-5 varv avslutar som jag börjar med lite lim, klarar gäddtänder bra. Gör likadant på tailar men syr fast rasslet ungefär en tredjedel in på stjärten gången påverkas inte så mycket, använder rassel när vattnet är grumligt eller när jag fiskar djupt.

Kommentera

[QUOTE=Ivar;1047761]Använder små rassel på mina 2,5" shadar, gör som Kenta 85 trycker in och limmar, låter ett par mm sticka ut utanför paddeln, tycker att det fungerar bra till abborren. Till större shadar Pig osv. syr jag fast större rassel (6x20mm) på tvären på paddeln, innan jag drar genom tråden sista cm lägger jag på lite snabb lim, syr 4-5 varv avslutar som jag börjar med lite lim, klarar gäddtänder bra. Gör likadant på tailar men syr fast rasslet ungefär en tredjedel in på stjärten gången påverkas inte så mycket, använder rassel när vattnet är grumligt eller när jag fiskar djupt.[/QUOTE

Det skulle vara kul om du kunde lägga upp bilder på de två sistnämnda där du har sytt fast rasslet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 719 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04