Ursprungligen postat av Matte77
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad för öringsspö?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Lundh82 Visa inläggJag kör själv med Berkley serie one och penn rullar, dock inte Battle utan Fierce och Sargus. Jag har väldigt svårt att se att detta problem du upplever skulle kunna bero på kombinationen av spöt och rullen i sig. Dock har jag upplevt att Penn rullarna har sämre linuppläggning dom första vevtagen efter ett kast, där öglor och linknutar kan uppstå. Därför är det viktigt att hela tiden tänka på att ha linan sträckt när man påbörjar invevningen, tex om det blåser och det är risk för mycket slaklina innan man får kontakt med betet. Kastar jag åt vänster, sträcker jag alltid direkt spöt åt höger för direkt linstreckning när jag börjar veva. Så möjligen kan problemet bero på bara rullen, men det handlar nog snarare din teknik kombinerat med rullen
Kommentera
-
Om du vill ha ytterligare alternativ till spö så hittar du ett grymt spö här: http://www.sportfiskegiganten.se/wes...-10-10-40-gram
När det gäller rullar så kör jag som regel med en Shimano Twinpower 2500 och är grymt nöjd med den. Stradic är nog den vanligaste rullen man stöter på vid havsöringsfiske och det är också en kanonrulle. Lundh82 är inne på samma spår som jag med Pennrullarna, att linan behöver vara sträckt för att linuppläggningen ska klara sig. Men vid långa kast och mycket vind får du ha ett sjumeters spö för att sträcka ut linan. Annars får man fibbla med att bromsa linan med fingrarna men du hör ju själv... :-) Lycka till!Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inläggUppdatering! Series one spöt gick idag av i kastet på premiären. Nu har jag planer på att beställa ett suveränspö med en sustainrulle, men har ni andra uppdaterade förslag är dem välkomnade!
Har någon provat det nya Suveränspöt hör jag gärna en recension!
Hej Filip;
Börja om igen och åk in till Fiskarboden i Mariehamn och köp ett 10 eller 11-fots Berkley Lightning HT1103ML haspelspö för 5-30 grams betesvikter och en Mitchell 300 haspelrulle. Be butiken att spola på vanlig 0,35 mm homogen nylonlina på haspelrullen...Strunta i trasslande flätlina tills du helt behärskar att kasta med vanlig nylonlina...
Old Firehand
http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2016-09-04, 18:34.
Kommentera
-
förslag är dem välkomnade!
homogen nylonlina på haspelrullen...Strunta i trasslande flätlinaSenast ändrad av jorgen.mansson; 2016-09-05, 07:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Filip;
Börja om igen och åk in till Fiskarboden i Mariehamn och köp ett 10 eller 11-fots Berkley Lightning HT1103ML haspelspö för 5-30 grams betesvikter och en Mitchell 300 haspelrulle. Be butiken att spola på vanlig 0,35 mm homogen nylonlina på haspelrullen...Strunta i trasslande flätlina tills du helt behärskar att kasta med vanlig nylonlina...
Old Firehand
http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
Spöt slutade trassla efter att jag fixade linuppläggningen på rullen. Spöt gick av bara för att det kände att gå av. Har använt det till abborre också, så det har ju blivit använt.
Kommentera
-
Köpte ABUs nya suveränspö i 10 fot. Ryggraden är väldigt djup och spöböjen är bak i handtaget. Det kastar otroligt långt, men för att vara petig tycker jag det är lite svampigt. Jag har fortfarande bra kontakt för att klingan är såpass rapp tillbaka. Inga dåliga komponenter mao, men skulle hellre se det i mediumutförande än mediumlight.
Med det sagt skulle jag fortfarande rekommendera spöt. Överlag trevligt, korken är sådär tjock och trevlig som håller länge. Sen tror jag att med tanke på att spöt är såpass mjukt, men fortfarande med bra känsla så kommer det vara hur kul som helst att drilla på. Väldigt förlåtande spö som man utan problem kan ha flätlina på.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 724 visningar
0 gillar