Ny krok-poll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny krok-poll

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny krok-poll

Jag tänkte köpa lite nya krokar men blir inte riktigt klok på div. olika modeller, storlekar och fabrikat. De flesta tillverkare har visserligen många olika modeller som passar i olika sammanhang. Men om man hårddrar det, vilken tillverkare gör den optimala kroken för gäddspin/-jerk. Dvs har en bra balans mellan krokningsegenskaper, hållbarhet (skärpa och form), tappfrekvens och pris. Skriv gärna vilken modell ni föredrar.

(såg iofs att det fanns en liknande poll från 2002, men är kanske dax för en ny)

P.S. hittade detta specialarbete ang krokval när jag sökte runt lite, rätt intressant:
    http://kil.xpress.se/~xoled010/Krokspec...pdf
    73
    VMC
    8,22%
    6
    Owner
    56,16%
    41
    Gamakatsu
    17,81%
    13
    Kamasan
    4,11%
    3
    Eagle Claw
    5,48%
    4
    Mustad
    2,74%
    2
    Annan
    5,48%
    4

på sportfiskeboden i täby fick jag sagt till mig att gamakatsu-krokarna var bäst. Hur det är med det vettesjutton men dyra var de iaf.

Intressant poll som jag kommer hålla koll på.

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu
      Jag tänkte köpa lite nya krokar men blir inte riktigt klok på div. olika modeller, storlekar och fabrikat. De flesta tillverkare har visserligen många olika modeller som passar i olika sammanhang. Men om man hårddrar det, vilken tillverkare gör den optimala kroken för gäddspin/-jerk. Dvs har en bra balans mellan krokningsegenskaper, hållbarhet (skärpa och form), tappfrekvens och pris. Skriv gärna vilken modell ni föredrar.

(såg iofs att det fanns en liknande poll från 2002, men är kanske dax för en ny)

P.S. hittade detta specialarbete ang krokval när jag sökte runt lite, rätt intressant:
      http://kil.xpress.se/~xoled010/Krokspec...pdf

Lite kass poll imo eftersom VMC gör allt från skitkrokar till betydligt bättre varianter. Säkert så med de andra märken också. Modell+Märke hade blivit en mkt bättre Poll.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Lite kass poll imo eftersom VMC gör allt från skitkrokar till betydligt bättre varianter. Säkert så med de andra märken också. Modell+Märke hade blivit en mkt bättre Poll.
        Måhända, men det var därför jag ville att du/man samtidigt skall skriva vilken modell du avser/föredrar. Jag frågar för att jag har dålig koll på just märken och modeller. Är din favoritkrok en av VMC's så rösta på VMC och kompletterar gärna med vilken modell. Alternativt så kan ju du informera mig om vilka märken modeller som borde passa in i pollen så uppdaterar jag den (om jag kan/har rättigheterna att göra det)

Kommentera

jag fiskar med många olika typer av krokar. De flesta av mina drag är beklädda med owner men även gamakatsu är en grymmt bra krok. wmc och eagle claw har oxå bra krokar. huvudsaken är att dom är vassa. byt krok ofta
          Tube for life

Kommentera

Nog verkar många krokar vara bra men eagle claw är lite snyggare och det är väldigt viktigt.

Kommentera

Ska krokar vara snygga nuförtiden också.. det visste jag inte!

Kommentera

självklart owner. farligt vassa

Kommentera

Någon som testat de kemvässade krokarna från Daiichi? De påstår själva att de är "The World's Sharpest Hooks". Vet dock inte om dessa finns i Sverige?
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

owner sting ray är fin fin.. gillar fox trekroken också mycket! riktigt fin krok när man meter gädda. dock ganska svår att få tag på. skriver inte vart jag brukar köpa dom för då kommer folk sluta att ta mig på allvar för att jag länkar till en butik som jag ofta hänvisar till.
                    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04